سوء استفاده داعش از فضای مجازی و تصویب پیشنهاد ایران در یونسکو

کوتاه از جهان
 داعش و تویتر
 به نقل از اسکیپیست، در دو سالی که از فعالیت گسترده داعش در فضای مجازی می گذرد، حامیان این گروه تروریستی به طور روزافزونی از توییتر و دیگر شبکه های اجتماعی آمریکایی برای عضوگیری و تبلیغات استفاده کرده اند و با افزایش انتقادها توییتر می گوید قوانین جدیدی را برای مقابله با رفتارهای خشونت آمیز و سواستفاده از سایت خود وضع می کند.
بر همین اساس توییتر مدعی شده که رفتارهایی که با هدف آزار و اذیت، ایجاد ترس و ساکت کردن کاربران و تهدید آنها رخ می دهد را تحمل نخواهد کرد و اگر چه این سایت از حضور عقاید و دیدگاه های مختلف استقبال می کند، اما در برابر سواستفاده وارد عمل خواهد شد.
اگر چه در قوانین به روز شده به طور مشخص به داعش اشاره نشده، اما تعریف تازه توییتر از سواستفاده تا حدزیادی به رفتارهای خشونت آمیز و وحشیانه این گروه تروریستی نزدیک است. به خصوص که در این تعاریف تهدید افراد دیگر به علت نژاد، جنسیت، هویت جنسی، مذهب، سن، معلولیت یا بیماری خاص غیرقابل قبول دانسته شده است. توییتر چندی قبل روش های جدیدی را برای ارائه گزارش سواستفاده مشخص کرده بود و از کاربران خواسته بود از روش های مذکور برای مقابله با سواستفاده بهره بگیرند.
لازم به ذکر است نتایج یک بررسی از سپتامبر تا دسامبر سال ۲۰۱۴ نشان داد داعش از ۴۶ هزار حساب کاربری برای پیشبرد اهداف خود در توییتر بهره گرفته است.
از طرفی جمهوری اسلامی ایران  همواره تلاش های فراوانی را برای ریشه کنی پدیده شوم تروریسم در ابعاد و حوزه های گوناگون به عمل آورده است. یکی از ابعاد این اقدامات، قطعنامه پیشنهادی جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با افراط گرایی درفضای مجازی در سی و هشتمین کنفرانس عمومی یونسکو که در ۱۱و ۱۰ نوامبر (۲۰-۱۹ آبان 1394 ) در پاریس برگزار شده بود که با اکثریت قاطع به تصویب رسید.
تهیه کننده: حامدی
 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد