شبکه‌های اجتماعی با واقعیت مجازی ادغام می‌شوند

به گزارش فناوری فرهنگی،به جای اینکه با دوستانتان در دنیای واقعی قرار گذاشته و عصر پایان هفته را در کنار هم خوش بگذرانید، یک دنیای بیرونی را تصور کنید که همه‌چیز در آن جذاب است و می‌توانید با اطرافیان لحظات بهتری را سپری کنید. در این دنیای جدید ارتباطات خود را دنبال می‌کنید و همه‌چیز همان‌طور پیش می‌رود که شما تمایل دارید.

به گفته کارشناسان، دنیای شبکه‌های اجتماعی به این سمت می‌رود و قرار است در آینده آنچه به‌عنوان شبکه اجتماعی برای خود تعریف کردیم، با دنیای واقعیت مجازی ادغام شود تا یک پلتفرم تعاملی کاملا متفاوت در اختیار ما قرار گیرد. شرکت فیس‌بوک از جمله مراکزی است که به‌صورت هم‌زمان در دو فضای متفاوت و متمایز شبکه‌های اجتماعی و واقعیت مجازی سرمایه‌گذاری می‌کند. پلتفرم تعاملی این شرکت با بیش از 5/1 میلیارد مشترک ماهانه فعال، بزرگ‌ترین شبکه اجتماعی جهان است و زیرمجموعه دیگر آن با نام Oculus Rift از بزرگ‌ترین توسعه‌دهندگان فناوری‌ واقعیت مجازی است و فیس‌بوک تصمیم گرفته در آینده نزدیک این دو بخش را با یکدیگر ادغام کند و در نهایت یک فناوری واحد و متفاوت به دست مردم برساند.

با وجود این باید توجه کرد که پیشروی دنیای شبکه‌های اجتماعی به سمت واقعیت مجازی فقط به فیس‌بوک محدود نمی‌شود و هم‌اکنون گام‌هایی در این زمینه برداشته شده است.

تجربه کاملا واقعی مجازی

پلتفرم vTime نخستین شبکه اجتماعی واقعیت مجازی در جهان محسوب می‌شود که این آرزو را برای کاربران محقق می‌کند تا بتوانند در یک دنیای سه‌بعدی تعامل با اطرافیان را تجربه کنند. این شبکه اجتماعی توسط شرکت Starship Group راه‌اندازی شده است که در زمینه خدمات واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) گام برمی‌دارد و از هفته گذشته سرویس خود را مبتنی بر عینک هوشمند Cardboard گوگل راه‌اندازی کرده و البته یک اپلیکیشن ویژه هم برای آن ارایه شده است تا کاربران بتوانند با عینک واقعیت مجازی Gear VR سامسونگ هم وارد شبکه اجتماعی شوند.

این شبکه اجتماعی به شما امکان می‌دهد یک شخصیت مجازی برای خود طراحی کنید و به کمک بتوانید با یک تا سه کاربر دیگر در 12 دنیای مختلف تعامل داشته باشید. شما می‌توانید در این فضای سه‌بعدی تالارهای گفت‌وگو راه‌اندازی کنید و دوستان خود را دعوت کنید تا در آن حضور داشته باشند. همچنین این امکان وجود دارد تا پس از فعال کردن قابلیت Random Match با یک کاربر غریبه که مشخصه‌های مشابه دارد وارد گفت‌وگو شوید و با او صحبت کنید. شرکت سازنده این شبکه اجتماعی به مرکز Quartz توضیح داد با وجود اینکه تنها یک هفته از راه‌اندازی پلتفرم واقعیت مجازی آنها گذشته است، چند میلیون کاربر از 150 کشور جهان در آن عضو شده‌اند.

بررسی‌های اولیه روی شبکه اجتماعی vTime نشان داد که اپلیکیشن کاربردی مربوط به آن می‌تواند دنیاهای مجازی پیچیده را با جزییات فراوان ایجاد کند، ولی در این زمینه یک مشکل اساسی وجود دارد: شما نمی‌توانید در این دنیاها هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و به‌راحتی با ساکنان این دنیاها وارد گفت‌وگو شوید. این اپلیکیشن هنوز بر مبنای توانایی‌های دنیای واقعیت مجازی فعالیت می‌کند و به همین دلیل محدویت‌های فراوانی پیش ‌روی آن است. این شبکه اجتماعی در دنیای واقعیت مجازی خود می‌تواند سطح زندگی ما را ارتقا دهد و تجربیات جدید به زندگی روزمره ما اضافه کند. ‌کلمنس وانگرین، مدیر شرکت Starship در این خصوص توضیح داد: «مشکل اصلی این است که می‌خواهیم تجربیات مشترک خود را از طریق vTime عملی کنیم. ما می‌خواهیم روی ارتباطات تمرکز داشته باشیم و روش‌های جدید و منحصر به‌فرد برای ارتباط با یکدیگر را در دنیای واقعیت مجازی تجربه کنیم».

زندگی در واقعیت مجازی

به‌دنبال نزدیک‌ شدن هرچه بیشتر دنیای واقعیت مجازی با زندگی روزمره مردم، توسعه‌دهندگان این فناوری به‌دنبال ابزارهای واسطه‌ای کاربردی‌تر هستند تا بتوانند خدمات مربوطه را به دست کاربران برسانند. نکته مهم این است که مردم از این فناوری استقبال کرده‌اند و همین مساله می‌تواند پیشرفت هر چه بیشتر و توسعه آن را تضمین کند. به‌دنبال این استقبال گسترده از سوی کاربران جهانی پروژه‌ای با عنوان Goldman Sachs با ارزشی بالغ بر 80 میلیارد دلار ارایه شده که قرار است به‌واسطه آن تا سال 2025 میلادی واقعیت مجازی و افزوده در قالب یک فناوری کاربردی و روزمره شبیه به گوشی‌های هوشمند در اختیار همه کاربران جهانی قرار گیرد. شرکت‌های بزرگ فناوری از جمله فیس‌بوک، مایکروسافت، سامسونگ و HTC هم‌اکنون سرمایه‌گذاری‌های گسترده خود را در این زمینه آغاز کرده‌اند تا عینک‌های مخصوص واقعیت مجازی را در اختیار کاربران بگذارند و پیش‌بینی می‌شود که از اواخر سال جاری میلادی این عینک‌ها به‌صورت گسترده برای کاربران عرضه شود. گوگل و اپل نیز پروژه‌های محرمانه‌ای در دست دارند تا در این زمینه گام بردارند و از رقبای خود در عرضه واقعیت مجازی عقب نمانند.

به‌طور کلی می‌توان گفت مبحث واقعیت مجازی از سال 2014 میلادی به‌صورت جدی مطرح شد و در آن زمان فیس‌بوک با پرداخت دو میلیارد دلار شرکت Oculus VR را خریداری کرد. هم‌اکنون گوگل هم به یکی از ارکان بزرگ عرصه واقعیت مجازی تبدیل شده‌ است و ‌کلای باوُر، مدیر تولید گوگل همه وظایف خود را کنار گذاشته تا به‌صورت ویژه بر واقعیت مجازی تمرکز داشته باشد و در این زمینه گام بردارد.

وانگرین اعلام کرد پیش‌بینی می‌کند قابلیت‌های جدید و کاربردی مربوط به این دنیای جدید طی چند سال آینده به مرور زمان عرضه شود. او در این خصوص می‌گوید: «با اطمینان می‌توان گفت هر آنچه به دنیای واقعیت مجازی مربوط می‌شود، به مرور زمان طی چند سال آتی بهتر، کاربردی‌تر و گسترده‌تر خواهد شد. برای مثال، دنیاهای تعریف‌شده در عرصه واقعیت مجازی به مقاصد واقعی‌تر تبدیل می‌شوند و فضای صوتی هم در این عرصه بهتر می‌شود. محتوایی که هم‌اکنون روی گوشی‌های هوشمند شما موجود است می‌تواند در آینده نزدیک به دنیای واقعیت مجازی منتقل شود و آن را از طریق پلتفرم‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی در اختیار بگیرید. کاربران همچنین می‌توانند تمام ویدیوهای عادی و روزمره خود را در دنیای واقعیت مجازی تجربه کنند و به‌طور کلی به زندگی خود یک تجربه سه‌بعدی ببخشند».

جذابیت‌های واقعیت مجازی

کارشناسان می‌گویند یکی از جذاب‌ترین اتفاقاتی که می‌تواند در دنیای واقعیت مجازی بیفتد این است که با شبکه‌های اجتماعی ادغام شوند. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی میان کاربران جهانی محبوبیت فراوان دارند و تنها در فیس‌بوک بیش از 5/1 میلیارد نفر عضویت دارند، ترکیب این دو فناوری می‌تواند استقبال گسترده مردم را به همراه داشته باشد. وانگرین در این خصوص می‌گوید: «در این زمینه علاقه‌مندی فراوان وجود دارد و شرکت‌های بزرگ فناوری می‌توانند به این عرصه به‌عنوان یک منبع اقتصادی جدید نگاه کنند تا مزایای آن را مورد استفاده قرار دهند. برای مثال، در حالت تئوری شبکه اجتماعی vTime می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ملاقات بیمار با پزشک مورد استفاده قرار بگیرد و مراحل درمانی در دنیای واقعیت مجازی دنبال شود. با توجه به اینکه شبکه اجتماعی یک فضای به‌اشتراک گذاشته شده است، کاربران می‌توانند در کنفرانس‌های عمومی شرکت کنند یا اینکه نحوه تعمیر اتومبیل جدید خود را بیاموزند. همه این اتفاقات به‌صورت سه‌بعدی در عرصه واقعیت‌های مجازی و مبتنی بر شبکه‌های اجتماعی صورت می‌گیرد».

شرکت Starship بنیان‌گذار نخستین شبکه اجتماعی جهان مبتنی بر واقعیت مجازی، نسخه‌های مختلف vTime را برای هر یک از عینک‌های هوشمند عرضه کرده است که از جمله آنها می‌توان به Oculus Rift فیس‌بوک، HTC Vive و PlayStation VR اشاره کرد. به هر حال، اگر شما جزو‌ آن دسته از کاربرانی هستید که هنوز عینک واقعیت مجازی در اختیار نگرفته‌اید، مشکلی نخواهید داشت؛ زیرا vTime برای شما هم خدمات خود را به‌صورت معمولی ارایه می‌دهد. در این شبکه اجتماعی سرویسی با نام vLife ارایه شده است که با گوشی‌های هوشمند سازگاری دارد و صاحبان دستگاه‌هایی مانند Nexus 6P گوگل، یا Galaxy S6 سامسونگ به‌راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند.

پتانسیل شبکه‌های اجتماعی

کارشناسان بررسی‌های گسترده‌ای انجام دادند تا متوجه شوند عرصه واقعیت مجازی بر کدام‌یک از صنایع تاثیر مستقیم بر جا می‌گذارد. در پایان این بررسی‌ها مشخص شد پتانسیل موجود در شبکه‌های اجتماعی موجب شده این بستر بیشترین تاثیر را از فناوری واقعیت مجازی ببیند. محققان بر این باورند که فناوری واقعیت مجازی تا سال 2025 میلادی به چهار روش زیر توسعه می‌یابد:

1-پتانسیل بزرگ؛ سازگاری کوچک: واقعیت مجازی و واقعیت افزوده کسب‌وکار نوپایی است که می‌تواند پس از سازگاری با نیازهای عموم کاربران جهانی به شکوفایی برسد. این عرصه زمانی قابلیت‌های خود را نشان می‌دهد که بتواند خدمات خود را روی گوشی‌های هوشمند و رایانه‌های لوحی ارایه دهد. برای رسیدن به این سازگاری زمان زیادی سپری می‌شود و دست‌کم باید تا سال 2025 منتظر ماند تا آثار آن مشخص شود.

2-گستردگی بازار: دومین نکته مهم این است که بازار فناوری واقعیت مجازی می‌تواند به تناسب نیاز کاربران گسترش یابد و ارزش 80 میلیارد دلاری آن تا سال 2025 نشان می‌دهد که این بازار در حال گسترش هرچه بیشتر است. سناریوی مطرح‌شده در مورد بازار رو به رشد واقعیت مجازی این مساله را ثابت می‌کند که فناوری‌های محبوب از جمله شبکه‌های اجتماعی می‌توانند بیشترین بهره را از این بازار ببرند و البته بالاترین تاثیر را برای بهبود وضعیت این بازار بر جا بگذارند.

3-قابلیت‌های کاربردی: کارشناسان 9 منطقه مجزا در عرضه واقعیت مجازی و افزوده تعریف کرده‌اند که خدمات و قابلیت‌های کاربردی در این مناطق مورد استفاده قرار می گیرند. این بخش‌ها از بازی‌های ویدیویی گرفته تا فروشگاه‌های عرضه محصولات مختلف را تحت پوشش قرار می‌دهند. در حالی که بازی‌های ویدیویی بیشترین سهم از عرصه واقعیت مجازی را به خود اختصاص داده‌اند، تمامی خدمات مورد نیاز مردم مانند سیستم‌های سلامت، فروش مسکن، توزیع کالا و… با این فناوری سازگار می‌شوند و مهم‌تر از همه آنها، شبکه‌های اجتماعی تمام این خدمات را تحت پوشش می‌گیرند.

هزینه استفاده از خدمات و دستگاه‌های مربوطه: کاربران برای آنکه بتوانند وارد دنیای واقعیت مجازی شوند باید عینک‌های هوشمند را خریداری کنند. خرید این سخت‌افزارها در شرایط کنونی چندان کاربردی به‌نظر نمی‌رسد و برای کاربران مقرون به‌صرفه نیست، ولی اگر مردم به این نتیجه برسند که از طریق دنیای واقعیت مجازی می‌توانند نیازهای روزمره خود را پاسخ دهند، مشکل آنها برای پرداخت پول و خرید سخت‌افزارهای مربوطه برطرف می‌شود. بزرگ‌ترین مساله‌ای که کاربران را برای ورود به دنیای واقعیت مجازی ترغیب می‌کند، حضور در شبکه‌های اجتماعی است. از آنجایی که شبکه‌های اجتماعی به اندازه کافی برای جذب مردم جذابیت دارند، می‌توان از این پلتفرم‌ها به‌عنوان یک انگیزاننده برای حضور هرچه بیشتر مردم در عرصه واقعیت مجازی استفاده کرد.

منبع: ایتانالیز
 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد