رشد ۵۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در سال ۹۷

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از روابط عمومی میراث فرهنگی فارس، علی اصغر مونسان عصر دوشنبه 5 شهریور در جلسه شورای اداری لارستان با بیان این‌که بیش از یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون گردشگر در حال حاضر در دنیا وجود دارد، گفت: همه پیش‌بینی‌ها و تحلیل‌های اقتصادی نشان می‌دهد که در عصر جدید اقتصادی به‌واسطه هوشمند شدن فرایندها در همه بخش‌ها، خیلی از کسب‌وکارها دچار تغییرات جدی می‌شود.

او با اشاره به اینکه خیلی از کسب‌وکارها رونق خود را از دست می‌دهد اما تنها بخشی که تمام اقتصاددانان جهان پیش‌بینی می‌کنند که روند رونقش ادامه خواهد داشت و حتی بیشتر خواهد شد، حوزه گردشگری است، افزود: اکنون گردشگری سومین بخش اقتصادی جهان است و حجم بالایی از درآمدهای کشورها را تشکیل می‌دهد.

مونسان با اشاره به اینکه از هر ۱۰ شغل در دنیا یک شغل مرتبط با حوزه گردشگری است، افزود: این بسیار موضوع مهمی است و با توجه به اینکه یکی از بزرگ‌ترین معضلاتش موضوع اشتغال است، بحث اهتمام به گردشگری در ایران اهمیت ویژه می‌یابد‌.

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با اذعان به اینکه من اعتقاد دارم ایران ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های خوبی در زمینه گردشگری دارد، تأکید کرد: مهم‌ترین بخش تأمین اقتصاد کشور در کنار نفت ‌گردشگری باید باشد.

این مسئول با تأکید بر اینکه کشور ما کشوری پهناور با مشخصات فراوان برای رونق گردشگری است، ادامه داد: به همین دلیل سازمان جهانی گردشگری کشور ایران را جزو ۱۰ کشور نخست جهان در زمینه داشتن پتانسیل‌های گردشگری می‌داند.

او آینده گردشگری کشور را یک روند بسیار خوب و امیدبخش دانست و یادآور شد: بهترین نشان این موضوع این است که سرمایه‌گذاران هر جایی که حضور پیدا کنند نشان می‌دهد که آنجا پیش‌بینی آینده مثبت، امیدبخش و پربازده شده است.

رشد ۵۲ درصدی ورود گردشگران خارجی به کشور در سال ۹۷

مونسان با بیان اینکه در راستای آینده روشن گردشگری در کشور و اینکه سهم بالایی از اقتصاد کشور را گردشگران در آینده در اختیار خواهند گرفت، عنوان کرد: سال ۹۷ با وجود موضوع تحریم و مشکلاتی که وجود داشت آمار ورود گردشگران خارجی به کشور نسبت به سال ۹۶ از رشد ۵۲ درصدی برخوردار بوده که بسیار رشد بالا و قابل‌توجهی است.

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با اشاره به اینکه به دلیل تحریم پروازهای مستقیم خارجی کشور لغو شده یا کاهش پیدا کرده بود، افزود: با این‌که پروازهای مستقیم خارجی یکی از مؤلفه‌های مهم توسعه گردشگری خارجی است، حضور نیروهای نظامی در منطقه خلیج‌فارس می‌توانست اثرات منفی بر روی گردشگری بگذارد اما خوشبختانه با تدابیری که دولت پیش‌بینی کرده بود بازارهای هدفمان را بر روی بازارهای منطقه متمرکز کردیم.

او با بیان اینکه در سه ماه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۴۰ درصد رشد در زمینه جذب گردشگر داشته‌ایم، گفت: آماری که بانک مرکزی جمهوری اسلامی در سال ۹۷ داده یعنی عملکرد اقتصاد کشور را در سال ۹۶ بیان می‌کرد نشان می‌دهد که ۱۱ و ۸ دهم میلیارد دلار سهم گردشگران در کشور بوده و این عدد و ارقام نشان می‌دهد گردشگری نفوذ خود را در اقتصاد کشور روزبه‌روز گسترش می‌دهد.

به ازای هر ۱۰ شغل یک شغل در حوزه گردشگری ایجاد شده است

مونسان با اشاره به اینکه این سازمان به ازای هر ۱۰ شغل یک شغل در حوزه گردشگری ایجاد شده است، افزود: در سال ۹۷ بیش از ۲ هزار شغل در حوزه گردشگری در کل کشور ایجاد شده است که حجم سرمایه‌گذاری در این حوزه افزون بر ۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

او از احداث ۵۰۰ هتل در کشور خبر داد و گفت: در دولت دوازدهم در این زمینه بیش از 4200 موافقت اصولی صادر شده، یعنی حجم پروژه‌های جدید به پروژه‌های قبل اضافه خواهد شد.

در کشور ۳۴ هزار ثبت ملی و ۲۴ ثبت جهانی آثار تاریخی وجود دارد

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه در بخش میراث‌فرهنگی هم اقدامات خوبی علی‌رغم فشارهای بودجه‌ای که در دولت وجود دارد صورت گرفته، یادآور شد: ۲ هزار پروژه مرمتی در کشور در حال اجرا داریم، اگرچه با توجه به گستردگی و تاریخی بودن کشور ۳۴ هزار ثبت ملی را در کشور و ۲۴ ثبت جهانی داریم که فقط نگهداشت این حجم از بنای تاریخی به عدد بزرگی پول نیاز دارد.

مونسان با بیان اینکه در سال گذشته ۲۸۱ میلیون دلار صادرات صنایع‌دستی‌مان از مبادی گمرک بوده و حجم زیادی از صادرات صنایع‌دستی ما توسط گردشگران خارجی به‌صورت چمدانی است که در آمارهای گمرک ثبت نمی‌شود، افزود: پیش‌بینی می‌شود چیزی حدود ۴۰۰ میلیون دلار هم از آن طریق صادرات انجام شده باشد، بنابراین چیزی حدود ۶۰۰ میلیون دلار و حجم صادرات در سال گذشته بوده است .»

او با اشاره به اینکه از سال ۹۶ طرح تجاری‌سازی صنایع‌دستی کلید خورده است، ادامه داد: در آن طرح بنا شد که ما روی بسته‌بندی کار کنیم، صنایع‌دستی باارزشمان را به‌صورت فله‌ای نفروشیم.

۲۴ هتل در استان فارس در حال ساخت است

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه در استان فارس حدود ۲۵۰ پروژه در حوزه گردشگری در حال اجراست که مدیرکل حجم سرمایه‌گذاری در آن را بالغ‌بر 1900 میلیارد تومان اعلام کرده است، عنوان کرد: ۲۴ هتل در استان فارس در حال ساخت است که به ظرفیت‌های این استان اضافه خواهد کرد.

وی افزود: برای لارستان که خیرین زیادی دارد این آمارها را عرض کردم که همه سرمایه‌گذاران، بخش گردشگری را هم جدی بگیرند و در آن ورود کنند و باید بخشی از اقتصاد این شهر از طریق گردشگری تأمین شود.

خیرین لارستانی در حوزه گردشگری سرمایه‌گذاری کنند

مونسان با تأکید بر اینکه به نظر من الان کار خیری بالاتر از این وجود ندارد که ما بتوانیم برای جوانان ایجاد اشتغال داشته باشیم چراکه بسیاری از معضلات و مشکلات اجتماعی ناشی از بیکاری است، از خیرین لارستانی خواست تا سرمایه‌گذاری در بخش گردشگری را هم جدی بگیرند و ورود کنند زیرا ایجاد شغل ایجاد نشاط اجتماعی را نیز در پی خواهد داشت‌.

اختصاص ۷۰ میلیارد ریال برای مرمت بازار قیصریه، قلعه اژدهاپیکر و باغ نشاط لار

سرپرست وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کشور با بیان اینکه قول‌هایی که ما در این سفر به مردم و نماینده محترم لارستان می‌دهیم این است که با همکاری استانداری فارس برای سال جاری قرار بر آن شد که جمعاً مبلغ ۷۰ میلیارد ریال برای مرمت بازار، قلعه اژدهاپیکر و باغ نشاط از محل اعتبارات ملی و استانی در نظر گرفته شود و به‌زودی کار مرمت بازار قیصریه شروع شود، گفت: راجع به یکی دیگر از درخواست‌های مردم لارستان که موضوع ثبت جهانی بازار قیصریه است باید گفت که همه کشورها در سال فقط یک سهمیه ثبت جهانی دارند و با توجه به حجم بالای آثار تاریخی و درخواست‌های مردم در سراسر کشور، بنابراین ما این آثار را به‌صورت نوبتی و بر حسب قدمت تاریخی و اهمیت آن وارد کار می‌کنیم.

مونسان به مردم قول داد که با توجه به اینکه قرار است چند بازار قدیمی با قدمت بالاتر ثبت جهانی شود از معاونت میراث‌فرهنگی درخواست کرده‌ام که بازار قیصریه لار هم در پرونده آن‌ها قرار بدهند تا ما یک مجموعه بازار را به ثبت جهانی برسانیم که بخشی از خواسته‌های مردم نیز اجابت شده باشد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد