سرطان شرط‌بندی در فضای مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی، این روزها شرط‌بندی از هیبت برگه‌های کاغذی که در برخی قهوه‌خانه‌ها و محله‌ها پخش می‌شدند خارج شده است و قدم به فضای مجازی نهاده و بیش از هر جایی هم دنیای فوتبال را نشانه گرفته است. رشد قارچ‌گونه سایت‌های شرط‌بندی موضوع تازه‌ای نیست، زیرا در هشت ساله اخیر هر از چند گاهی باید اخباری جدی در این باره شنید. فیلترینگ، دستگیری و پیگیری هم نتوانستند حریف این سایت‌های غیرمجاز شوند و هر روز تعدادشان بیشتر و بیشتر می‌شود. تعداد این سایت‌ها، گردانندگانشان، سودهای مالی و هر اطلاعات دیگری درباره این سایت‌ها تنها حدس و گمانی بیش نیست، زیرا گمنامی در فضای مجازی فرصت خوبی برای لاپوشانی فعالیت‌هایشان فراهم کرده است.

به گزارش آرمان، چند سالی است که تب سایت‌های شرط‌بندی در کشور ما به‌شدت داغ شده است و هشدارها و پیگیری‌هایی هم که از سوی نهادهای مسئول صورت می‌گیرد نتوانسته‌اند ریشه این مشکل را بخشکانند. بیشترین حوزه فعالیت‌ این سایت‌ها دنیای فوتبال است و کار به جایی رسیده که آمارهایی که هر از چندگاهی از درآمدهای میلیاردی این سایت‌ها منتشر می‌شود برق را از کله هر مخاطبی می‌پراند. سایت‌هایی با رنگ و لعاب‌های فریبنده از نوع خارجی و داخلی آن در این عرصه فعال شده‌اند و تعداد کاربرانشان هم چندان کم نیست، به حدی که تنها در یکی از این سایت‌ها که گردانندگان آن بازداشت شدند حدود ۱۰۰ کاربر فعال بوده‌اند. این تنها یک سایت معمولی در این حوزه بود، زیرا سایت‌های بزرگ و معتبر کاربرانی چندین برابر دارند. تنها مانعی هم که بر سر راه فعالیت این سایت‌ها ایجاد شده است، فیلترینگ است که آن هم توسط فیلترشکن‌ها به راحتی دور زده می‌شود. از آنجایی هم که کار این سایت‌ها زیرزمینی و غیرقانونی است آمار دقیقی از تعداد آنها در دسترس نیست، ولی بر اساس گفته‌های پلیس فتا تنها در یک دوره یک ساله حدود ۳۰۰ سایت قمار و شرط‌بندی در کشور شناسایی و گردانندگان آنها دستگیر شده‌اند. ردپای سایت‌های شرط‌بندی را در جای‌جای کشور می‌توان یافت، اما اصلی‌ترین مرکز آنها در استان‌های شمالی است؛ جایی که بیکاری‌های فصلی و دائمی فرصت خوبی را برای استقبال از این سایت‌ها به وجود آورده است.

وسوسه مرحله بعدی

وارد یکی از این سایت‌های شرط‌بندی می‌شویم. این سایت در زمینه شرط‌بندی فوتبال فعال است و یکی از نخستین سایت‌هایی است که بعد از تایپ کردن لغت شرط‌بندی در مرورگر بالا می‌آید. در خلال جست‌وجو در سایت‌های دیگر هم با توجه به ارجاعاتی که به این سایت داده شده بود و معرفی این سایت توسط کاربران مختلف، پربازدید بودن این سایت خود را نشان داد. حتی یک کاربر تازه‌وارد که تاکنون هیچ سابقه شرط‌بندی نداشته است با نخستین حضور در این سایت می‌تواند اطلاعات زیادی درباره نحوه شرط‌بندی به دست آورد. یکی دیگر از بارزترین ویژگی‌های این سایت این است که بدون داشتن حساب کاربری امکان دسترسی به سایر اطلاعات وجود ندارد و کاربری که با اطلاعات وسوسه‌کننده اولیه، تمایل دارد درباره شرط‌بندی بیشتر بداند حالا باید حتما رقمی را پرداخت کند تا بتواند به مراحل بعدی دسترسی پیدا کند. خود سایت فعالیتش را این‌گونه معرفی می‌کند: « این سایت یک سایت شرط‌بندی فوتبال و کازینوی آنلاین است که سعی کرده است امکان شرط‌بندی برای کاربرانی را که در ایران زندگی می‌کنند فراهم کند. طراحی سایت بسیار ساده و گویاست و هر کس با کمترین آشنایی به اینترنت می‌تواند در این سایت شرط‌بندی کند و از هیجان آن لذت ببرد.» مدیران این سایت در ایجاد این هیجان مذکور راه خوبی را در پیش گرفته اند، زیرا بلافاصله با گفتن این جمله که برای شرط‌بندی در این سایت چهار مرحله زیر را انجام دهید و به راحتی و در چند دقیقه شروع به شرط‌بندی کنید، هر کاربر ناواردی را هم به یک بار شرط‌بندی ترغیب می‌کنند. چهار مرحله مذکور هم از قرار زیر است: مرحله اول نام‌نویسی در سایت است، بعد از آن هم به مرحله افزایش حساب می‌رسیم که راه را برای مرحله بعدی که شرط‌بندی است باز می‌کند و در نهایت به مدعای گردانندگان سایت، کاربر می‌تواند جوایز خود را برداشت کند. گردانندگان این سایت‌ها در حالی با صراحت هرچه تمام به فعالیت‌های خود ادامه می‌دهند که بر اساس ماده ۷۰۵ قانون مجازات اسلامی مجازات برای متخلفانی با جرم قمار که شرط‌بندی نیز در معنای دیگری همان قمار است، از یک تا شش ماه حبس است یا تا ۷۴ ضربه شلاق برای آن درنظر گرفته شده است. همچنین در صورت تجاهر – یعنی اصرار و تکرار جرم- به قماربازی، مجرم به هر دو مجازات محکوم می‌شود.

گردش مالی میلیاردی سایت‌های شرط‌بندی

با این حساب باید گفت آماری که دو سال قبل درباره خروج روزانه ۶۰۰ هزار دلار پول با شرط‌بندی روی فوتبال منتشر شد، چندان هم دور از واقعیت نیست. حتی با یک نگاه کوتاه به فعالیت سایت‌های شرط‌بندی می‌توان گفت رقم از آنچه گفته می‌شود هم بیشتر است. هر چند که رقم دقیقی از کلاهبرداری‌های این فضا وجود ندارد، اما ضرری که این شرط‌بندی‌های مجازی به افراد می‌زند بسیار بیشتر از چیزی است که ممکن است در ابتدا فکرش را بکنید. همه‌چیز از یک نیم دلار شروع می‌شود و کار به جایی می‌رسد که فرد‌ دار و ندارش را به چوب حراج می‌گذارد. تنها در یک مورد دستگیری گسترده گردانندگان این سایت‌ها، حدود ۷۰ نفر بازداشت شدند که بررسی حساب‌های آنها نشان داد که رقمی حدود ۸۳ میلیارد کلاهبرداری داشته‌اند. فیلترینگ، تعطیلی و دستگیری هم نتوانسته‌اند حریف این آفت گسترده شوند و شرط‌بندی بیش از هر چیزی دنیای فوتبال را نشانه گرفته است. جایی که بدون شرط‌بندی هم دنیایی از حاشیه‌هاست و حالا که پای شرط‌بندی به آن باز شده است، باید انتظار این را داشت در آینده‌ای نه چندان دور از فسادهای متعدد در این زمینه رونمایی شود. تجربه جهانی فعالیت این سایت‌های شرط‌بندی نشان داده است که فعالیت آنها گاهی از حد و مرزهای مجازی خارج شده است و قدم به مستطیل سبز گذاشته و همین باعث شده که رسوایی‌های باورنکردنی روی دهند.

رشد قارچ‌گونه سایت‌های شرط‌بندی

فعالیت سایت‌های شرط‌بندی که به صورت قارچ‌گونه رشد کرده‌اند و در حال تبدیل شدن به یک سرطان کشنده در فضای مجازی هستند به جایی رسیده که سرپرست معاونت تشخیص و پیشگیری پلیس فتا در یادداشتی که چند روز قبل در رسانه‌ها منتشر کرد به وضوح هرچه تمام درباره فعالیت این سایت‌ها هشدار داد. علیرضا آذردرخش در این یادداشت می‌گوید: «به جای رفتن در خیابان و سرقت و زورگیری و دست بردن به سلاح به راحتی با یک کلیک و استفاده از یک لپ‌تاپ کوچک دست به سرقت‌های میلیونی و میلیاردی می‌زنند. سارقان نامرئی که با راه‌اندازی یک سایت به راحتی با برانگیختن حس طمع شما به راحتی از شما ۱۰ هزار تومان و از هزاران نفر میلیون‌ها تومان سرقت می‌کنند. متاسفانه در سال‌های اخیر یکی از جرایمی که از فضای واقعی و زندگی به فضای مجازی منتقل شده است قماربازی و شرط‌بندی است. در این روش افراد با راه‌اندازی سایت‌های ویژه‌ای با عناوین مختلف از جمله سایت پیش‌بینی نتایج اقدام به کلاهبرداری از کاربران اینترنتی می‌کنند.» او در بخشی دیگر می‌افزاید: «معمولا مدیران سایت‌های شرط‌بندی برای رد گم‌کنی اندک پولی را به حساب کاربران ریخته تا آنها با اطمینان از درست بودن نحوه فعالیت این سایت دیگران را تشویق به حضور در سایت کنند. وقتی میزان وجوه واریزی به حساب فرد کلاهبردار به عدد دلخواه او رسید او به راحتی سایت را تعطیل می‌کند. البته در مواردی مشاهده شده است که افراد حتی بعد از یک هفته اقدام به بستن سایت می‌کنند.» آذردرخش دلیل اصلی اینکه این سایت‌ها با وجود کلاهبرداری‌های کلانشان می‌توانند به راحتی به فعالیتشان ادامه دهند، چنین بیان می‌کند: «افراد مالباخته از ترس اینکه شرط‌بندی جرم است و پول اندکی نیز از آنها سرقت شده است از شکایت خودداری می‌کنند که همین امر موجب می‌شود کلاهبرداران به راحتی به جرایمشان ادامه دهند. بیشتر سایت‌های شرط‌بندی در حوزه فوتبال فعال هستند در حالی که از نظر قانون و پلیس هیچ سایت شرط‌بندی و پیش بینی مسابقاتی که با دریافت پول از کاربران بخواهد به آنها جایزه بدهد وجود ندارد. بر اساس ماده ۵۲ قانون جرایم رایانه‌ای پلیس می‌تواند با قمارخانه‌های اینترنتی برخورد کند و دست پلیس در این رابطه باز است و امکان رسیدگی وجود دارد.»

منبع: آی تابناک

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد