رشد گردشگری ایران سه برابر متوسط جهانی

به گزارش فناوری فرهنگی،بر این اساس با فرارسیدن سال 1395 نگاهی می کنیم به بخش کوچکی از فعالیتهای انجام شده در دوره ریاست مسعود سلطانی فر بر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در دولت تدبیر و امید.

نگاهی به گفته های سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال گذشته نشان می دهد که در 10 سال اول سند چشم انداز توسعه ما به اهداف خود در این حوزه دست نیافته ایم و باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که در 10 سال دوم این عقب ماندگی جبران شود، میزان رشد ما در این حوزه باید 3 برابر میزان رشد دنیا باشد و در 2 سال گذشته این اتفاق افتاده به شکلی که میزان رشد گردشگری در دنیا سال گذشته 4.6 درصد، در آسیا 5 درصد بوده ولی در ایران 12 درصد است.

به گفته معاون رئیس جمهور: با رویکرد خوب دولت در حوزه تعامل با تمامی کشورها، در حوزه گردشگران ورودی جزء 50 کشور اول هستیم و باید با سرمایه گذاری در این حوزه و اجرای برنامه های گسترده به جمع 15 کشور نخست دنیا بپیوندیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه به تعداد هتلهای موجود در کشور اشاره کرد و گفت: برای میزبانی از 20 میلیون گردشگر ما به 400 هتل 4و5 ستاره نیاز داریم این در حالی است که 130 هتل با این درجه در کشور وجود دارد و ما باید 270 هتل به این تعداد اضافه کنیم که در این بخش نیازمند همکاری نظام بانکی هستیم.

وی تصریح کرد: استفاده از اماکن تاریخی و فرهنگی و بهره برداری از این فضاها به عنوان اماکن اقامتی و توریست پذیر یکی از راهکارهایی است که می توان مورد استفاده قرار داد.

سلطانی فر افزود: ساماندهی نظام حمل و نقل کشور از دیگر مواردی است که باید به آن رسیدگی شود، همچنین در بخش نیروی انسانی و ارتقای کیفیت دفاتر اطلاع رسانی نیازمند اقدامات جدی هستیم این در حالی است که برنامه هایی در این حوزه ها صورت گرفته است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین به ساماندهی مکانی و زمانی گردشگری داخلی اشاره کرد و افزود: ما در این حوزه به دنبال ایجاد بسته های تشویقی هستیم برای بازنشستگان دستگاههای مختلف هستیم.

معاون رییس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همزمان با هفته دولت برنامه ها، اقدامات، دستاوردها و افق آینده این سازمان را تشریح کرد.

سال گذشته، مسعود سلطانی فر همزمان با هفته دولت گفت: در طول دو سال توانستیم، سه اثر را در یونسکو به تصویب برسانیم (با وجود این که یونسکو در هر سال، یک سهمیه برای هر کشوری اختصاص می دهد و از سهمیه سوخت شده در دولت قبلی هم استفاده کردیم.) سال اول، شهر سوخته در زابل و سال دوم، منظر فرهنگی میمند و شهر شوش را به تصویب رساندیم که این افتخار بزرگی برای دولت یازدهم است.

سلطانی فر در خصوص آثار زیانبار انتقال سازمان به شهرستانها در گذشته افزود: در دولت قبلی در راستای سیاست تمرکز زدایی تصمیم گرفته شد که بخشی از دستگاه های اجرایی متناسب با شرایط کاری شان به شهرستانها منتقل شوند. متاسفانه اولین دستگاهی که در این زمینه پیشگام شد سازمان میراث فرهنگی بوده که تصمیم می گیرند بخش میراث فرهنگی و پژوهشکده میراث فرهنگی به شیراز و صنایع دستی به اصفهان منتقل شود.

این اراده در سال 88 شکل گرفت و حدود دو سال طول کشید و بعد از انتقال، با مشکلات عدیده ای مواجه شده و در سال 90 به تهران برگشتند. در این جابجایی، توان کارشناسی، اسناد و امکانات این دو بخش نابود شدند. جدای از اسناد و تجهیزات که بسیار ذی قیمت هستند، بضاعتِ کارشناسی که در این بخش وجود داشت، نیز صدمه جدی دید. این جابجایی متاسفانه مشکلات عدیده ای را به وجود آورد و سازمان مجددا از نیمه سال 91 حیات مجددی را شروع کرد که باز با تغییر و جابجایی سریع مدیران در ادامه دولت دهم، باعث شد این تزلزل و بی ثباتی همچنان در پیکره سازمان وجود داشته باشد.

سلطانی فر با تاکید بر اینکه در فعالیتهای سازمان در بخشهای مختلف با مشکلات عدیده ای مواجه بودیم گفت: در شرکتهای وابسته، با مشکلاتی از قبیل نابسامانی و بی انضباطی مالی، عدم تشکیل مجامع به مدت چند سال، عدم انجام حسابرسی در این شرکتها در چند سال گذشته مواجه بودیم و همچنین در ادارات کل استانی هم، با مجموعه از هم پاشیده ای روبرو بودیم که تلاش کردیم هم در ستاد در داخل سازمان و هم در شرکتهای وابسته و هم در ادارات کل استانی، یک سازماندهی و برنامه ریزی انجام دهیم و به مرور اصلاحات لازم را به عمل بیاوریم. من فکر کردم قبل از هر چیزی، این سازمان به ثبات و آرامش نیاز دارد تا در سایه این ثبات بتوانیم کارها را پیش ببریم

معاون رییس جمهور در خصوص نقش سازمان میراث در تحقق اقتصاد مقاومتی خاطرنشان کرد: ما در سه بخش تخصصیِ سازمان، دارای مسئولیتها، وظایف و جایگاه مناسبی در فرایند توسعه اقتصادی و فرهنگی کشور هستیم.

در مبانی اقتصاد مقاومتی که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده ما اگر شاه بیت غزل و خمیرمایه اقتصاد مقاومتی را استفاده کردن از همه ظرفیتهای کشور برای مقابله با تهدیدات خارجی و مشکلات داخلی در نظر بگیریم، خوشبختانه این سازمان با مسئولیت و وظایفی که در سه بخش دارد، می تواند در تحقق مبانی اقتصاد مقاومتیِ مورد نظر مقام معظم رهبری، قدمهای اساسی بردارد. هم در بخش میراث فرهنگی و هم صنایع دستی و هم گردشگری.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره ظرفیت میراث فرهنگی کشور و اقدامات انجام شده در راستای شناسایی آن تاکید کرد: در بخش میراث فرهنگی، ایران با داشتن یک سابقه و هویت تاریخی و تمدنی 10 هزار ساله، یک «کشور – موزه» است. باستان شناسان تخمین می زنند که در این «کشور- موزه» ما نزدیک به یک میلیون مکان، بنا، سایت یا محوطه تاریخی داشته باشیم که از این تعداد، شاید در طول دو سه قرن گذشته، 100 هزار مورد در حفاری ها بیرون آمده و قابل رویت است. از سال 1309 تاکنون که حدود 85 سال می گذرد، از زمان تصویب اولین قانون حفاظت از بناهای تاریخی و عتیقه جات، 31 هزار و 300 مورد (31300) از این مکانها، محوطه ها و سایتها ثبت ملی شده است. یعنی 3 درصد بضاعت ما تاکنون ثبت ملی شده و 97 درصدِ باقی مانده شاید قرنها طول بکشد که قابل رویت و ثبت شود.

او خاطر نشان کرد: از بین اینها با سه موردی که در زمان این دولت در یونسکو ثبت شد، تعداد مکانهای تاریخیِ ثبت شده در یونسکو به 19 مورد رسید که خوشبختانه در طول دو سال، با وجود این که یونسکو در هر سال، یک سهمیه برای هر کشوری اختصاص می دهد، توانستیم در دو سال، سه اثر را به تصویب برسانیم و از سهمیه سوخت شده در دولت قبلی هم استفاده کردیم. سال اول، شهر سوخته در زابل و سال دوم، منظر فرهنگی میمند و شهر شوش را به تصویب رساندیم که این افتخار بزرگی برای دولت یازدهم است.

ما علاوه بر ثبت سه بنای تاریخی در یونسکو به عنوان میراث جهانی، مجبور شدیم برای چند هزار بنای ثبت ملی شده که درباره آنها مستندسازی انجام نشده بود، مستندسازی کرده و حریم آنها را مشخص کنیم.

معاون رییس جمهور در مورد استرداد اشیای فرهنگی و تاریخی به کشور و نحوه انجام آن گفت: برای اولین بار در تاریخ به عنوان شاه بیت غزلمان در بخش میراث فرهنگی، دولت موفق شد سه محموله اشیای فرهنگی و تاریخی را که توسط قاچاقچیان و خارجی ها بیش از 50 سال گذشته به یغما برده شده بود، به کشور برگرداند که این، دستاورد و افتخار بزرگی است که این دولت موفق شد به دست بیاورد و در زمان هیچ دولتی سابقه نداشته است.

او افزود: اولین مجموعه مربوط به حفاری های خوروین ساوجبلاغ بود که 50 سال پیش توسط همسر یک دیپلمات بلژیکی به خارج از کشور منتقل شده بود و در بلژیک نگهداری می شد که ما با پیگیری های قضاییِ خیلی فشرده با همکاری مرکز امور حقوق بین المللی ریاست جمهوری موفق شدیم در دی ماه گذشته 349 قلم را برگردانیم. دومین مورد، اشیاء مربوط به حفاری های چغامیش در خوزستان بود که نزدیک به 53 سال قبل، یک مرکز شرق شناسی دانشگاه شیکاگو آنها را برای مطالعه و تحقیق برده بود و قرار بود بعد از چند سال برگرداند که برنگردانده بود که این اشیاء هم 108 شی بود که موفق شدیم آنها را در اردیبهشت ماه از آمریکا برگردانیم.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در ادامه گفت: اتفاق تاریخی بزرگ سوم مربوط به 30 قلم اشیاء فرهنگی و تاریخی است که توسط یک فرد پاکستانی به نام معراج الدین در یکی از شهرهای ایتالیا به فروش گذاشته شده و به صورت غیرقانونی از ایران خارج شده بود. این اشیاء مربوط به دوران اسلامی، ایلخانی و تیموری است که موفق شدیم در ایتالیا توقیف کنیم.از این 30 اثر، 24 اثر کاملا اصل است و 6 اثر مونتاژ قطعات مختلف است. اینها در روزهای اخیر با پیگیری های حقوقی تحویل سفارت ایران در ایتالیا شده و ظرف یک ماه آینده به ایران منتقل می شود. بنابراین، استرداد آثار تاریخی بزرگترین دستاورد ما در بخش میراث فرهنگی بوده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری درباره انجمن های میراث فرهنگی نیز اظهار داشت: ما در زمینه حفظ و حراست از اماکن تاریخی و فرهنگی، یگان انتظامی داریم که این مسئولیت را بر عهده دارد، اما تعداد نیروهای یگان بسیار کم است و حفاظت بسیاری از بناها و سایتهای مهم به خوبی انجام نمی شود. ما به سمت استفاده از ظرفیتهای مردم رفتیم. یک ظرفیت قانونی به نام انجمنهای میراث فرهنگی وجود داشت که تشکلی است مرکب از نمایندگان میراث و همه دستگاه های اجرایی و مردمی در سطح کشور که کار حفظ و حراست از مکانهای تاریخی را انجام می دهد. ما از ابتدای سال احیای این انجمن را که حدود 10 سال است تعطیل شده شروع کردیم. انجمنهای میراث فرهنگی 17 استان را راه اندازی کرده ایم و ان شاء الله تا پایان سال، بقیه استانها را هم راه اندازی می کنیم، لذا شبکه گسترده ای متشکل از حامیان و دوستداران میراث فرهنگی، با حضور انجمن های مردم نهاد در کشور ایجاد خواهد شد.

او در خصوص اقدامات صورت گرفته در مورد پایگاه های میراث جهانی تاکید کرد: پایگاه های میراث جهانی ما مشکلاتی در زمینه مدیریت داشتند که با استفاده از ظرفیت های قانونی اداره این پایگاه ها به صورت هیئت امنایی شد. هیئت امنای 8 پایگاه میراث جهانی را با حضور شخصیتهای ذی نفوذ و علاقمند و مسئولین استانها و شهرستانها تعیین کردیم. در این هیئت ها، استاندار، فرماندار، شهردار و علاقمندان به میراث فرهنگی، اساتید دانشگاه ها و … حضور دارند.

موضوع دیگر، ساماندهی پژوهشگاه میراث فرهنگی است. پژوهشگاه در اثر جابجایی دچار تزلزل شده بود که تلاش کردیم با اصلاح در نظام مدیریتی و اختصاص منابع بیشتر و تعیین برنامه استراتژیک برای آینده پژوهشگاه را به عنوان اتاق فکر آماده کنیم تا برای سازوکار های پژوهشی سازمان، بتواند نقشهای موثرتری را ایفا کند.

سلطانی فر در ادامه به فعالیت های مشترک این سازمان با بخش خصوصی اشاره و خاطرنشان کرد: بحث مشارکت با بخش خصوصی در زمینه احیاء و مرمت بناهای فرهنگی و تاریخی و بهره برداری از آنها را ما همواره پیگیری کرده ایم، میزان اعتباری که برای مرمت و بازسازی بناها و مکانهای تاریخی اختصاص می یابد، سالانه کمتر از 5 درصد نیاز واقعی ماست، یعنی 95 درصد کسری اعتبار داریم. قانون به ما اجازه داده با سازوکار مشخصی بتوانیم از این امکانات، استفاده کنیم و با بخش خصوصی مشارکت کرده و بناها را با سرمایه بخش خصوصی، مرمت و احیاء کنیم و اجازه بهره برداری به عنوان اماکن اقامتی، پذیرایی، کلاسهای آموزشی یا موزه شخصی به آنها بدهیم. با این مشارکت که در قالب یک قرارداد انجام می شود، ما ضمن این که با سرمایه بخش خصوصی، بنا را از تخریب و نابودی نجات می دهیم، آن را تبدیل به یک بنگاه خصوصی می کنیم که اشتغال زایی هم داشته باشد.

معاون رییس جمهور درباره اقدامات انجام شده در حوزه صنایع دستی نیز گفت: صنایع دستی ریشه در هویت تاریخی، ملی و فرهنگی ما دارد. هم کار هنری ویژه است و هم کار اقتصادی و اشتغالزاست. در صنایع دستی ما جزو سه کشور برتر دنیا در کنار چین و هند هستیم. 460 رشته صنایع دستی در دنیا وجود دارد که ما تقریبا در 360 رشته یا تولید می کنیم یا سابقه تولید داشته ایم. در یک دوره ای، نزدیک به یک و نیم تا دو میلیون نفر در بخش فرش و صنایع دستی کار می کردند. البته فرش زیر نظر وزارت صنعت، معدن و تجارت است اما تعامل نزدیکی با این وزارتخانه داریم. ما در این مدت، نزدیک به دو هزار کارگاه را که یا از مدار تولید خارج شده بودند یا در حال خروج از مدار تولید بودند، با تسهیلاتی که دادیم به وضعیت تولید برگرداندیم. با بانک توسعه و تعاون و صندوق کارآفرینی امید همکاری های برای حمایت از کارگاه ها داریم.

سلطانی فر گفت: کل گردشگران ورودی در سال 93، نزدیک به پنج میلیون و صد هزار نفر بوده که 50 درصد آن گردشگران مذهبی و زیارتی هستند. آنها شیعیان و مسلمانانی هستند که متقاضی استفاده از ظرفیتهای مذهبی ما هستند. حدود 6/1 میلیون نفر از عراق، حدود 500 هزار نفر از عربستان، کویت، بحرین و حاشیه خلیج فارس آمدند، حدود 300 هزار نفر از هند، پاکستان، افغانستان و آسیای میانه با هدف مذهبیآمدند. اولویت این نوع گردشگران، اماکن مذهبی است و سپس به طبیعت گردی می پردازند.

گردشگران غربی و آسیای جنوب شرقی ما ابتدا به دنبال جاذبه های تاریخی و فرهنگی هستند و برای طبیعت گردی معمولا به کویر می روند.

او افزود: ما شبکه هتل ها را باید به سرعت گسترش دهیم. تعداد هتلهای ما 1100 واحد است. 130 واحد از هتلهای ما چهار و پنج ستاره هستند. ما حساب کردیم اگر بخواهیم 5 میلیون گردشگر را به 20 میلیون نفر برسانیم باید ظرف ده سال آینده 270 هتل چهار یا پنج ستاره بسازیم تا تعداد این هتلها را به 400 دستگاه برسانیم.

سلطانی فر اظهار داشت: نکته دیگر اینکه ما شبکه حمل و نقل خارجی مان را باید توسعه دهیم. اکنون تمام ایرلاینهای ما 245 فروند هواپیما دارند که 90 فروند آن به دلیل محدویتهای تحریم، زمین گیر است و به سرعت باید بازسازی شود. ما باید بتوانیم پروازهای مستقیم بین تهران و پایتخت کشورهای غربی برقرار کنیم و فرودگاه های واسطه باید لغو شوند.

تربیت نیروی انسانی در بخش گردشگری را از سال گذشته شروع کرده ایم و 70 رشته آموزشی وجود دارد که ما در کشور کمتر از 40 رشته را آموزش می دهیم که باید با کمک سازمانهای بین المللی گسترش بدهیم.

اصلاح قوانین و مقررات را باید انجام دهیم که تاکنون 5-6 مورد انجام شده حداقل 10-12 مورد دیگر در کمیسیونهای مختلف دولت در انتظار اصلاح و تصویب است.

او در پایان افزود: ما فکر می کنیم که هیچ راهی موثرتر از ورود گردشگران خارجی برای صدور ارزشهای انقلاب نیست. خوشبختانه 98 درصد گردشگران خارجی که به ایران می آیند و یکی دو هفته در اینجا می مانند متوجه می شوند که تمام فضاسازی منفی ای که توسط رسانه های صهیونیستی و امپریالیستی علیه ایران می شود، دروغ است و ایران، کشوری امن و آباد و توسعه یافته و آزاد است و مردم بسیار مهمان نواز و بافرهنگی دارد. این مطلب را ما از رصدی که از مصاحبه های اینها با رسانه های خودشان انجام می دهند می فهمیم نه رسانه های خودمان. اینها در مصاحبه های خود نسبت به ایران ابراز رضایت می کنند و این بهترین ابزار تبلیغ و ترویج ارزشهای انقلاب اسلامی است.

من همین جا دعوت می کنم که همه گردشگران دنیا ایران را به عنوان محیطی امن و آرام بدانند و ایران را انتخاب کنند و مطمئن باشند که دوره گردشگری آنها دوره بسیار خوش و مفید خواهد بود.

منبع:بولتن نیوز

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد