سازمان سینمایی هم نمی‌تواند مقابل مافیای اکران سرتیپی بایستد

به گزارش فنافر، محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی «یاسین» می گوید که فیلمش به دست آقای سرتیپی و امثالهم نابود شده است و اینکه هیچ قدرتی در مدیریت کلان فرهنگی کشور نیست که در مقابل مافیای پخش فیلم بایستد.

  اکران و نمایش فیلم، آخرین حلقه زنجیره‌ی تلاش گروه چند صد نفره تولید فیلم است. در سالهای اخیر، سینمای ایران از عدم توازن در تولید با مراکز نمایش فیلم رنج برده است. انبوه فیلمهای پشت صف اکران مانده، در آرزوی پرده نقره ای خواهند ماند و فیلمهای هم که روی پرده می روند باید قواعد پخش سینمای ایران را قبول کنند.

قوانین نانوشته کسب پرده سینما، زمینه مناقشه فیلمسازان، پخش‌کنندگان و سینماداران بوده است. صد البته در مرحله پخش فیلم، تیغ پخش کننده وسینمادار برنده است و فیلمسازان تنها به اعتراض‌های مقطعی رسانه ای بسنده می‌کنند و چرخه مریض اکران همچنان ادامه خواهد داشت.

محسن علی اکبری که در کارنامه سینمایی اش تهیه کنندگی فیملهایی چون «مریم مقدس (س)»، «کتاب قانون» و «استراداد» دیده می‌شود نسبت به وضعیت پخش فیلم جدیدش «یاسین» در سالنهای سینمایی اعتراض دارد. «یاسین» به کارگردانی حامد امرایی مضمونی دینی دارد و بنا به درخواست مدیران سینمایی برای اکران در ماه رمضان انتخاب شده است.

محسن علی اکبری تهیه کننده فیلم سینمایی «یاسین» در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی خبرگزار تسنیم، گفت: با پیشنهاد مدیران سینمایی فیلم «یاسین» را اکران کردیم چون فکر کردیم فضای این روزهای سینمای کشور، به یک فیلم دینی و همخوان با ماه مبارک رمضان نیاز دارد.

وی با اشاره به اینکه از وضعیت اکران «یاسین» راضی نیست گفت: یک هفته از اکران فیلم «یاسین» گذشته بود و می دیدم که اصلا فروشی نداشته است. وقتی مساله را پیگیری کردم، دیدم سانسهایی که فیلم «یاسین» اکران شدند ساعتهای 3 ، 5 و 7 بعد از ظهر هستند. این سانسهای اکران در ماه مبارک رمضان برای فیلمی که قشر مذهبی و روزه دار مخاطب آن است، اصلا مناسب نیست.

علی اکبری اضافه کرد: این وضعیت حتی برای سینما آزادی که سینمای حوزه هنری است؛ هم وجود دارد. در سینمای آزادی به فیلم «یاسین» فقط یک سانس در بین چهار سالن خودش اختصاص داده است و آن هم در ساعت 9 شب، که دقیقا زمان افطار است.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه مافیای اکران وضعیت را برای پخش برخی فیلمهای سخت کرده است گفت: گویا هیچ قدرتی در مدیریت کلان فرهنگی کشور نیست که در مقابل یک سری مافیای پخش بایستد و این را در ده روز اکران فیلم یاسین، درک کردم. وقتی با مدیران سازمان سینمایی تماس می‌گیرم آنها هم این را تایید می کنند و می‌گویند که ما نمی‌توانیم، با آن کاری کنیم.

وی ادامه داد: این خیلی دردآور است که یک مجموعه‌ی پخش، می تواند بر کل سیستم پخش سینمای ایران حکومت کند. البته این روند ادامه نخواهد داشت و  به یک سال نشده متلاشی می‌شوند چون براساس اصول درستی کارهایشان پیش نمی‌رود و حق الناس را زیر پا می‌گذارند.

علی اکبری با اشاره به مناظره ای که با سرتیپی مدیر پخش فیلمیران در برنامه هفت داشته است، گفت: معمولا فیلمهایی که برای خود فیلمیران یا یکی از شرکای فیلمیران است، با تبلیغات زیاد، اکران می شوند و بعد سالن‌های سینما را انحصاری خودشان می‌کنند. این وضعیت فقط در محدوده اکران فیلم «یاسین» و برای من نیست. خیلی‌ها نسبت به این شرایط ناراضی هستند.  این‌ها حق الناس است. قطع به یقین آقایان سرتیپی و صابری از این کارها ضربه خواهند خورد.

وی اضافه کرد: سوال من این است وزارت ارشاد و سازمان سینمایی در این شرایط چه نقشی را ایفا می‌کند؟ می بایست مراکز قدرت برخورد جدی با وضعیت پیش آمده داشته باشند. وقتی برخوردی نمی شود عده‌ای اینگونه ترکتازی می‌کنند. بیشتر مشکلی که دارم با سازمان سینمایی است و اینکه هیچ‌جایی نداریم که برای برخورد با این معضل ورود کنیم.

این تهیه کننده سینما اضافه کرد: می‌نمی‌گویم که «یاسین» فیلمی است که می تواند فروش خیلی بالایی داشته باشد ولی تنها فیلمی است که متناسب با فضای ماه رمضان اکران شده است و اگر فضای اکران برای آن فراهم شود قطعا مخاطب خود را خواهد داشت اما این فیلم به دست آقای سرتیپی و امثالهم نابود شد.

علی اکبری در بخش دیگری از صحبتهایش گفت: اگر فیلم «یاسین» در طرح افطار تا سحر بود فروش خوبی بدست می‌آورد چون مردم فیلم دینی را دوست دارند. من فکر می کنم یک تعمدی وجود دارد که به مردم بگویند فیلم دینی نزد مخاطب ارزش ندارد تا فیلمسازانی که فیلم دینی میسازند را از صحنه دور کنند. قطعا این فیلم فروش فیلمی طنز را نخواهند داشت ولی اول باید شرایط عادلانه در اکران را بدهید و بعد در مورد فیلم قضاوت کنید که فیلم فروش خوبی دارد یا نه.

تهیه کننده «مریم مقدس» اضافه کرد: فیلم سینمایی مریم مقدس (س) در زمان اکرانش با بلیط 500 تومان تا رقم 750 میلیون تومان فروش داشت. همان قشر برای دیدن فیلمهایی مثل یاسین به سینما خواهند آمد. به شرطی که این آقایان اجازه بدهند این مردم به سینما بیایند. این آقایان پخش‌کننده شرایط را به گونه ای تنگ کردند که قشر مذهبی در سینما جایی برای خودش نمی بیند. در هر سالن می روی پشت سر هم یک فیلم با یک ذائقه خاص اکران می‌شود. شاید کسی در تلویزیون تیزر فیلمی را دیده و برای دیدن آن فیلم به سینما آمده است ولی مجبور است فیلمی را ببیند که اصلا برای آن فیلم به سینما نیامده بود. نمونه این کارها در طولانی مدت به سینمای کشور لطمه می‌زند.

علی اکبری در ادامه انتقادهایش در مورد وضعیت اکران در سالنهای سینمایی کوروش گفت: از مالکان اصلی سینمای کوروش باید سوال شود که چرا این سالنهای سینمایی را ساختند. آیا این سالنها ساخته شده است که انحصار چهار نفر خاص با تفکر خاص باشند. اتفاقا فیلمهایی که این‌ها اکران می‌کنند را ببینید، ژانر و تفکرش مشخص است و همه شبیه هم است.

وی با انتقاد دوباره اش نسبت به پخش‌کنندگان فیلم زیر مجموعه سرتیپی گفت: اگر فیلمی که این‌ها اکران می کنند از فیلمهایی بود که به فرهنگ این مملکت و نظام جمهوری اسلامی خدمت می‌کرد، مشکلی نبود. اتفاقا فیلمهایی که بویی از نظام و انقلاب برده است در مجموعه های آقای سرتیپی بایکوت هستند.

تسنیم

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد