رشد فزاینده تحقیق و توسعه در حوزه اینترنت اشیاء

به گزارش فناوری فرهنگی، دوره‌های آموزش جامع اینترنت اشیاء با عنوان IoTWAY  علاوه بر اجرای فصلی آن در تهران تا امروز در دو استان دیگر نیز برگزارشده است و این بار این مرکز در حال برگزاری دوره چهارم آموزش جامع اینترنت  اشیا در تاریخ 22 و 23 آذرماه سال جاری است. این دوره با حمایت ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و با همکاری سازمان ساتبا (وزارت نیرو) و در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

اینترنت اشیاء بزرگ‌ترین چالش فناوری در سال‌های آتی

محمد قیصری دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت، با اشاره به حمایت‌های ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  از شرکت‌های خلاق و فناور فعال در حوزه اینترنت اشیاء، گفت: اینترنت اشیاء، به اعتقاد و برآورد بسیاری از متخصصان جهان، بزرگ‌ترین چالش فناوری پیش روی سال‌های آتی خواهد بود.

قیصری در تشریح حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های خلاق در حوزه اینترنت اشیا در ادامه افزود: مفهوم اینترنت اشیا در دو سه سال اخیر، در ایران نیز مطرح‌شده و بسیاری از کارشناسان، متخصصان و دانشجویان را به تحقیق و توسعه و به‌کارگیری آن تشویق کرده است،  که سرمایه‌گذاری‌های چندصد بیلیون دلاری و رشد فزاینده پیاده‌سازی این فناوری در دنیا اشتیاق حرکت استارت اپ ها به این سمت را دوچندان کرده است.

دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا در تشریح مفهوم اینترنت اشیا یادآور شد: اینترنت اشیا تمامی اشیای دنیای فیزیکی و حتی انسان‌ها و فرایندها را به یکشی هوشمند تبدیل کرده و امکان کنترل و مدیریت آن را از طریق سیستم‌های هوش مصنوعی فراهم می‌آورد که نتیجه به‌کارگیری اینترنت اشیا را می‌توان در خانه‌های هوشمند، شهرهای هوشمند، کشاورزی و دامداری هوشمند، انبارها و حمل‌ونقل هوشمند، صنعت و سلامت هوشمند و بسیاری از کاربرهای هوشمند دیگری که روزانه در مورد آن‌ها می‌شنویم مشاهده کنیم.

وی در خصوص فضاسازی اینترنت اشیا و ارتباطات میان‌رشته‌ای این حوزه توضیح داد: فناوری اینترنت اشیا توانسته یک چارچوب همکاری مشترک میان اکثر رشته‌های مهندسی همچون الکترونیک، برق، مخابرات، سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه، هوش مصنوعی، امنیت و… فراهم کرده و می‌توان ادعا کرد که یکی از بزرگ‌ترین میان‌رشته‌ای های دنیا نام‌گرفته است.

قیصری مرکز تحقیقات اینترنت اشیاء ایران را یکی از مراکز پیشرو در این زمینه در کشور دانست که با بهره‌گیری از نیروهای توانمند داخلی و متخصصان جوان دانشگاهی، به توسعه و ترویج این فناوری در سطوح مختلف پرداخته و تلاش می‌کند راهکارهای عملیاتی مؤثری برای به‌کارگیری صحیح آن در کشور ارائه دهد.
وی افزود: این مرکز در سه زمینه پژوهشی، آموزشی و تولید نمونه اولیه در حال حاضر در کشور فعالیت داشته و توانسته است بیش از 40 نفر به‌صورت مستقیم و 60 نفر به‌صورت غیرمستقیم کارآفرینی داشته باشد.
دبیر اجرایی مرکز تحقیقات اینترنت اشیا خاطرنشان کرد: در بخش پژوهشی علاوه بر تحقیقاتی که پژوهشگران در مرکز انجام می-دهند، درخواست‌هایی از شرکت‌ها با تخصص‌های مختلف دریافت شده و به‌عنوان پروژه انجام می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش تولید نمونه اولیه نیز، بر اساس پژوهش‌های انجام‌شده و یا نمونه کالاهای خارجی که مشابه داخلی ندارند و امکان بومی‌سازی آن‌ها فراهم است تولیدشده و آماده سرمایه‌گذاری می‌شود و همچنین در بخش آموزشی نیز ظرف سه سال گذشته دوره‌های مختلفی در تخصص‌های موردنیاز کشور به‌صورت عمومی و اختصاصی برگزارشده است.

قیصری در خصوص برگزاری دوره‌های آموزش جامع اینترنت اشیا گفت: این دوره‌ها با عنوان IoTWAY  که علاوه بر اجرای فصلی آن در تهران تا امروز در دو استان دیگر نیز برگزارشده  و دوره‌های تخصصی که نیاز کشور را در زمینه شناخت دقیق‌تر و فنی‌تر این فناوری برطرف می‌کند. این مرکز در حال برگزاری دوره چهارم آموزش جامع اینترنت  اشیا در تاریخ 22 و 23 آذرماه سال جاری است. این دوره با همکاری سازمان ساتبا (وزارت نیرو) و در محل پژوهشگاه نیرو برگزار می‌شود.

بر اساس این گزارش؛  با تصمیم برگزارکنندگان و حمایت ستاد فناوری اطلاعات و ارتباطات معاونت علم و فناوری ریاست جمهوری، همزمان با برگزاری این دوره نمایشگاهی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق در روزهای دوره در محل پژوهشگاه نیرو برگزارشده  و فرصت مناسبی است تا شرکت‌های برای نمایش محصولات خود اقدام کنند. ازاین‌رو علاقه‌مندانی که مایل به حضور در این فرصت پیش‌آمده هستند، می‌توانند جهت کسب اطلاعات تکمیلی به آدرس سایت مرکز www.IoTiran.com مراجعه کنند.

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد