رده‌بندی سنی در محتوای رسانه‌ای

به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مشکلاتی که خانواده‌ها و فعالان حوزه‌ی کودک را نگران می‌کند، محتوایی است که از طریق رسانه‌های جمعی به کودکان می‌رسد. محتوایی که گاهی مناسبتی با سن و سال آن‌ها ندارد و در بیشتر موارد رده‌ی سنی برای استفاده‌ی کودکان در سن‌ها مختلف بر آن اعمال نمی‌شود. آقای * ( اسم سخنران) کارمند اداره ارتباط و رسانه‌ی مجارستان در مورد رده‌بندی سنی در محتوای رسانه در کشور مجارستان حدود سی دقیقه در پاویون بین‌الملل جشنواره‌ی پویانمایی تهران سخنرانی کرد که چکیده‌ی صحبت‌های او را در زیر می‌خوانید.

 

حمایت از کودکان

رفتارهایی که باعث حمایت کودکان از مسائل آسیب رسان اجتماعی انجام می‌شود همیشه مورد تشویق و علاقه‌ی همه‌ی مردم است. به همین خاطر کشورها سعی می‌کنند در ساخت برنامه‌‌های تلویزیونی و انیمیشن هم این حمایت را رعایت کنند تا به سلامت روانی کودکان کمک بیشتری شود. « اسم سخنرانی من رده‌بندی سنی در محتوی رسانه است،‌‌ اما هدف من بیشتر از این سخنرانی حمایت از کودکان و صحبت در مورد سیاستگذاری درست برای رده‌بندی سنی مناسب برای کودکان است.

در مجارستان مقاله‌های زیادی وجود دارد که دولت سفارش تهیه آن را داده است تا رسانه‌ها برای تولید آثار خود از آن استفاده کنند. از نتیجه‌ی این مقاله‌ها مشخص شد که همه‌ی کودکان در تمامی رده‌های سنی به دیدن تلویزیون علاقه دارند و هرچه بزرگتر می‌شوند گزینه‌های آن‌ها برای پر کردن اوقات فراغت خود به کامپیوتر، موبایل و استفاده از بازی‌ها تغییر می‌کند.»

 

 

قانون‌گذاری در مجارستان

هر کشوری نموداری در مورد استفاده‌ی کودکان خود از برنامه‌های تلویزیونی دارد که کم یا زیاد بودن آن باعث تصمیم‌گیری و قانون‌گذازی‌های مختلف برای مناسب سازی آن می‌کند. « در مجارستان میانگین تماشای تلویزیون توسط کودکان بیش از سه ساعت و نیم است که در مقایسه با اروپا زمان زیاد به حساب می‌آید، به همین دلیل برای حفظ سلامت کودکان و محتوایی که دریافت می‌کنند، قانون‌گذاری مناسبی طبق قوانین اتحادیه‌ی اروپا انجام دادیم.

هدف این برنامه سلامتی روان کودکان و خانواده‌ها است که برای ما اهمیت زیادی دارد و بنا بر این قانون تمامی شرکت‌ها و استودیوها موظف به اعمال رده‌بندی سنی بر روی محصولات تصویری خود چه در حوزه‌ی خصوصی و چه در تلویزیون ملی هستند که به همین خاطر ما هم یک کمیته نظارت در دولت تشکیل داده‌ایم که بر این رده‌بندی ها نظارت می‌کنیم.

در کشور ما شش رده‌بندی برای محصولات پویانمایی وجود دارد که دسته‌ی اول برای تمامی کودکان مناسب است و دیدن آن هیچ آسیب و خطری را برای کودکان ندارد، دسته‌ی دوم برای کودکان زیر شش سال، دسته‌ی سوم برای کودکان زیر دوازده سال، دسته‌ی چهارم افراد زیر شانزده سال، دسته‌ی پنجم برای افراد زیر هجده سال و دسته‌ی ششم برای پخش در تلویزیون اصلا مناسب نیست. به همین خاطر دسته‌ی چهارم و پنجم از ساعت 9 و 10 شب به بعد پخش می‌شوند.

در این قانون گذاری حمایت از حقوق انسانی، حمایت از بینندگان، حمایت از حریم خصوصی، عدم پخش محتوای نفرت‌آمیز و تبلیغات مورد توجه قرار گرفته است که حتی تریلر‌ها آن‌ها هم شامل این رده‌بندی سنی می‌شوند.

تمامی تلاش ما در این زمینه برای حفظ سلامت روان و داشتن آینده‌ی روشن برای آن‌ها است.»

 

 

 

 

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد