سهم 15درصدی گردشگری از GDP فرانسه و ایتالیا

به گزارش فناوری فرهنگی،قریب به 15 درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) فرانسه و ایتالیا و بیش از10 درصد از تولید ناخالص داخلی انگلیس و آمریکا از گردشگری حاصل می‌شود و در سال 2012 نزدیک به 10 درصد از تولید ناخالص جهانی و یک شغل از هر 11 شغل مختص به گردشگری بوده است.

دکتر حسین محمدپور زرندی رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با اشاره به برگزاری همایش بین‌المللی اقتصاد شهری گفت: یکی از محورهای اصلی این همایش، اقتصاد گردشگری شهری است و قرار است در روز همایش نیز یک پانل تخصصی در همین زمینه با حضور چهره‌های علمی مطرح برگزار شود.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه شهرها هم مبدا گردشگری و هم مقصد گردشگری هستند، افزود: سهم گردشگری شهری از گردشگری بین‌المللی روزبه روز در حال افزایش است و مدیران شهری به سبب جذابیت‌های درآمدی این صنعت، به تدریج به سمت بهبود زیرساخت‌های گردشگری حرکت می‌کنند.

زرندی با تاکید بر اینکه گردشگری در هزاره سوم یکی از پردرآمدترین صنایع در سطح جهانی به حساب می‌آید، ادامه داد: تعداد گردشگران در سال 1950 تنها 25 میلیون نفر بوده که این آمار در سال 1980 به 438 میلیون و در سال 2009 به880  میلیون نفر رسیده و در سال 2012 نیز این رقم به بیش از یک میلیارد نفر افزایش یافته و اکنون پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که این رقم تا سال 2020 به 1.6 میلیارد نفر می‌رسد که اگر برای هر گردشگر تنها 1000 دلار گردش مالی در نظر بگیریم به رقم خیره‌کننده 1600 میلیارد دلار می‌رسیم.

وی با بیان اینکه بر اساس تعاریف نهادهای بین‌المللی همچون سازمان همکاری اقتصادی و توسعه  (OECD)، گردشگری بعد از بانکداری بزرگترین بخش خدمات در تجارت بین‌الملل به حساب می‌آید، ادامه داد: قریب به 15 درصد از تولید ناخالص داخلی فرانسه و ایتالیا و بیش از 10 درصد از تولید ناخالص داخلی انگلیس و آمریکا از طریق گردشگری حاصل می‌شود و در سال 2012 نزدیک به 10 درصد از تولید ناخالص جهانی و یک شغل از هر 11 شغل مختص به توریسم بوده است.

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران با بیان اینکه نقش مدیریت شهری در توسعه زیرساخت های گردشگری ویژه و کاربردی است، گفت: از سوی دیگر م‌ توان فرآیندی را تعریف کرد که مدیریت شهری بتواند از سهم خود در درآمدهای گردشگری بهره مند شود.

وی با بیان اینکه همایش بین‌المللی اقتصاد شهری با حضور چهره‌های بین المللی 30 اردیبهشت ماه در تهران برگزار می شود، یادآور شد: امیدواریم نتایج این رویداد علمی بتواند مدیران شهری را در عمل به وظایف خود در قبال توسعه گردشگری شهری یاری رساند.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد