سینما؛ صنعتی با پتانسیل‌های اقتصادی بکر

سینما به عنوان رسانه‌ای تعیین کننده سهم به سزایی در زمینه اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، آموزش و همچنین پر کردن اوقات افراد جامعه دارد. علاوه بر این، سینما به عنوان ابزاری در جهت رشد نظام اقتصادی کشور ایفای نقش می‌کند و صنعتی رو به رشد محسوب می‌شود.

به نظر می‌رسد این صنعت جهانی بتواند در طول سه سال آینده تنها از طریق صادرات فیلم به سایر کشورهای جهان و مخاطبان داخل کشور اتیوپی بیش از679 میلیون دلار درآمد کسب کند و فرصت‌های شغلی بسیاری در سراسر دنیا ایجاد کند.

در حال حاضر آمریکا، هند و نیجریه از بزرگترین کشورهای تولید کننده فیلم محسوب می‌شوند.آمریکا، چین و ژاپن نیزاز بزرگترین مراکز تجاری فروش فیلم به حساب می‌آیند.

آمریکا قدیمی ترین کشور در صنعت فیلم سازی محسوب می‌شود و فعالیت خود را از سال‌های آغازین قرن بیست و یکم آغاز نمود. این کشور مطالعات گسترده‌ای در این زمینه انجام داده و تاثیر شگرفی بر توسعه و رشد صنعت سینما داشته است.

پس از آمریکا، هندوستان و نیجریه به ترتیب دومین و سومین تولید کننده فیلم دنیا هستند.

نالیوود عنوان نخستین صنعت فیلم سازی قاره آفریقا را به خود اختصاص داده است. طبق گزارش دولت نیجریه در سال 2014، نالیوود با تولید 1844 فیلم در سال 2013 درآمدی بالغ بر3.3 میلیارد دلار داشته است.

در سال‌های اخیر اتیوپی نیز به دلیل داشتن عوامل اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و فرهنگی (زبان و سبک زندگی) متنوع پتانسیل بالایی در جذب سرمایه گذاران داشته است. علاوه بر عوامل ذکر شده، جاذبه‌های طبیعی و توریستی نیز می‌توانند درون مایه فیلمنامه‌های ساخت این کشور باشند. مباحث اخلاقی، فقدان امکانات آموزشی و فرصت‌های سرمایه گذاری، بنگاه‌های معاملاتی، بازارهای تجاری، کیفیت پایین محصولات و نحوه پخش و توزیع فیلم‌ها از عواملی است که احیای دوباره این صنعت را با مشکل مواجه کرده است.

«دی سن هیلر» نایب رئیس انجمن فیلمسازان اتیوپی به دلیل اینکه کشورش بهره اجتماعی و اقتصادی چندانی از این بخش نمی‌برد ابراز نارضایتی می‌کند.

وی که تاکنون 30 فیلم تولید کرده می‌گوید: نیجریه سالانه بیش از 500 میلیون دلار از این بخش کسب می‌کند که این رقم با تولید فیلم‌های ملی و قومیتی قابل افزایش است و می‌توان از آن به عنوان یک وسیله جهت اشاعه و توسعه فرهنگ نیجریه استفاده کرد. با وجود اینکه کارشناسان از روند سود حاصل از این صنعت ابراز نارضایتی می‌کنند، وزارت فرهنگ و گردشگری اتیوپی از حمایت قوی خود در طرح دوم توسعه و تحول سینمای کشور خبر می‌دهد و بسته پیشنهادی جدیدی برای حل این مشکل ارائه کرده است که موجب می‌شود فعالین این حوزه به مزایای بهتری دست یابند.

وزیر فرهنگ و گردشگری اتیوپی می‌گوید: تاکنون 60 حوزه هنری مورد بررسی قرارگرفته‌اند که آموزش ساخت فیلم‌های کوتاه و بلند در موسسات یکی از این موارد است.

«سیماتی میگ»کارشناس ارشد صنایع فرهنگی اظهار می‌کند: با در نظر گرفتن تجارب کشورهای دیگر در این عرصه پیش نویسی تهیه شده که پس از تصویب مجلس عملیاتی خواهد شد. این پیش نویس به فرآیند تولید فیلم کمک می‌کند و با چالش‌ها و موضع گیری‌های موجود نیز مقابله می‌کند.

وی در ادامه می‌افزاید: دولت باید از این صنعت حمایت کند زیرا از این طریق می‌توان شرایط اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی کشور را به خوبی گسترش داد. ازآنجایی که این بخش از لحاظ فرهنگی، سیاسی، اجتماعی-اقتصادی حائز اهمیت است، مجلس کشور، وزارت فرهنگ را ملزم کرد تا به صنعت فیلم همانند سایر بخش‌ها رسیدگی کند. جذب سرمایه گذاران و علاقه مندان به این رشته و همکاری نزدیک بین آنها، کشور را برای رسیدن به هدف و سود بیشتر کمک خواهد کرد.

منبع:اقتصاد خلاق

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد