رؤیای پوچ ۱۰۰ میلیارد دلاری عربستان در گردشگری

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از فوربس، حکومت عربستان و در راس آن محمد بن سلمان ولیعهد جوان سعودی از سال ۲۰۱۶ اعلام کردند که این کشور در تلاش برای توسعه اقتصاد غیرنفتی و تنوع بخشیدن به دیگر منابع درآمدزا غیر از نفت است و اهداف بلندپروازانه‌ای در این مسیر ترسیم کرد.

طرح کلی ایجاد تنوع اقتصادی در عربستان سعودی “ویژن ۲۰۳۰” نام دارد که هدف آن ایجاد و توسعه صنایع جدید و اشتغال‌زایی است. محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در بهار سال ۲۰۱۶ اعلام کرد فکر می‌کنم تا سال ۲۰۲۰ میلادی به شرایطی دست یابیم که بدون فروش نفت، به حیات خود ادامه دهیم، اما در فاصله چهار ماه مانده به پایان سال ۲۰۲۰، شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) هنوز عامل اصلی در تامین اقتصاد این کشور و بودجه‌های دولت است.

در حالی که تا دو سال پیش ۶۳ درصد از درآمدهای دولت از محل شرکت ملی نفت عربستان (آرامکو) تامین می‌شد، بر اساس گزارش بودجه عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹، سهم درآمدهای نفتی عربستان در اقتصاد این کشور به ۶۸ درصد رسیده است. دولت همچنین اقدام به اعمال مالیات‌های غیرنفتی چون مالیت بر ارزش افزوده کرده است اما تولید ناخالص ملی غیرنفتی بهبود نیافته است.

سعودی‌ها در تلاشند با ایجاد صنعت گردشگری نوین و توسعه آن عقب ماندگی خود را در این زمینه کاهش دهند و از طرح بزرگی پرده برداشته که باز هم با اهداف غیرواقعی و واهی همراه است.

یکی از این اهداف، پروژه عظیم گردشگری «القدیه» ریاض به عنوان یکی از اَبر پروژه‌های گردشگری در عربستان در قالب طرح “ویژن ۲۰۳۰” است. طرح کلی پروژه “القدیه” در ماه ژوئن ۲۰۱۹ رونمایی شد که شامل پنج پروژه اصلی از جمله پارک، جاذبه‌های گردشگری و مرکز تجاری شهر است.

هم‌اکنون ساخت پارک موضوعی «Six Flags» در فاصله چند کیومتری ریاض در کانون توجهات قرار دارد. دیگر پروژه‌های بزرگ گردشگری عربستان همچون ساخت هتل‌ها و جاذبه‌های گردشگری نیز هنوز عملی نشده است.

عربستان سعودی اعلام کرده قصد دارد به یکی از پنج کشور گردشگری در جهان تبدیل شود و این صنعت تا سال ۲۰۳۰ سهم ۱۰ درصدی (بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار) در تولید ناخالص ملی این کشور داشته باشد، این در حالی است که این کشور هنوز ویزای توریستی صادر نمی‌کند و اعلام کرده از ماه آینده این کار را انجام می‌دهد. سعودی‌ها پیش از این قرار بود از آوریل ۲۰۱۸ صدور ویزای توریستی را کلید بزنند که این اقدام تاکنون چند بار به تعویق افتاده است.

اهداف بلندپروازنه و غیرواقعی صنعت گردشگری عربستان را می‌توان با یک مقایسه با صنعت گردشگری ایالت فلوریداری آمریکا نشان داد. این ایالت جمعیتی برابر با عربستان دارد اما از نظر وسعت جغرافیایی یک دهم این کشور است. فلوریدا دارای آب و هوایی مناسب است در حالی که عربستان در برخی از ماه‌ها با گرمای طاقت‌فرسایی رو به روست و متوسط دمای آن بیش از ۱۱۰ درجه فارنهایت (بیش از ۴۳ درجه سانتیگراد) است. فلوریدا در خاک آمریکاست و دسترسی بیش از ۳۰۰ میلیون آمریکایی قرار دارد و علاوه بر این از انواع آزادی‌ها در مقایسه با عربستان برخوردار است. شهر میامی، جزیره کی‌وست، کمپانی دیزنی، استودیوهای کمپانی یونیورسال، زمین‌های معروف گلف، صنعت کشتیرانی تفریحی پررونق و …. برخوردار است و با همه این ویژگی‌ها میزان هزینه گردشگران در این ایالت در سال ۲۰۱۷ تنها ۸۸.۶ میلیارد دلار بوده است و حالا عربستان چطور می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ میزبان حجمی از گردشگر باشد که ۱۰۰ میلیارد دلار در این کشور خرج کنند؟

تمامی پارک‌های موضوعی «Six Flags» (شامل ۱۴ پارک در آمریکا، چین، مکزیک، کانادا) نیز در مجموع در سال ۲۰۱۸ درآمد ۱.۵ میلیارد دلاری داشته‌اند.

عربستان سعودی از ساخت مناطق گردشگری در دریای سرخ نیز خبرداده است اما جزئیاتی درباره این طرح نیز منتشر نشده و مشخص نیست چه کمپانی‌هایی و با چه سطح از آزادی عمل می‌توانند در این منطقه فعالیت کنند.

سال ۲۰۲۰ در پیش روست و نفت همچون همیشه مهم‌ترین منبع درآمدی عربستان محسوب می‌شود. اگر این طرح‌های گردشگری در عربستان در جهت رسیدن به هدف “ویژن ۲۰۳۰” (چشم‌انداز ۲۰۳۰) باشد به این معنا خواهد بود که بر خلاف گفته محمد بن سلمان، نفت تا سال‌های سال همچنان مهم‌ترین عامل اقتصادی در عربستان خواهد ماند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد