زیست‌بوم کودکان مقدمه‌ فیلترینگ نیست

به گزارش فناوری فرهنگی،آگاهی والدین از مهارت‌های زندگی و نحوه تربیت فرزندان، موجب ارتقای سطح آگاهی افراد خانواده شده و به نوعی باعث نزدیکی فرزندان به والدین می‌شود. بزه‌های اتفاق‌افتاده در فضای مجازی، اکثرا به علت آگاهی نداشتن والدین از خطرهای اینترنت و فضای مجازی برمی‌گردد. بر این اساس والدین باید مطمئن شوند دسترسی فرزندان به اینترنت مدرسه، زیر نظر افراد بزرگسال انجام می‌گیرد.

به اعتقاد کارشناسان، هنگام استفاده فرزندان از اینترنت باید به‌فرزند خود بگویید اگرچه وی هنگام کار با رایانه و گوشی در اتاق خود تنهاست ولی به‌محض اتصال به اینترنت، دیگر تنها نیست. افراد ماهر در دنیای اینترنت می‌توانند از هویت و مکان شما آگاهی یابند. آن‌ها حتی می‌توانند به اطلاعات درون گوشی و رایانه شما دسترسی پیدا کنند. بهتر است زمانی برای گشت و گذار اینترنتی دو نفره با فرزند خود اختصاص دهید. اگر فرزندتان مهارت بیش‌تری دارد، اجازه دهید او جلودار باشد. از وب‌سایت، کانال و بازی‌هایی بازدید کنید که مختص کودک و نوجوان هستند.

از طرفی استفاده از نرم‌افزارهای حفاظتی بسیار مهم است؛ این برنامه‌ها قادرند محتوای نامناسب برای کودک و نوجوان را تشخیص داده و با تنظیمات قبلی، از اجرا و نمایش آن‌ها جلوگیری کنند. هم‌چنین نرم‌افزارهای مسدودکننده قادرند سایت‌های نامناسب را با وارد کردن نام و کلمه کلیدی جست‌وجو شناسایی کنند. برخی از این اپلیکیشن‌ها توانایی جلوگیری از وارد کردن اطلاعات شخصی توسط افراد را نیز دارند.

در این باره اما محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در راستای فعالیت‌های وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات در توسعه خدمات فضای مجازی مناسب کودکان و نوجوانان، دستور انتشار «پیش‌نویس سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان» را صادر کرد. این سند در چهار هدف کلان آموزش، فرهنگ‌سازی و ترویج فضای مجازی حوزه کودک، فراهم‌سازی زیرساخت‌های ارتباطی محتوایی و اعتمادی، توسعه بازار و مقاوم‌سازی کسب‌وکارها و مدیریت و راهبری برنامه اقدام تدوین شده و شامل ۴۰ اقدام اولویت نخست، ذیل هریک از این اهداف است.

هم‌چنین خسرو سلجوقیمجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان- نیز درباره دیگر اهداف این طرح اظهار کرد: حمایت از سبک زندگی برازنده کودک ایرانی در فضای مجازی از اهدافی است که برای آن در نظر گرفته شده است. رونمایی از اولین پیمایش رفتاری و مصرفی کودک در فضای مجازی و رونمایی از اولین گاه‌شمار مصور مناسبت‌ها و چهره‌های ماندگار کودک و احتمالاً رونمایی از اولین موتور جست‌وجوی کودک در ایران هم اقدامات دیگری است که در آن خروجی‌های مناسب کودکان ارائه می‌شود.

آذری جهرمی هم‌چنین اخیرا در این راستا در صفحه خود در یکی از شبکه‌های اجتماعی نوشت: “تا امروز حدود ۱.۵ میلیون کودک و نوجوان به زیست‌بوم کودک و اینترنت پیوسته‌اند. تا شرایط مناسب فاصله داریم. بپذیریم شبکه‌های اجتماعی به دلایل بسیاری مناسب برای کودکان نیستند و زیست‌بوم خاص خود را طلب می‌کنند. آماری از دنبال‌کنندگان اینستاگرام را ببینید، والدین نیازمند آگاهی بیش‌ترند”.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین در جواب یکی از کاربران که این پاسخ را مطرح کرده که «این توییت شما نوعی مقدمه‌چینی برای فیلترینگ هست» پاسخ داده: دعوتی است برای پیوستن کودکان و نوجوانان به زیست‌بوم.

جهرمی پیش از این با اشاره به اهمیت کار فرهنگی برای کودکان در فضای مجازی، تدوین برنامه‌ای برای زیست‌بوم کودکان در اینترنت را یکی از اقدامات مهم وزارتخانه بیان کرده و گفته بود: برای زیست‌بوم کودکان در اینترنت برنامه‌ای تدوین شده که نتیجه این اقدامات سال‌های آینده مشخص می‌شود. با اقداماتی که در حوزه تولید محتوا انجام می‌شود در آینده نزدیک به جای تاثیر فضای مجازی، ما باید بتوانیم در این فضا تاثیرگذار باشیم.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد