رونمایی از برند ملی گردشگری در هیاهوی هجمه‌ها علیه ایران

به گزارش فناوری فرهنگی، حتماً اگر همین امروز از هر گردشگری خارجی پرسیده شود ایران را با چه چیزی می‌شناسند، هر کدام یک چیزی بگویند؛ از هجمه‌هایی که علیه ایران توسط رسانه‌های معاند شده تا اتفاقاتی که برای آن افتاده است. گاهی هم ممکن است بین افرادی که به ایران سفر کرده‌اند، خاطره‌ای مانده باشد که با آن ایران را بشناسند؛ مانند مهمان‌نوازی یا سوغات و غذاهای ایرانی.

شاید اگر جستجویی در چگونگی معرفی ایران از سوی تورگردانان و فعالان گردشگری انجام شود، مشاهده شود که هیچ‌کدام برند ملی را برای معرفی گردشگری ایران ندارند و با هر آنچه که تصور می‌کنند یک گردشگر می‌پسندد، ایران را معرفی می‌کنند. درحالی‌که برند، یک واژه تصویر و یا یک شعاری است که هر کسی به محض شنیدن، باید همان را به ذهن بیاورد؛ اتفاقی که درباره گردشگری کشورهای دیگر می‌افتد و مثلاً با شنیدن نام کشوری مانند مالزی، چین یا ترکیه همان برند یا شعار ملی به ذهن متبادر می‌شود. برندی که این روزها تدوین آن با جوسازی‌های منفی علیه ایران بیش از پیش خودنمایی می‌کند و ضروری به نظر می‌رسد. این برند آن طور که مسئولان معاونت گردشگری در وزارت میراث فرهنگی اعلام کرده‌اند، نظرات متخصصان و فعالان گردشگری را همراه دارد و حالا قرار نیست مانند زعفران و یا فرش کاشان مدت کوتاهی عمر کند.

در سال ۹۳ رحمانی موحد معاون وقت گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفته بود زعفران را به عنوان برند ملی گردشگری معرفی می‌کنیم. در واقع بیشتر از سه دهه است که برای تهیه یک برند ملی تلاش می‌شود اما هر بار این برند مورد اقبال قرار نمی‌گیرد. حتی چندین‌بار نشست هم‌اندیشی و همایش هم برگزار شد و سید محمد بهشتی نیز داعیه‌دار آن شد تا بتواند این برند را تهیه کند.

برنامه‌ریزی برای پروژه ایجاد برند ملی گردشگری در بازه زمانی یک‌ساله، از مهرماه ۱۳۹۷ تا مهر ۱۳۹۸ صورت گرفت و اقدامات مختلفی در این راستا انجام شد. این‌بار قرار است دوباره برندی معرفی شود که هنوز از جزئیات آن خبری نیست. جز این که تاکید شده نظر همه اساتید و فعالان گردشگری برای تهیه آن، گرفته شده است.

در این باره زاهد شفیعی مدیرکل آموزش و مطالعات گردشگری و مدیر پروژه برند گردشگری به خبرنگار مهر گفت: برند یک‌نوع ابزار بازاریابی و متمایزسازی است. خروجی این برند باید نشان‌دهنده هویت گردشگری ایران باشد. در حال حاضر، فاز مطالعاتی و سند استراتژی برند ملی تمام شده است. هویت بصری آن نیز در حاشیه نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع دستی رونمایی خواهد شد. این برند باید یک شعار و شمایل کلامی و بصری باشد. مطالعات آن از سال گذشته انجام شده و اکنون به این مرحله رسیده‌ایم که برندی مبتنی بر شناخت عمیق صاحب‌نظران باشد.

وی درباره اقدامات بعدی برای عرضه این برند در سطح داخلی و خارجی گفت: در فاز دوم، بحث استانداردسازی زنجیره گردشگری را براساس برند داریم و جریان‌سازی و تبلیغات عرضه برند نیز در گام بعدی خواهد بود. مراحل ساخت، مدیریت و عرضه برند یک زنجیره به هم پیوسته است. ما تلاش کرده‌ایم از همه تشکل‌های گردشگری و فعالان این‌عرصه، نظر و پیشنهاد بگیریم. مدل عرضه و بهره‌برداری از برند رسمی گردشگری را نیز تدوین کرده‌ایم. آئین‌نامه حمایت از برند را نیز تصویب می‌کنیم.

مدیر پروژه برند گردشگری درباره اینکه چرا برندهای پیشین هیچ‌کدام نتوانسته‌اند عمر طولانی داشته باشند، گفت: شاید آنها در واقع یک لوگو بوده‌اند تا برند! و یا اینکه یکی از خلاءهای نداشتن ریشه‌های هویتی در تدوین برند بوده باشد.

به گفته شفیعی قرار است طی روزهای ۲۳ تا ۲۶ بهمن، همزمان با سیزدهمین دوره نمایشگاه بین‌المللی گردشگری که این بار با صنایع دستی نیز ترکیب شده، از برند ملی گردشگری طراحی‌شده توسط آنها رونمایی شود. برندی که شاید بتواند اقبال عمومی را به همراه داشته باشد و بتوان آن را در سطح جهانی نیز مطرح کرد!

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد