راه‌اندازی کارگروه بازی‌های رومیزی در شورای نظارت بر اسباب‌بازی

به گزارش فناوری فرهنگی، ویدا ملکی رئیس دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب‌بازی با اعلام خبر راه‌اندازی کارگروه تخصصی «بازی‌های رومیزی» در شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی، گفت: بازهای رومیزی از جمله بازی‌های قابل حمل و نقل است که در بیش‌تر محیط‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، از طرفی به‌دلیل ماهیت ذاتی‌شان در گروه‌های دو یا چند نفره از ۵ تا ۹۹ سال قابل اجرا هستند.

وی افزود: چند سالی است که بازی‌های رومیزی باعث ایجاد کافه‌های بازی در مکان‌های عمومی چون کافه‌ها، مجتمع‌های خرید و… شده‌اند. شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی با تشکیل کارگروه بازی‌های رومیزی تلاش می‌کند ضمن ساماندهی کافه بازی‌ها و بازی‌های رومیزی با تکیه بر توان‌مندی طراحان و تولیدکنندگان ایرانی مسیر توسعه و ترویج هدف‌مند این گونه از بازی‌ها را تسهیل کند.

کارگروه بازی‌های رومیزی متشکل از علی‌رضا لولاگر دبیر انجمن تولید کنندگان و نماینده انجمن در کارگروه، هانی فتوت، صمد خطیبی، امیر آئین، احسان عبدی‌فر و سهراب مستقیم است که همگی طراح و تولیدکننده بازی‌های رومیزی‌اند.

درگیرکردن تمامی اعضای خانواده در یک بازی، ایجاد فضایی شاد و دل‌نشین برای اعضای خانواده، جایگزین مناسب برای بازی‌های ویدئویی و موبایلی و… از جمله مزایای بازی‌های رومیزی به شمار می‌رود.

این‌بازی‌ها همچنین ظرفیت‌هایی مانند ایجاد مراکز تفریحی بیشتر در کشور با محوریت بازی‌های رومیزی، امکان رشد تولید و صادرات این محصولات، ایجاد کار و فعالیت سازنده با سرمایه‌های کوچک و به‌نسبت زود بازده و… را فراهم می‌آورد.

در عین‌حال، نبود رویکرد مستقل و مجزا از اسباب‌بازی به این حوزه، کمبود تبلیغات و معرفی این‌تفریح به‌عنوان یک‌تفریح سازنده به خانواده‌ها، نبود قوانین مدون و شفاف برای جلوگیری از موازی‌کاری و کپی‌کاری، نداشتن فضاهای تبلیغاتی و رسانه‌ای برای معرفی بیشتر این حوزه و عدم حمایت صحیح و مشوقانه برای طراحان و سازندگان بازی‌های اصلی ایرانی، از جمله چالش‌ها و مشکلات این نوع از بازی‌ها هستند.

در حال حاضر حدود ۳۰۰ عنوان بازی‌های تولیدی و ۵۰ کافه فعال با توجه به شیوع بیماری کرونا در کشور وجود دارد و بیش از ۱ هزار نفر در این حوزه به عنوان تولیدکننده، سایت و صفحه‌های تخصصی، کافه‌دار و تولید محتوا مشغول به فعالیت هستند.

دبیرخانه شورای نظارت بر طراحی، ساخت، واردات و توزیع اسباب‌بازی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان فعالیت می‌کند.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد