رشته‌های مرتبط با فناوری‌های فرهنگی

به موازات جایگاه فناوریهای فرهنگی در جهان، رشته‌های دانشگاهی متنوعی که به آموزش علمی این رشته‏ها می‏پردازند، در حال گسترش هستند. آشنایی با این رشته می‌تواند ابعاد علمی  فناوری‌های فرهنگی را بهتر بشناساند.

این رشته‏ها گاه در دانشکده‏هایی با عنوان «طراحی و فناوری» و یا «رسانه‏های هنری دیجیتال» ارائه می‏شوند و گاه در دانشکده‌های معلوم فعلی عرضه می‌شوند. اهم رشته‌ها و دوره‌های ارائه شده در زمینه صنایع فرهنگی عبارتند از:

الف) رشته‌های مربوط به بازی و انیمیشن

مراکز علمی معتبری در سطح جهان به رشته‌های مربوط به انیمیشن‌ و بازی‌سازی می‌پردازند که اکثر آن‌ها در ایالات متحده قرار دارند. عناوین رشته‌هایی که در این دانشگاه‏ها در این باب ارائه می‌شوند عبارتند از:

طراحی بازی و سرگرمی‌های دیجیتال، برنامه‌نویسی بازی‌های تحت وب ، برنامه‌ریزی شبیه‌سازی و بازی، انیمیشن کامپیوتری، ساخت بازی، ساخت رسانه‌های دیجیتال و انیمیشن، طراحی و ساخت بازی، انیمیشن کامپوتری با تمرکز بر هنر بازی، جلوه‏های بصری انیمیشن، طراحی دیجیتال و انیمیشن، پی ریزی و طراحی هنرهای تصویری.

در این رشته‌ها درس‌هایی مانند:‌ طراحی ویدیوی بازی، طراحی مراحل،‌ هنر بازی،‌ طراحی شخصیتها، مدلسازی سه بعدی، انیمیشن‌سازی، داستان گویی تصویری و محیط‌های طراحی ارائه می‏شود و از این طریق مهارت‌هایی از قبیل: ساخت بازی‌های با کاربران وسیع، طراحی موتور بازی، طراحی بازی‌های سه‌بعدی، مدلسازی بازی، طرح‌ریزی بازی، نورپردازی،‌ انیمیشن‌سازی و چگونگی رندر کردن بازی به دانشجویان آموزش داده می‌شود.این رشته‌ها در مقاطع لیسانس و فوق‌لیسانس ارائه می‌شوند.

در برخی دانشگاه‏ها مانند «دانشکده صنایع فرهنگی و خلاق کاردیف»، دوره‌های آموزش انیمیشن سازی و بازی‌سازی را ارائه می‌شود که با گذراندن آن دوره،  گواهینامه‌ای به محصل تعلق می‌گیرد که دارای اعتبار جهانی برای استخدام در کمپانی‌های انیمیشن سازی است. این رشته در این دانشگاه متناسب با رشد صنعت انیمیشن سازی، رشد کرده است. در دروس این رشته از چگونگی ایده گرفتن تا ساخت نهایی انیمیشن مورد بررسی قرار می‌گیرد و تدریس دروس توسط ارائه اساتید و شرکت در پروژه‌های جاری شرکت‌ها انجام می‌گیرد. این دانشگاه که علاوه بر محیط آکادمیک، ارائه دهنده خدمات در حوزه بازی و انیمیشن نیز هست، دارای‌ امکاناتی نظیر لابراتوارهای دوبعدی، سه بعدی، CG و Render Farm بوده و فضای منحصر بفردی برای یادگیری در اختیار دانشجویان می‌گذارد.

ب) رشته‌های مربوط به طراحی ارتباطات (Communication Design)

برای ایجاد یک ارتباط موثر در قرن 21ام، نیاز به دانستن و به کار بردن تکنیک‌های جذاب و علمی برقراری ارتباط است. ارتباطات از گونه‌های سنتی همچون تلویزیون، فیلم،‌ انتشارات گرفته تا گونه‌های نوین مبتنی بر وب و موبایل توسط طراحان ارتباط، طرح‌ریزی می‌شوند. برای برقراری ارتباط موثر با مخاطب باید ترکیب مناسبی از کلمات، تصاویر و گرافیک را به کار برد. در رشته‌های این شاخه به راه‌های دستیابی به چنین ترکیب موثری پرداخته می‌شود.

رشته‌هایی که در این باب در دانشگاه‏های جهان ارائه می‏شود عبارتند از:

رشته طراحی گرافیک ، طراحی و توسعه وب، طراحی مالتی مدیا و گرافیک، مدیریت مالتی مدیا و گرافیک، طراحی گرافیک وب، طراحی وب و رسانه‌های تعاملی  ، تبلیغات،‌ طراحی تبلیغات و ارتباطات

ج) رشته‌های مربوط به هنرهای نمایش (Drama)

این رشته‌ها نیز یکی از شاخه‏های صنایع فرهنگی را تشکیل می‌دهند و به آموزش مهارت‌های هنرپیشگی می پردازند و در دانشکده‌های هنرهای زیبا در سراسر جهان تدریس می‏شوند.

د) رشته‌های مربوط به طراحی مد و طراحی داخلی

این رشته نیز با استفاده از کارشناسان شاغل در صنعت و با کار بر روی پروژه‌های زنده تدریس می‌شوند.

رشته‌هایی نظیر طراحی داخلی، طراحی مد و خرده فروشی، طراحی مد و بازارپردازی در این زمینه به دانشجویان آموزش می‌دهند.

هـ) رشته‌های مربوط به رسانه، فرهنگ و روزنامه‌نگاری

در این رشته‌ها به چگونگی ارائه صحیح مطالب در اقلام فرهنگی سینما، تلویزیون، موسیقی، رادیو، وب و شبکه اجتماعی می‌پردازند.

و) رشته‌های مربوط به فیلم‌سازی و تصویربرداری

دوره‌هایی نظیر: ساخت ویدیوی دیجیتال، فیلمبرداری، سناریونویسی، عکاسی دیجیتال، جلوه‏های بصری فیلم و تلویزیون  و …، شاخه دیگری از فناوریهای فرهنگی در جهان را تشکلیل می‌دهند.

 

ز) رشته‌های مربوط به معماری

معماری نیز که از شاخه‌های اصلی صنایع فرهنگی به شمار می‌رود، در دانشگاه‌های جهان تدریس می‌گردد.

ح) رشته‌های مربوط به موسیقی و صدا

دانشگاه‏های هنر و فناوری در جهان با بهره‌گیری از متخصصانی در رشته‌های ضبط صدا، مهندسی الکترونیک، مهندسی ساخت آلات موسیقی، فرهنگ و صنعت موسیقی، ساخت موسیقی فیلم و انیمیشن، نرم‌افزارها و برنامه‌های ساخت رایانه‌ای موسیقی و …، به آموزش تخصصی ساخت خلاقانه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری موسیقی می‌پردازند. رشته‏هایی نظیر طراحی صدا برای رسانه‏های تصویری32 و ساخت صدا 33 نیز به آموزش این شاخه مهم صنایع فرهنگی می‌پردازند.

ط) رشته‌های مربوط به هتل‌ و رستوران‌داری

مدیریت هتل و رستوران و مدیریت امور آشپزخانه 34  نیز از جمله رشته‌هایی هستند که به صورت آکادمیک به آموزش مباحث مربوط به هتل‌داری می‌پردازند و در برخی تقسیم بندی‌ها زیرمجموعه رشته‌های مربوط به صنایع فرهنگی دانسته شده‌اند.

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد