“رونق تولید” از جنس محتوای بومی

به گزارش فناوری فرهنگی، یکی از لازمه‌های رشد اقتصادی، ضرورت تولید است. تولید محتوای بومی که شاید نتوان نمونه آن را در منابع بین‌المللی یافت و علت آن هم محدود بودن برخی اطلاعات به زبان و جغرافیای خاص هر کشور است را می‌توان زیر مجموعه‌ای از این تولید دانست که با نام‌گذاری سال ۱۳۹۸ با عنوان “رونق تولید” توسط مقام معظم رهبری، می‌توان بار دیگر به اهمیت این موضوع پرداخت.

تولید محتوای بومی به زبان فارسی در حوزه فضای مجازی همواره از دغدغه‌های مسئولان فناوری اطلاعات و همچنین بخش فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است و البته چاره‌هایی نیز برای آن اندیشیده شده که توسعه میزان استفاده مصرف‌کنندگان اینترنت از محتوای داخلی به ۸۰ درصد تا انتهای برنامه ششم، افزایش حجم تولید محتوای بومی دیجیتال با افزایش منابع حقیقی و حقوقی تولید محتوا و تسهیل فعالیت‌های آنها از جمله آنهاست، اما هنوز هم راه زیادی برای طی کردن دارد.

همچنین در حالی که زنگ آغاز شبکه ملی اطلاعات چندسالی است که زده شده، یکی از تکه‌های اصل این پازل، موضوع محتوای بومی است که مسئولان وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز همواره به آن تاکید داشته و با راه‌اندازی فازهای سه‌گانه شبکه ملی اطلاعات و بحث‌های زیرساختی مربوط به آن، کمبود در زمینه محتوای بومی را می‌توان حلقه مفقوده شبکه ملی اطلاعات دانست که نیازمند مشارکت بخش‌های خصوصی و تجمیع‌کنندگان محتواست.

شبکه ملی اطلاعات به تعبیر برخی، یک زیرساخت یا به عبارتی یک سخت‌افزار است که نیازمند تولید محتواست. محتوایی که طبیعتاً یک نهاد یا سازمان خاص نمی‌تواند اساساً متولی آن بشود، زیرا این محتوا باید آنقدر گسترده باشد که بتواند نیاز فکری، فرهنگی و حتی سرگرمی مردم را پاسخگو باشد.

در این شرایط مسلماً کسی بهتر از مردم نمی‌تواند تولیدکننده نیازهای محتوایی کشور باشد. البته این موضوع محتاج نظارت از بالاست تا از آسیب‌های احتمالی گسترش اینترنت جلوگیری شود.

از طرفی همان‌طور که محمدجواد آذری جهرمی – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات – اذعان دارد، مقام معظم رهبری در سخنان خود درباره شبکه ملی اطلاعات به بحث فنی اشاره‌ای نداشته‌اند و بیشتر گلایه ایشان به لحاظ محتوایی بوده است.

در واقع از نظر مقام معظم رهبری “شبکه ملی اطلاعات یک کلیدواژه است که مفهوم این کلید واژه حاکمیت جمهوری اسلامی ایران در فضای مجازی است؛ البته حاکمیت نه به این معنا که باید این فضا را بست، حاکمیت به این صورت که به دنبال سهم واقعی خود در فضای مجازی باشیم و ناظر بر این چیزی که در فضای حقیقی داریم در فضای مجازی هم باید وجود داشته باشد”.

در نهایت همان‌طور که مسئولان معتقدند، مباحثی مانند شبکه ملی اطلاعات، پروژه‌هایی نیستند که بتوان انتظار داشت یک روز آغاز شده و یک روز هم پایان یابند و حلقه‌هایی مانند تولید محتوا هستند که به تکمیل این پروژه کمک کرده و موجب رشد و توسعه آن می‌شوند و از قضا این بار فقط مسئولان نیستند که در این زمینه مسئولیت و وظیفه داشته باشند، بلکه هریک از افراد به عنوان بخشی از جامعه مجازی می‌توانند نقشی در این راستا ایفا کنند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد