سیاست‌گذاری حوزه بازی‌های رایانه‌ای ضعف دارد/ در عرصه بازی‌های رایانه‌ای مسئولان سیاسی عمل می‌کنند

به گزارش فناوری فرهنگی، مهدی صرامی، مدیرعامل مجمع فعالان مجازی انقلاب اسلامی و کارشناس بازی‌های رایانه‌ای  گفت: موضوع بازی‌های رایانه‌ای علی‌رغم اهمیت و تأثیرگذاری آن در عرصه فرهنگ، مسئله نوپدیدی در کشور محسوب می‌شود که در سال‌های اولیه رشد و شکل‌گیری خودش است.

صرامی با اشاره به جوان بودن هرم سنی کشور ادامه داد: به دلیل تعاملی بودن بازی‌های رایانه‌ای، این پدیده، با استقبال بالایی از طرف جوانان و نوجوانان مواجه شده است. همچنین این افراد، بخاطر جذابیت بازی و قابلیت ترسیم افکار، ایده‌ها و آرمان‌های فراتر از واقیعت در آن، انگیزه بازی‌سازی هم پیدا کردند.

وی با اشاره به سطح فنی خوب بازی‌سازان داخلی بیان کرد: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، متاسفانه در سیاست‌گذاری‌ها و اعمال آن‌ها دچار ضعف هستیم و نتوانستیم مسیر اطمینان‌آوری برای فعالان و تولیدکنندگان بازی در کشور ایجاد کنیم.

صرامی در همین راستا افزود: علی رغم وجود چنین مسائلی، بازی‌سازان کشور با ذوق و استعداد خودشان، آثار خوبی تولید کرده‌اند که علاوه بر استقبال مخاطبان داخلی، در خارج از کشور نیز درخشش داشته‌اند.

این کارشناس ادامه داد: چیزی که باعث کشیده شدن مردم به سمت محصولات خارجی می‌شود، ضعف در ترویج، بازارسازی و معرفی تولیدات داخلی به مصرف کنندگان است.

وی درباره ظرفیت بازی رایانه‌ای برای بیان موضوعات و ظرفیت‌های بومی اظهار داشت: بازی رایانه‌ای بدلیل اینکه می‌تواند گسترده‌تر از واقعیات و فضاهای موجود، محلی برای بازتولید ایده‌ها، افکار و حتی اتفاقات و قصه‌های تاریخی باشد، فرصت خوبی برای بیان و انتقال اندوخته‌های فرهنگی- تاریخی به مخاطبان امروزی و فعال کردن انگیزه‌های درونی آنان به عنوان نسلی تأثیرگذار است.  اگر این اتفاق، با جهت‌دهی درستی صورت گیرد، می‌تواند در مسیر تحقق اهداف انقلاب اسلامی و بیان آرمان‌های آن قرار گیرد.

مدیرعامل مجمع فعالان مجازی انقلاب اسلامی با بیان اینکه مسئولان، بازی رایانه‌ای را جدی نمی‌گیرند، اظهار داشت: بسیاری از مسئولان این حوزه به جای دغدغه‌های فرهنگی، عمدتا دغدغه‌های سیاسی دارند که باعث می‌شود بازی رایانه‌ای را جدی نگیرند و در صورت توجه هم، با رویکرد سیاسی عمل می‌کنند.

این کارشناس با بیان اینکه تولید و مصرف دو رکن عرصه بازی‌های رایانه‌ای است، خاطرنشان کرد: اگر مردم به عنوان مصرف کننده، این حوزه را جدی بگیرند، حتی می‌توانند در تولید هم نقش داشته باشند و دغدغه‌های خود را در این قالب مطرح کنند که در این صورت، می‌توانیم شاهد یک نهضت تولید بازی‌های رایانه‌ای بر مبنای دغدغه‌های مردمی و مناسبات تمدنی باشیم.

صرامی درباره فرصت‌ها و تهدیدات بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: پیشینه تمدنی، آینده امیدوار کننده و نیروی جوان فعال و پر انگیزه که سطح سواد خوبی هم دارد از جمله فرصت‌های ما در عرصه بازی‌های رایانه‌ای است.

وی ادامه داد: از طرف دیگر، فراهم نکردن زیرساخت‌های توزیع و مصرف بازی‌های رایانه‌ای از جمله شبکه ملی اطلاعات که بهترین زیرساخت برای استفاده مناسب از بازی‌های رایانه‌ای است تا چرخه اقتصادی متناسب با سطح مصرف شکل گیرد، از جمله کاستی‌های ما در این حوزه است.

صرامی افزود: بدلیل ایجاد نکردن ظرفیت توزیع و مصرف برای تولیدات داخلی، بازی‌های خارجی در کشور بیداد می‌کنند و وقت زیادی از جوانان و نوجوانان را که باید صرف پیشرفت کشور شود، به خود اختصاص می‌دهند که جز خستگی، ترویج سبک زندگی غربی و خروج سرمایه مردم نتیجه دیگری ندارد.

این کارشناس در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه بازی رایانه‌ای می‌تواند ابزار مؤثری برای معرفی انقلاب در سطح دنیا باشد، اظهار داشت: در حال حاضر در عرصه بازی‌های رایانه‌ای، مقوله‌ای با عنوان گیم‌فیکیشن(Gamification) ‌در حال وقوع است و طی یکی- دو دهه آینده شاهد این خواهیم بود که افراد بازی نمی‌کنند بلکه زندگی آنها در داخل یک بازی، مدیریت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه حضور مردم در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، نقطه نیاز این عرصه است، درباره ورود جشنواره عمار به این حوزه بیان کرد: اگر عمار بتواند معیارهای خود را در تولید و مصرف بازی، پررنگ نشان دهد، می‌تواند برای مصرف کننده، جهت‌دهی تعیین کند که تداوم آن باعث می‌شود تولید کننده هم به این سمت سوق پیدا کند. ادامه این روند می‌تواند منجر به مطالبه‌گری شود تا مسئولان زیرساخت‌های لازم برای استفاده مردم از محصولات داخلی خوب را فراهم کنند.

این کارشناس با بیان اینکه در بازی رایانه‌ای، اراده و نقش فرد در سناریو و نحوه دریافت پیام، تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: جشنواره عمار باید در حوزه بازی‌‌‎های رایانه‌ای، علاوه بر ایجاد انگیزه برای تولید در موضوعاتی مثل سبک زندگی، برای مصرف کننده هم مسیر رشد و ارتقا تعریف کند به این معنا که بازی‌باز بتواند در بازی رایانه‌ای برای خودش، مسیر تعالی ترسیم و در آن جهت حرکت کند.

صرامی تصریح کرد: در حوزه بازی‌های رایانه‌ای نیازمند نهضت مردمی تولید و مصرف محتوای خوب هستیم و جشنواره عمار، بستری است که با توجه با عملکردش می‌تواند چنین هدفی را محقق کند.

 وی ادامه داد: بازی رایانه‌ای با شتاب بالایی در حال حرکت و تثبیت است و با توجه به اینکه برخلاف برخی حوزه‌های دیگر که بدلیل شکل‌گیری جریانات نادرست، به کشور ضرر وارد شده است، ورود جشنواره عمار در این حوزه که هنوز جریانی در آن وجود ندارد، زمینه مناسبی است تا با هزینه کم، تغییرات خوبی در جهت شکل‌گیری جریان انقلابی ایجاد شود.

منبع: فارس

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد