سبد فعالیت فناوری تعریف شود

به گزارش فناوری فرهنگی، در راستای بررسی ضرورت همکاری خودروسازان با شرکت‌های دانش‌بنیان، نایب رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران معتقد است که برای آنکه مجموعه شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان به تعریف مشترکی در تولید برسند، توصیه می‌شود که سبد فعالیت فناوری با توجه به علم روز تعریف و مشخص شود.

به گزارش ایسنا، با ایجاد این همکاری‌ها که با هدف بی‌نیازی از واردات قطعات و تولید آن‌ها در داخل آغاز شده است، فرزین فردیس در رابطه با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان در صنعت خودرو، تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در تمام صنایع شاهد آن هستیم و محدود به صنعت خودرو نیست، بی‌توجهی به سرمایه‌گذاری در صنایع با ارزش افزوده بالا است؛ به عبارتی به جای آنکه سرمایه‌ها به سمت فناوری و تکنولوژی حرکت کند، به سمتی سوق پیدا کرده که به زبان ساده خام‌فروشی است.

نایب رئیس اول کمیسیون کسب‌وکارهای دانش‌بنیان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه برخی از کالاها در فرآیند تولید ارزش افزوده پیدا می‌کنند، تاکید کرد: لذا در بسیاری از بخش‌ها باید به سمتی حرک کنمی که کالای تولیدی به مرحله ارزش افزوده برسد؛ نه آنکه در مراحل اولیه یا حتی میانه راه، آن را رها کرده و ادامه را از طریق واردات تامین کنیم.

وی افزود: سبد صادراتی کشور نشان می‌دهد که ما صادرکننده کالا با ارزش افزوده بالا نیستیم؛ اگر نسبت صادرات از نظر ارزش دلار تقسیم بر تناژ شود و با واردات مقایسه شود، هر تن کالای صادراتی در برابر هر تن واردات کم ارزش‌تر است. ما کالاها را با ارزش ذاتی کمتری می‌فروشیم و با ارزش ذاتی بیشتری تهیه می‌کنیم؛ این اشتباه را می‌توان با کمک دانش‌بنیان‌های واقعی اصلاح کرد.

تولید قطعات های‌تک در تیراژ بالا توجیه اقتصادی دارد؛ در تیراژ پایین، بهتر است واردکننده باشیم

این فعال اقتصادی با بیان اینکه حرکت به سمت تولید کالا با ارزش افزوده بالاتر به منزله این نیست که ما باید در تمام بخش ها خودکفا شویم؛ گفت: خود اتکایی شمشیر دولبه است و نمی‌توان با قطع رابطه با سایر کشورها به اهداف توسعه‌ای دست پیدا کرد. تولید قطعات خاص و های‌تک زمانی توجیه اقتصادی خواهد داشت که تیراژ آن بالا باشد؛ در غیراینصورت با تیراژ پایین، واردات به صرفه‌تر است. شرکت‌های خودروسازی با توجه به تیراژی که دارند، می‌توانند برای تولید انبوه برخی از قطعات خاص با همکاری دانش‌بنیان‌ها برنامه‌ریزی کنند.

فردیس ضمن تاکید براینکه باید سراغ دانش‌بنیان‌های واقعی رفت و نه آن‌هایی که شعار می‌دهند و دکان دانش‌بنیانی باز کردند، افزود: حرکت به سمت دانش بنیان‌ها باید همراه با عضویت در زنجیره جهانی باشد؛ بدین جهت ضرورت دارد که جهت‌گیری و سرمایه‌گذاری در دانش بنیان‌ها با آینده‌نگری همراه باشد. نباید از بخش‌هایی کمک گرفت که سایر کشورها از آن عبور کردند.

وی خاطرنشان کرد: اگر قرار است صنعت خودرو با کمک دانش بنیان‌ها توسعه پیدا کند، همگام بودن با سایر کشورها یک الزام است؛ بسیاری از کشورها در حال فاصله گرفتن از موتورهای انژکتوری و بنزینی هستند، از این رو توسعه در چنین بخش‌هایی قطعا به منزله هدر دادن سرمایه و وقت است.صنعت خودرو به سمت هوشمند شدن در حال حرکت است؛ لذا اگر می‌خواهیم از توان دانش‌بنیان‌ها  استفاده کنیم، فعالیت مبتنی بر دانش روز گره گشای مشکلات این حوزه است.

ضرورت افزایش بودجه پژوهش در صنعت خودرو

جوتد مرزبان‌راد – عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم‌وصنعت نیز در این زمینه، درباره استفاده از ظرفیت و پتانسیل مجموعه‌های دانش بنیان در صنعت خودرو، با بیان اینکه در شرایط حاضر که صنعت خودرو با تحریم مواجه شده و ویروس کرونا فراگیر شده است؛ لذا ارتباط با محیط خارج، در سطح بین‌المللی و شرکت‌های دانش بنیان داخلی می‌تواند منجر به توسعه صنعت خودرو شود، گفت: زمانی که خودروسازان و شرکت‌های دانش بنیان آشنایی از توان و پتانسیل یکدیگر داشته باشند، می‌توانند در مسیر پیشرفت قدم بردارند که موجب رشد هر دو مجموعه شد.

وی در رابطه با اینکه چگونه همکاری خودروسازان و مجموعه‌های دانش بنیان منجر به اتفاق های مثبت و آینده‌دار خواهد شد، اظهار کرد: از جمله کلیدی‌ترین موضوعاتی که در شروع همکاری خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها باید مدنظر قرار گیرد، وجود یک ناظر، داور متخصص و بی‌طرف است؛ اگر چنین فردی بر قراردادهای مشترک خودروسازان و دانش‌بنیان‌ها نظارت و کنترل کند، نتیجه همکاری مطلوب و دلخواه طرفین خواهد شد.

عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت اذعان داشت: زمانی که عامل چهارم در قراردادها باشد (این امر در مورد تمام صنایع کشور می‌تواند صدق کند)، دو مجموعه با یکدیگر منطقی رفتار خواهند کردند و میزان همراهی‌ها بیشتر خواهد شد. فردی که در قراردادها منتفع نیست، می‌تواند اختلاف‌های  حین انجام کار  را برطرف کند؛ این اتفاق در صنعت نفت مرسوم است به همین دلیل توصیه می‌َود که در صنعت  خودرو هم پیاده‌سازی شود.

تعریف پروژه ملی

مرزبان‌راد با بیان اینکه در کشورهای پیشرفته مشکلات همکاری‌های مشترک بسیار کمتر است؛ چرا که بودجه پژوهشی آن‌ها چند برابر ایران است، تصریح کرد: زمانیکه بودجه پژوهش بالا باشد، صنعت خودرو بر روی ریل توسعه قرار گرفته و مسیر برای سایر همکاری‌ها هم هموار می‌شود. با افزایش توانمندی داخلی، شرکت‌ها توسعه پیدا می‌کنند و می‌توان اتفاق‌های مثبت را برای صنعت خودرو رقم زد؛ در کنار چنین امری ضروری است که قوانین و مقررات تشویقی برای توسعه دهندگان صنعت خودرو در نظر گرفته شود. پیشنهاد می‌شود که در گام اول و در راستای هم افزایی صنعت خودرو یک پروژه ملی تعریف شود.

توسعه صنعت خودرو، رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری را رقم می‌زند

همچنین در این رابطه علی جدی- عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس- نیز معتقد است که شرکت‌های دانش‌بنیان و خودروسازان برای همکاری بایکدیگر به جهت مصمم شدن خودروسازان به همکاری‌های مشترک، بایستی اعتماد هم را جلب کنند. حضور شرکت‌های دانش بنیان در عرصه تولید و صنعت خودرو می‌تواند بسیار مفید باشد. کشور نیروهای متخصص در حوزه صنعت خودرو کم ندارد. با وجود ظرفیت‌هایی که در این زمینه وجود دارد با برنامه‌ریزی مطلوب می‌توان در مسیری حرکت کرد که صنعت خودرو به رشد و اهدافی که برای آن ترسیم شده، برسد.

وی افزود: یکی از بخش‌هایی که صنعت خودرو می‌تواند از آن بهره‌مند شود، مجموعه‌های دانش‌بنیان است؛ حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و ایجاد انگیزه در درون این مجموعه‌ها می‌تواند موجب پیشرفت در حوزه‌های مختلف علمی و فنی صنعت خودرو شود.خودروسازان باید بتوانند با ایجاد انگیزه و حمایت از شرکت‌های دانش بنیان آن‌ها را در راستای نیل به اهداف دراز مدت صنعت خودرو و قطعه‌سازی سوق دهند و بهترین بهره‌برداری را از شرایط داشته باشند؛ چرا که توسعه صنعت خودرو منجر به رشد اقتصادی و کاهش نرخ بیکاری می‌شود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس، تاکید کرد: با استفاده از دانش بنیان ها ضمن قطع وابستگی به دانش و توان مهندسی شرکت‌های خارجی شاهد رونق تولیدات داخلی خواهیم بود و دیگر صنعت خودروسازی به خاطر تحریم و سایر سیاست‌ها کشورها، زمین‌گیر نمی‌شود و در مقابل شرکت‌های دانش بنیان به واسطه نیاز صنعت می‌توانند دانش خود را به روز و حتی به سمت ارتقاء آن حرکت کنند.

به گزارش ایسنا، چندی است که همکاری صنعت خودرو و شرکت های دانش بنیان بیشتر شده است. قطعاتی که پیش از این وارداتی بوده؛ اکنون قرار است که با همت مجموعه‌های دانش بنیان ساخته شود.

در این زمینه کارشناسان و فعالان هر دو حوزه به نیاز و ضرورت ایجاد همکاری‌های این چنینی برای بی‌نیازی از شرکای خارجی و واردات قطعات اذعان کرده‌اند.

این در حالی است که یک از مدیران عامل خودروسازی نیز با اعلام انعقاد ۴۸ قرارداد با مجموعه‌های دانش‌بنیان، داخلی‌سازی بسیاری از قطعات خودرو و خودکفایی که در این حوزه را دور ندیده است.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد