دیپلماسی گردشگری در شرایط کنونی شمشیر برنده جمهوری اسلامی است

به گزارش فناوری فرهنگی، دهمین نشست تخصصی «بسیج و ایران فردا» با عنوان «اقتصاد مقاومتی، گردشگری و نگاه به داخل» و با حضور مرتضی طالع ماسوله، از بنیانگذاران سازمان ایرانگردی و جهانگردی، در سازمان مرکزی بسیج اساتید برگزار شد.

سید ابراهیم سرپرست سادات معاون آموزشی بسیج اساتید، هدف از برگزاری نشست های «بسیج و ایران فردا» را بازشناسی مسئله ‌های کنونی کشور و برجسته‌ سازی راه‌حل های ارائه شده توسط کارشناسان زبده هر حوزه‌ دانست.

وی با بیان اینکه نگاه به داخل به معنی توجه به ظرفیت ‌های عظیم موجود در کشور در شرایط جنگ اقتصادی آشکار کنونی است، گفت: «گردشگری» مقوله‌ ای فرهنگی و اقتصادی و بسیار پراهمیت و از راه‌ های اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی است که متأسفانه از آن بهره برداری کارآمدی نمی شود.

طالع ماسوله نیز با بیان اینکه صنعت گردشگری بزرگ ‌ترین لوکوموتیو اقتصاد دنیاست، اظهار داشت: گردشگری صورت و سیرتی دارد، صورت آن تفریح و تفرج و دیدن جاذبه ها و مراکز توریستی و هتل و مانند آن است و اما سیرت آن بسیار مهم است چراکه ما در ایران اصلاً در سیرت صنعت گردشگری ورود نکرده ایم.

وی با اشاره به کشتار اروپایی‌ ها طی جنگ ‌های جهانی اول و دوم، ادامه داد پایان یافتن کینه‌ های بی ‌شمار مردمان کشورهای اروپایی از همدیگر، مدیون یک تصمیم مهم در حوزه گردشگری و معنای واقعی سیرت گردشگری و یک حرکت جهانگردی است و آن فرستادن دانش ‌آموزان و دانشجویان فرانسوی و آلمانی به کشورهای همدیگر، برای گردشگری و بازدید از کشور مقابل بود و این امر که نقطه آغاز شکل ‌گیری شنگن و اتحادیه اروپا هم در نهایت شد.

طالع ماسوله گفت: یکی از دلایل مهم شکل نگرفتن جنگ جهانی سوم، سیرت گردشگری است که متأسفانه به آن، از این منظر در کشور ما پرداخته نمی ‌شود.

وی با اشاره به تدوین نظام گردشگری اروپا در سال ۱۹۶۵ میلادی، تصریح کرد: تعداد ۲۵ میلیون گردشگر در عرض ده سال به ۲۵۰ میلیون نفر رسید و این عدد در شرایط کنونی بالغ بر یک میلیارد انسان است و پیش بینی می ‌شود که در سال ۲۰۲۰ به بیش از یک میلیارد و پانصد میلیون نفر برسد.

طالع ماسوله سهم کشور ما را از این صنعت مهم دنیا که حتی از نفت و پتروشیمی نیز بالاتر است، ناچیز برشمرد و اظهار داشت: جاذبه‌ها را ما داریم، آثار تمدنی، تنوع جاذبه ها و فصول و آثار فاخر چهار دین الهی را ما داریم، ولی گردشگران را دیگران جذب می‌کنند. چنانکه با ترجمه مولانا توسط ترک ‌ها ببینید چه اتفاقی در گردشگری قونیه افتاد؟ مهم ترین دلیل آن همین نشناختن سیرت جهانگردی و گردشگری توسط مسئولان امر است.

طالع ماسوله دیپلماسی گردشگری در شرایط کنونی را بزرگ ‌ترین شمشیر برّنده جمهوری اسلامی برشمرد.

وی با بیان اینکه دنیا در مقابل فرهنگ و تمدن ایرانی زانو می‌زند، گفت: اینکه جلوی توزیع پوسترهای ایرانگردی ما را در آمریکا می‌ گیرند یا برای توریست اروپایی که به کشور ما وارد شود شش ماه اجازه ورود به خاک آمریکا را نمی‌ دهند، نشان از توجه دشمن به سیرت گردشگری است. اگر مانع پوسترهای ایرانگردی می‌شوند و در عوض فیلم ‌هایی چون «بدون دخترم هرگز» را در سینماهای خود ازجمله در انگلیس، یک ماه رایگان پخش می‌کنند، چه پیامی برای ما دارد؟

طالع ماسوله ادامه داد: یک توریست آمریکایی و اروپایی که از ایران برمی‌گردد مبلّغ داشته ‌های ما می ‌شود و به عنوان سفیر فرهنگی ما عمل می‌ کند و رؤسای کشور خود را متهم به ایران هراسی کرده و آنها را توبیخ و بازخواست می کند که نمونه ‌های بسیاری نیز برای آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه خاموشی سفارتخانه‌ها و رایزنی‌های فرهنگی ما در سطح جهانی در این امر بسیار تأسف انگیز است، اظهار داشت: به کار گرفته شدن ۱۲۷ سفارتخانه، ۷۰ رایزن فرهنگی، ۵۰ دفتر خبرگزاری، ۱۲۰ مدرسه ایرانی و ۷ میلیون جمعیت ایرانی خارج نشین، برابر جمعیت کشور سوئیس، در امر جذب توریست و معرفی درست ایران یکی از راه ‌حل‌ های جذب گردشگر است.

وی با بیان اینکه در هر سفارتخانه ما باید یک کارشناس که هدفش جذب توریست باشد باید به کار گرفته شود، گفت: بعد از بیست سال و این همه گفتن، به تازگی دفتر توسعه گردشگری در وزارت خارجه ایجاد شده که امری مهم است.

طالع ماسوله ادامه داد: بحث‌ هایی چون زیرساخت ‌ها در عین اهمیت داشتن، مانع گردشگری نیست و نمونه آن این است که توریست خارجی در کشور ما طی این سال ها برای اقامت در خانه سنتی و محلی رغبت بیشتری نشان داده تا هتل پنج ستاره ‌ای که بهتر از آن را خود در کشورشان دارند.

وی با بیان اینکه نظام فکری ما سیرت گردشگری را نمی‌ شناسد و فقدان اراده ‌ها مهم ‌ترین مانع کنونی جذب گردشگر در ایران است، تاکید کرد: استراتژی و برنامه فوق العاده‌ ای برای بهره‌ گیری از این ظرفیت مهم نداریم و اراده‌ ای هم برای به ثمر رسیدن این امر وجود ندارد، متأسفانه در برخی از سفارتخانه ‌های ما حتی بروشوری برای معرفی ایران وجود ندارد.

طالع ماسوله ادامه داد: متأسفانه ما از اهداف بسیج و رویکرد و خصلت بسیجی دور شده ‌ایم و این روحیه به بدنه بوروکراسی کشور سرریز نشد و در نظام مدیریت کشور ما بسط نیافت و امروزه ضرورت دارد که اندیشه و اراده با شناخت سیرت گردشگری و عزمی چون عزم و اراده بسیجی، در این امر ورود کند.

وی با بیان اینکه بسیج اساتید باید با ایجاد استارت آپ‌ها در این زمینه ورود کند، خاطرنشان کرد: بسیج اساتید باید موانع را درست کرده و در گام نخست، بازشناسی و آنگاه ایده ها را احصا کند.

ظالع ماسوله در پایان با اشاره به تأسیس اندیشکده ‌های راهبردی در کانون ‌های بسیج اساتید، درخواست کرد که یکی از اندیشکده ‌های راهبردی بسیج اساتید در حوزه گردشگری سامان یافته و متمرکز گردد

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد