سهم ایرانی ها در دنیای بازی های رایانه ای

به گزارش فناوری فرهنگی، بازی های رایانه ای در ایران هرماه ۲۰۰ میلیارد تومان گردش مالی دارد اما سهم تولیدکنندگان ایرانی و بازی های بومی در این بازار کمتر از ۵ درصد است.

در شرایطی که بازی های رایانه ای تبدیل به سومین صنعت پولساز جهان شده، اما این پدیده در ایران همچنان یک کالای وارداتی است و معدود گام هایی که برای سهم بردن از این صنعت برداشته می شود به دلایل مختلف به مقصد دلخواه نمی رسد.

کاوه منگلی خبرنگار و کارشناس فضای مجازی در گزارش خود با اشاره به گردش مالی ماهانه 140 تا 200 میلیارد تومانی این صنعت در ایران می افزاید: باوجود اینکه این پدیده از همان نخستین سال های بروز در جهان، وارد ایران شده و مصرف کنندگانش گام به گام و تقریبا هم سطح کاربران جهانی پیش رفته اند، اما سهم ایران در ساخت و عرضه بازی ها کمتر از 5 درصد است.

کیفیت نسبتا پائین تر، هزینه های زیاد و نبود حمایت و تبلیغات کافی از عمده ترین مشکلات و موانع صنعت بومی بازی های رایانه ای در رقابت با بازی های وارداتی است.

عابدینی، یکی از تولید کنندگان بازی های رایانه ای ایرانی معتقد است بزرگترین مشکل بازی سازان ایرانی دیدگاه نامناسب مسئولان دولتی و فعالان بخش خصوصی نسبت به این پدیده است.

این تولید کننده بازی های رایانه ای ایرانی می گوید: متاسفانه مسئولان ما به این پدیده باور ندارند و آن را جدی قلمداد نمی کنند.

سجادی دیگر بازی ساز ایرانی نیز با گلایه از بی توجهی ها، می گوید: ما توقع حمایت مستقیم مالی از سوی دولت و مسئولان را نداریم، بلکه انتظار داریم که لااقل شرایط بازار این کالا را بهبود بخشند تا تولید کنندگان ایرانی امکان ارائه محصولاتشان به بازار را داشته باشند.

به گفته بسیاری از بازی سازان ایرانی، میان تولید کننده تا مصرف کننده ایرانی فاصله ای وجود دارد که تمام فضای آن در اختیار بازی های وارداتی است و هیچ حد و مرزی در آن وجود ندارد. در این بازار شلوغ و بی قانون، حتی محصولات با کیفیت خارجی نیز به سختی در میان رقیبان مشهور و برخوردار از تبلیغات جهانی سر بلند می کنند، چه برسد به محصول ایرانی که بطور سنتی و به آتش گناه برخی از کالاهای بی کیفیت داخلی جایگاه مناسبی در ذهن مصرف کننده ندارد و حتی قبل از ورود به بازار باید با ذهنیت منفی موجود در اذهان ایرانی ها مبارزه کرده و بر آن غلبه کند.

 

دانلود

منبع: شبکه خبر

کانال

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد