دومین هفته‌نامه رصدی فناوری‌های فرهنگی؛ رهایی از بهشت گل سرسبد فجر!

به گزارش فناوری فرهنگی، دومین بسته خبری فناوری های فرهنگی منتشر شد. این خبرنامه هفتگی به رصد اخبار مهم حوزه های صنایع فرهنگی از جمله؛ بازی های ویدئویی، انیمیشن، اسباب بازی، فناوری های اجتماعی، اموزش الکترونیکی، صنایع دستی و گردشگری و … می پردازد.

1-پویانمایی

  • رهایی از بهشت؛ گل سر سبد جشنواره فجر!

انیمیشن رهایی از بهشت به کارگردانی نوری اسکویی و نویسندگی مجید آسودگان در جشنواره فجر امسال به روی پرده رفت. این انیمیشن که داستانی روایی و جذاب را در خود گنجانده بود، توانست با اسفاده از بهره‌گیری تکنولوژی‌های به روز و قوی انیمیشن سازی، توجه بسیاری از کارشناسان و تماشاگران این فیلم را به خود جلب کند. در نشست خبری جشنواره فجر نیز کارگردان این اثر فاخر سینمایی از استقبال و فروش قابل توجه انیمیشن در آمریکا و اروپا خبر داد و گفت: “بحث فروش جهانی انیمیشن «رهایی از بهشت» تاکنون در اروپا و امریکا به خوبی پیش رفته و در چین هم با وجود سختی‌ها و محدودیتها خوب بوده است و اکران آن از فوریه به مارس موکول شده و دوبله آن نیز صورت گرفته است” /فنافر

2-فناوری های اجتماعی

  • کش و قوس تاکسی‌های اینترنتی در بین مسئولان!

هفته گذشته درپی اعلام پلمپ دو آژانس تاکسیرانی موبایلی به دلیل مخالف اتاق ایران با فعالیت این کسب و کارهای نوپا که توسط رئیس اتحادیه صنف رایانه مطرح شد، روابط عمومی تپسی با تکذیب توقف فعالیت این نرم افراز کاربردی اعلام کرد: این کسب و کار نوپا و دانش بنیان توسط مهاجرت معکوس سه جوان ایرانی که در آمریکا و کانادا با تحصیلات عالی اقدام به بازگشت به کشور کرده اند تاسیس شده است. / فارس

  • درآمد ۸۰ میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا از کافه‌‌بازار

حسام آرمندهی مدیرعامل کافه بازار، از 31 میلیون نصب فعال برنامه کافه‌بازار و 17 میلیون حساب کاربری در این فروشگاه برنامه‌های اندرویدی خبرداد. وی با بیان اینکه 94 درصد محتوای این بازار بومی است، گفت: 15 تا 20 هزار شرکت یا شخص حقیقی در تولید اپلیکیشن با این مجموعه همکاری دارند. آرمندهی از رشد 200 درصدی تولید اپلیکیشن و درآمد 80 میلیارد تومانی تولیدکنندگان محتوا در طول حدود 4 سال خبر داد و گفت: این مبلغ مخصوص به محتوای دیجیتال و جدا از درآمد تبلیغات و سایر درآمدها است. / فارس

  • جایگزینی پیام‌رسان های داخلی؛ تا یک سال دیگر

فیروزآبادی، رییس مرکز ملی فضای مجازی از جایگزینی پیام رسان های داخلی به جای خارجی ظرف یک سال آینده خبر داد و در خصوص افتتاح شبکه ملی اطلاعات نیز گفت: مقام معظم رهبری همواره بر راه‌اندازی شبکه ملی و داشتن شبکه ای با مدیریت پایدار و زیرساخت و امنیت ایرانی اکید داشتند و این موضوع نیز از مصوبات و اهداف مرکز ملی فضای مجازی بوده است./ایسنا

  • مسنجر فیس بوک ماهانه ۴۰۰ میلیون نفر کاربر فعال دارد

هفته اخیر و در جریان کنفرانس گزارش‌ مالی فیس بوک، مارک ‌زاکربرگ مدیرعامل این شرکت، خبر ازآمار عجیب استفاده ماهانه ۴۰۰ میلیون نفر از این شبکه‌ی اجتماعی داد./ زومیت

3-اسباب بازی

  • Lego Life؛ شبکه‌ اجتماعی کودکان

شرکت لگو به تازگی یک شبکه‌ی اجتماعی به نام «لگو لایف» (Lego Life) را برای کودکان زیر ۱۳ سال راه‌اندازی کرده است که به آن‌ها اجازه می‌دهد از ساخته‌های خود تصویر تهیه کرده و با دیگران به اشتراک بگذارند. لگو لایف با هدف ایجاد یک محیط دوستانه که کاربران آن بتوانند به تبادل ایده با یکدیگر بپردازند ایجاد شده است./فنافر

  • ما در این سال‌ها یک طراح اسباب بازی تربیت نکرده ایم!

دبیر شورای نظارت بر اسباب بازی از وضعیت نامناسب صنعت اسباب بازی خبر دادو گفت: ما در تمام این سال‌ها رشته‌ای با عنوان طراحی اسباب بازی در دانشگاه‌ها نداشته‌ و یک طراح تربیت نکرده ایم چون صنعت اسباب بازی نداشته‌ایم/ مهر

4-گردشگری و صنایع دستی

  • درآمد خیره‌کننده توریسم چین از گردشگری سال نو

گردشگری چین به رشدی ۱۶ درصدی درآمد در مراسم سال نوی این کشور دست یافت. صنعت گردشگری چین با کسب درآمد ۴۲۳.۳ میلیارد یوانی (برابر با ۶۱.۵۵ میلیارد دلار آمریکا) در جشنواره سال نوی چین، رشدی ۱۵.۹۹ درصدی را ثبت کرد. پکن قصد دارد این رقم را تا سال ۲۰۲۰ به ۷ تریلیون یوان برساند. تنها فروش شرکت‌های بخش کترینگ در تعطیلات یک هفته‌ای چین برای سال نو حدود ۸۴۰ میلیارد یوان بود و وزارت تجارت چین با صدور اعلامیه‌ جداگانه‌ای رشد این بخش را ۱۱.۴ درصد در سال ۲۰۱۶ اعلام کرد. تعطیلات سال نو چین تماشاگران زیادی دارد و از جاذبه‌های توریستی این کشور محسوب می‌شود و میلیون‌ها شهروند این کشور را راهی سفرهای داخلی یا خارجی می‌کند. (یک دلار آمریکا برابر با ۶.۸ یوان چینی است) /مهر

5-بازی های ویدئویی

  • در قالب یک بازی‌؛ دیزنی نسخه موبایلی شبکه اجتماعی کودکان را رونمایی می‌کند

کمپانی دیزنی تصمیم گرفته یکی از بازی‌های کامپیوتری خود را که به عنوان یک نوع شبکه اجتماعی مخصوص کودکان توصیف می‌شود به یک بازی مختص موبایل تبدیل کند/ مهر

  • بازی موبایلی جدید نینتندو در روز نخست انتشار 2.9 میلیون دلار درآمدزایی کرد

مدیرعامل کمپانی نینتندو هفته گذشته از انتشار 3 بازی موبایلی در هر سال خبر داد و به عنوان اولین ژاپنی‌ در سال 2017 برای صنعت تلفن‌های هوشمند در اپ استور و گوگل پلی قرار گرفت. اما نکته جالب توجه جایی است که Fire Emblem Heroes در روز نخست انتشار محدود توانست بیش از 2.9 میلیون دلار به درآمدزایی بین المللی نینتندو یاری برساند. موسسه آماری Sensor Tower مدعی است این بازی طی 24 ساعت ابتدایی نزدیک به 2 میلیون بار از اپل استور و گوگل پلی دانلود شده است/ دیجیاتو

6-پی نمایی

  • کمیک استریپ؛ ابزار هنری مغفول در روایت تاریخ انقلاب اسلامی

هفته گذشته سعید رزاقی فعال حوزه پی‌نمایی، به لزوم ورود پی نمایی به آموزش و پرورش اشاره کرد و از این سبک داستانی به عنوان ابزار هنری مغفول در تاریخ انقلاب نام برد و اظهار داشت: در حال حاضر در کتب درسی مدارس با محوریت تاریخ نیز شاهد این نکته هستیم که به جای جایگزین کردن تصویر که موجب گیرایی و ترغیب مخاطب به دانستن تاریخ می‌شود، این کتب با متون حجیم که روایت صرف و غیرمنعطف از تاریخ را ارائه می‌دهند تهیه و عرضه می‌شوند و اگر اکنون از غالب دانش‌آموزان در مورد دروس کسالت‌بار دوره تحصیل پرسیده شود قطعاً یکی از مواردی که به آن اشاره خواهند کرد، درس تاریخ است/ ایکنا

7-تولید محتوای دیجیتال

  • ویدئو در صدر محتوای دیجیتال

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات محتویات ویدیویی را صاحب بیشترین ترافیک ویدیویی در شبکه ملی اطلاعات دانست و اعلام کرد ۷۰ درصد ترافیک دنیا متعلق به VODD-ها است که در این حوزه خلأ بسیاری در کشورمان داریم/ زومیت

*سید میلاد علیزاده

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد