رشد ۶۹ درصدی صادرات صنایع دستی در فروردین امسال

به گزارش فناوری فرهنگی، پویا محمودیان در مراسم امضاء تفاهم نامه با صندوق بیمه اجتماعی روستائیان و عشایر افزود: این تفاهم نامه دغدغه اصلی بسیاری از فعالان حوزه صنایع دستی را برطرف می کند و حفظ امنیت و خاطرجمعی را در سرمایه های اجتماعی در روستاها ایجاد خواهد کرد.

وی گفت: بیمه و عدم نگرانی از آینده برای صنعتگران و هنرمند و داشتن حفظ امنیت شغلی یکی از موضوعات مهمی بود که سعی کردیم با امضاء تفاهم نامه با صندوق روستائیان و عشایر این موضوع را به ثمر نشانیم.

وی گفت: صنایع دستی مصداق عینی اقتصاد مقاومتی است و با توجه به اینکه صفر تا صد آن در داخل مرز تولید می شود، جزء معدود کالاهایی است که چنانچه راه های ارتباطی با سایر کشورها بسته شود، با توجه به اینکه مواد اولیه و دانش و مهارت آن در داخل کشور است، مشکلی را ایجاد نخواهد کرد. ایران سومین کشور تولیدکننده صنایع دستی در جهان است و در بخش صنایع دستی نفیس غیرقابل رقابت هستیم.

معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: در حوزه صنایع دستی روستایی این افراد در حوزه اقتصاد و توسعه اجتماعی تاثیرگذاری زیادی دارند و همچنین زنان هنرمند فعالیت بیشتری در این حوزه دارند. ما سعی کرده ایم با امضاء این تفاهم نامه نگرانی های جامعه هدف را کم کنیم تا آنها برای فعالیت مشکلی نداشته باشند.

وی با اشاره به اینکه رویکرد دنیا در حمایت از صنایع دستی روستایی زیاد شده است، گفت: به طوری که سایتهای الکترونیکی خاص روستائیان برای عرضه و فروش محصولات آنها راه اندازی شده است.

وی با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین مشکلات ما عرضه و فروش محصولات است و علی رغم افزایش نمایشگاه ها و بازارچه های دائمی و موقتی این افراد هنوز در فروش محصولاتشان با مشکل مواجه هستند، گفت: باید با همکاری سازمان هایی مانند شهرداری، سیستم متمرکزی برای عرضه و فروش محصولات صنایع دستی در داخل و خارج از کشور ایجاد کنیم.

محمودیان از رشد قابل توجه صادرات صنایع دستی از سال ۹۳ تاکنون خبر داد و گفت: در فروردین امسال علی رغم مشکلات موجود، صادرات صنایع دستی ۶۹ درصد رشد داشت که این نشان دهنده حضور مجدد در بازارهای بین المللی است.

وی گفت: در حال حاضر به طور رسمی ۴۰۰ هزار نفر در سامانه سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری به عنوان صنعتگر و هنرمند ثبت شده اند که البته رقم بیش از این است و حدود ۲ میلیون نفر ذینفعان این حوزه هستند.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد