سفر توریست، ارزان‌ترین نوع تبلیغات برای کشور است

به گزارش فناوری فرهنگی، حمیده روحبخش اظهار کرد: راهنمایان تور بازوان پرتوان صنعت گردشگری کشور هستند که با ارائه خدمات مناسب و ایجاد خاطرات خوشایند برای گردشگران می‌توانند به هتل، رستوران‌دار، مراکز خرید و تفریحی، مراکز سلامت و درمانی، راننده، آژانس‌های مسافرتی و…. درآمد برسانند و باعث سود رساندن به آنان شود.

روحبخش در خصوص گردشگری خراسان، بیان کرد: گردشگری در خراسان از نوع سلامت و زیارت است؛ اما پتانسیل خراسان امکان این که موضوع فرهنگی به آن اضافه شود را دارد و این خود باعث اشتغال بیشتر در خراسان خواهد شد. لذا زمانی که اشتغال در جایی خوب باشد، رفاه مردم بیشتر شده و مردم آسایش بیشتری خواهند داشت.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی در خصوص گردشگری مشهد، تصریح کرد: با توجه به اینکه گردشگری در مشهد از نوع سلامت و زیارت بوده و گردشگر عرب بیشتر است، راهنمایان گردشگری کمی داریم که به زبان عربی مسلط باشند و بتوانند وارد گردشگری سلامت شوند. این موضوع باعث شده بیشتر کسانی که در این حوزه مشغول به فعالیت هستند عرب زبان‌های کشور خودمان باشند که در نقش مترجم با توریست‌های عرب کار می‌کنند.

روحبخش یادآور شد: هم اکنون 110 تورلیدر عضو انجمن راهنمایان در مشهد هستند.

وی در خصوص گردشگری فرهنگی شرق ایران، بیان کرد: بسیاری از آژانس‌هایی که در کار توریست ورودی خارجی هستند، شرق ایران را به طور کامل نشناخته‌اند تا بتوانند به خوبی معرفی کنند تا مسافر جذب شود و باعث شوند یک‌بار دیگر به ایران سفر کنند، بنابراین بهتر است که آژانس‌های گردشگری شرق ایران را بشناسند و سپس بتوانند معرفی کنند.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی، ادامه داد: برنامه توری که آژانس‌ها اکثر اوقات به گردشگران پیشنهاد می‌کنند به خارج از ایران و استان‌های دورتر است؛ با وجود آن که در شرق ایران و خراسان جاذبه‌های بسیار خوبی داریم که بهتر است در لیست معرفی به گردشگران قرار گیرد.

روحبخش افزود: اگر گردشگری شرق به خوبی معرفی شود، آینده روشنی برای آن می‌توان پیش‌بینی کرد.

وی در خصوص ثبات شغلی راهنمای گردشگری افزود: ثبات شغلی برای تورلیدران وجود ندارد زیرا مناسبات سیاسی کشور در شغل تورلیدری تاثیرگذار است؛ مانند مشکلات تبلیغاتی‌ که کشورهای دیگر برای ورود به ایران دارند؛ زیرا سعی می‌کنند ایران را به گونه‌ای نشان دهند که امنیت شغلی و جانی ندارد و در تبلیغاتشان، ایران جزو خط قرمزها هست و این که سفر کردن به ایران خطر دارد را نشان می‌دهد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی، بیان کرد: جذب گردشگر ورودی به کشور علاوه بر ارزآوری باعث شناخت مردم دیگر کشورها با فرهنگ کشورمان خواهد شد و این خود تبلیغات منفی‌ را که دیگر کشورها برای ایران هراسی داشته‌اند، بهبود می‌بخشد.

روحبخش ادامه داد: با ایران هراسی که کشورهای دیگر دارند حجم بسیاری از مسافران ریزش می‌کند و هر اتفاق کوچک سیاسی نیز که به نوعی به امنیت مربوط است در این موضوع تاثیرگذار است و نیز با توجه به این که در این شغل روز مزدی حقوق گرفته می‌شود، این‌ها باعث می‌شود راهنما ثبات شغلی نداشته باشد. ضمن این که در این حرفه بیمه، بازنشستگی و تضمین شغلی وجود ندارد.

رئیس انجمن راهنمایان گردشگری خراسان رضوی، خاطر نشان کرد: یکی از مشکلات به وجود آمده در زمینه گردشگری تورلیدران غیر مجازی است که امنیت شغلی تورلیدران مجاز را به خطر انداخته‌اند و همچنین تورهای غیر مجازی که برخی از افراد اقدام به برگزاری آن می‌کنند و مشکلاتی را برای آژانس‌ها به وجود آورده‌اند.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد