سهم 5 میلیون دلاری بخش فرهنگ ایران از صادرات خدمات

به گزارش فناوری فرهنگی،به رغم کاهش 20 درصدی اقلام صادراتی ایران در ماه‌های گذشته از سال جاری اما بخش خدمات توانسته است در 8 ماهه اول امسال با صدور 10 میلیارد و 624 میلیون و 643 هزار دلار خدمات رشد 23 درصدی صادرات در این گروه را نسبت به مدت مشابه سال قبل به ثبت برساند.

سال گذشته مجموع صادرات خدمات کشور عدد 8 میلیارد و 571 میلیون و 145 هزار دلار را در کارنامه داشت که بیشترین سهم نیز به بخش گردشگری و توریسم با 5 میلیارد و 590 میلیون دلار باز می‌گشت.

عملکرد زیرگروه‌های بخش خدمات در حوزه صادرات طی سال جاری نیز نشان می‌دهد صادرات گردشگری و توریسم همچنان با صدور شش میلیارد و 150 میلیون دلار رتبه نخست در بخش‌های مختلف خدماتی را دارد. پس از آن صادرات خدمات فنی و مهندسی با صدور دو میلیارد و 238 میلیون دلار جایگاه دوم را از آن خود کرده است. نکته قابل توجه آنکه در بخش خدمات فنی و مهندسی توانسته‌ایم نسبت به مدت مشابه سال گذشته سه برابر رشد به دست آوریم.

ترانزیت و حمل و نقل نیز از دیگر بخش‌های خدماتی بود که در سال جاری دو میلیارد و 12 میلیون دلار رشد به دست آورد. با این تفاوت که این زیرگروه بخش خدمات در مقایسه با دیگر بخش‌ها از رشد صادرات برخوردار نبوده و 7 درصد افت صادرات داشته است.

صادارت خدمات فناوری اطلاعات نیز توانسته در 8 ماه 213 میلیون دلار ارزآوری برای کشور داشته باشد و در کنار آن، دو بخش اعزام نیروی کار هر یک با صدور 4 میلیون دلار و صدور خدمات فرهنگی و هنری 5 میلیون دلار از صادارت خدمات کشور سهم‌گیری کرده‌اند.

منبع:اقتصاد خلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد