شبکه اینترنتی کشور توسعه می یاید/

به گزارش فناوری فرهنگی، دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور گفت: امریکایی ها دروغ می گویند. در حال حاضر نرم افزار های آموزشی بر روی ما تحریم هستند یعنی کلاس های آموزش مجازی از اپلیکیشن های آمریکایی نمی توانند استفاده کنند . در همین بحران ما هیچ معامله اقتصادی بر روی فضای مجازی نمی توانیم انجام دهیم.

ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی کشور در گفتگوی اختصاصی با شبکه العالم درباره نقش فضای مجاز در کنترل بحران کرونا، گفت: از ابتدای آشکار شدن بیماری کرونا در کشور، همه حوزه هایی که می شد در رابطه با فضای مجازی به مدیریت بهتر بحران کمک کند، در مرکز ملی فضای مجازی مورد توجه قرار گرفت. در مطالعه اولیه ای که صورت گرفت بحث استفاده از تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی درحوزه آموزش از راه دور و تجارت الکترونیک که درحقیقت برقراری تجارت و کسب و کار بدون ارتباط مستقیم و رو در رو است و استفاده از دورکاری در انجام وظایف اداری و همچنین استفاده از بانک های بزرگ اطلاعاتی کشور که می تواند در محدود سازی انتشار بیماری از پردازش این اطلاعات استفاده کرد، مورد توجه قرار گرفت.

فیروزآبادی افزود: در حوزه رسانه ای نیز آن بخش از مدیریت و اشراف مد نظر ما بود که رسانه در بهترین وضعیت خودش باشد چون اطلاع رسانی برای مدیریت بحران مورد نیاز است. در سه هفته اول شیوع این بیماری استقبال بسیاری در حوزه آموزش از سوی مردم وجود داشت و مردم برای کسب اطلاعات در زمینه شناخت، راه های درمان و میزان خطر این بیماری به رسانه ها مراجعه می کردند. در این ایام رسانه ها و شبکه های اجتماعی در کشور بسیار فعال شدند. به طور متوسط میزان فعالیت در شبکه های اجتماعی 30 درصد افزایش یافت. اما در 10 روز اخیر به تدریج هم در حوزه خبری و هم در حوزه آموزش که مورد اقبال شدید مردم بود، با پدیده افزایش اخبار جعلی و خبرهای دروغی مواجه شدیم که موجب سردرگمی مردم می شود. بنابر این در ستاد ملی کرونا تصمیم گرفته شد که کمیته ای تشکیل شود و در این کمیته هم اخبار پزشکی و مسایل آموزش پزشکی و هم اخباری که در رابطه با حوادث برآمده از این حوزه است، مورد کنترل قرار گیرد و به آنان نظم داده شود که بیشتر از طریق تذکر، هشدار و … در زمینه انتشار دهندگان اخبار جعلی عمل می شود.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی گفت: ما سبد پرکردن اوقات فراغت مردم را متنوع کرده ایم از جمله بسیاری از کتاب های الکترونیکی و فیلم ها را رایگان در اختیار کاربران قرار دادیم و تلاش کردیم با اختصاص یک کانال تلویزیونی به آموزش که در آینده نزدیک وزارت آموزش وپرورش آموزش مجازی را برای تمام مقاطع تحصیلی راه اندازی خواهد کرد، وقت مردم در این فضا به موضوعات آموزش اختصاص یابد.

**سامانه کلاس درس مجازی در کشور دایر خواهد شد

فیروزآبادی رئیس فضای مجازی کشور با بیان ایجاد تنوع در سبد اوقات فراغت مردم واستقبال وسیع مردم از فضای مجازی داخلی گفت : با هماهنگی های صورت گرفته بسیاری از کتاب های الکترونیکی رایگان ارائه گردیده است همچنین بسیاری از فیلم های آرشیوی را مجددا در معرض دسترسی برای عموم قرار دادیم.

وی همچنین اظهار کرد : ما با اختصاص یک شبکه تلویزیونی به آموزش و از طرفی برنامه ریزی وزارت آموزش وپرورش ،آموزش مجازی در کشور راه اندازی خواهد شدو این آموزش بصورت تعاملی و کلاس درس مجازی برای تمام مقاطع دایر خواهد شد.

**اساس سیاست ما عدم مداخله در کسب وکارهای موجود است.

فیروزآبادی با بیان اینکه فضای مجازی کشور با وصل نمودن سایر شرکت های بزرگ به سازمان های مربوطه برای تسریع امور پروژه های کلیه مجموعه ها تلاش می کند گفت : همانگونه که مطلع هستید اقتصاد دیجیتال در کشور از سطح خوبی برخوردار است که شاید در سطح منطقه بی نظیر باشد و امروزه در کشور شرکت هایی مشابه آمازون و یا اوبر بومی داریم و بسیاری دیگر از کسب کارهای الکترونیکی در کشور شکل گرفته است.

وی افزود : ما تلاش کردیم از طریق برگزاری جشنواره هایی و از طریق یک سری معافیت ها که این هم در روز های آینده در ستاد ملی کرونا تصمیم گیری خواهد شد کمک کنیم تا مردم کسب کارخود را بدون حضور در فروشگاه ها و توسط فضای مجازی انجام بدهند. اساس سیاست ما عدم مداخله در کسب وکارهای موجود است و تنها کمک کردن به شکل گیری الکترونیکی کسب و کارها و فعالیتهای آموزش در کشور شکل بگیرد .

**شبکه اینترنتی کشور توسعه می یاید

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه تا کنون شبکه اینترنت ما پاسخگوی نیاز امورات بوده است اذعان کرد: متناسب با طولانی شدن نیاز مردم و مجموعه ها در زمان کرونا به بستر مناسب تر و حجم بیشتر ، باید شبکه کشور را توسعه داد و به این فکر هستیم که این کار صورت بگیرد ولی هم اکنون نظام دور کاری و نظام آموزشی کشور و همچنین نظام سرگرمی در بستر الکترونیکی در حدی که یک سرویس قابل ارائه در کشور باشد برقرار است.

**مدیریت بیماری کرونا در کشور با مدیریت خوبی در حال انجام است

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه در فضای مجازی کشور ما دروغ ها بیشتراست گفت : در خصوص کرونا تنها از اول اسفند تا چهار فروردین ۱۲۶۰ تکذیبیه در فضای مجازی انتشار دادیم و این امر نشان دهنده حداقل ۲۶۰۰دروغ است ،دروغی که در سطحی به قدری رشد کرده که به آن توجه اجتماعی شده که ما بایستی تکذیب می کردیم .

وی ادامه داد : علت این آمار بالا می تواند سرعت شیوع ویروس کرونا در کشورمان بعد ازکشور چین در آن بازه باشد.

همچنین فیروزآبادی تاکید کرد: بسیاری از پدیده هایی که در ایران رخ داد بسیار عجیب بود مثل بعضی از مسئولین ما که دچار بیماری کرونا شدند و در ایران این اتفاق خیلی بزرگ شد ولی همین اتفاق در پالمان فرانسه و مقام ارشد حکومتی برزیل افتاد ان میزان انعکاس پیدا نکرد.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در ادامه افزود : در این ایام شاهد این بودیم که بسیاری تلاش کردند تا عنوان کنند در ایران کمبودهایی وجود دارد ولی باتوجه به حوادثی که در کشور های دیگر اتفاق افتاد نشان داد که در ایران مدیریت بیماری کرونا نسبتا با سطح خوبی در حال انجام است و با هوشیاری دقت امورات مدیریت می شود ولی این بیماری به هر حال ضایعات خودش را دارد که بخشی از این ضایعات در فضای مجازی است .

وی خاطرنشان کرد : اگر تخلفی در فضای مجازی اتفاق بیافتد و نیاز به برخورد قضایی داشته باشد با اختیاراتی که به کمیته فضای مجازی داده شده است به سرعت رسیدگی خواهد شد ولی در کشور ما فعلا از مجازات های سنگین مثل سایرکشور ها باشد خبری نیست.

فیروزابادی اظهراد کرد: ما تلاشمان بر این است که مجبور نشویم سمت آنگونه مجازات ها برویم ، ما سعی می کنیم با تذکر و یک سری محدودیت سازی ها، تعطیلی های موقت و یا انفصال از خدمت های موقت بتوانیم با این جرائمی که در این فضا بوجود می آید برخورد کنیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی و رئیس فضای مجازی کشور با بیان اینکه فضای مجازی مولد قدرت نرم در دنیاست و بسیار هم گسترده است، اظهار داشت: ابزارهای این قدرت رسانه ها و شبکه های اجتماعی هستند اما متاسفانه عمده اینها در اختیار شرکت های بزرگ آمریکایی هستند. اینها در سرنوشت سیاسی و حکومتی مداخله میکنند . این مداخله در ایران آشکارتر است. شاهد هستیم در همین جریان شیوع کرونا آمریکایی ها اپلیکیشن مربوط به وزارت بهداشت را از کار انداختند.البته در ماه های قبل هم شاهد مداخله امریکایی ها بودیم مثلا در برخی شبکه های اجتماعی اخبار مربوط به سردار سلیمانی، شهادت ایشان و مراسم تشییع را حذف یا سانسور میکردند.بنابراین آنها از این قدرت به صورت غیرمشروع علیه ما استفاده می کنند . این همان نکته ای است که مقام معظم رهبری به آن اشاره داشتند و ما در سیاست های فضای مجازی به آن توجه داریم . فضای مجازی ای را قوی می دانیم که ارکان آن قوی و قابل مدیریت از سوی داخل باشند . برنامه ما این بوده که یک شبکه ملی اطلاعات داخلی با مدیریت داخلی داشته باشیم و در برابر حملات سایبری بتواند از خودش مقاومت داشته باشد .

فیروزآبادی ادامه داد: امریکایی ها دروغ می گویند. در حال حاضر نرم افزار های آموزشی بر روی ما تحریم هستند یعنی کلاس های آموزش مجازی از اپلیکیشن های آمریکایی نمی توانند استفاده کنند . در همین بحران ما هیچ معامله اقتصادی بر روی فضای مجازی نمی توانیم انجام دهیم. مداخله آنها در فضای مجازی بسیار شدید و محدود کننده است و در توانایی کشور در مدیریت بحران کرونا اخلال ایجاد کرده است. در حوزه دارویی و مالی هم اینگونه است که اموال ایران را توقیف و جریان دارویی را خلل ایجاد کرده اند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینترنت پاک گفت: این مسئله در چند بعد است یکی پلتفرم که معتقدیم پلتفرم شبکه های داخلی باید ایرانی باشند که قابل مدیریت ازداخل باشد .دوم پلتفرم های خارجی که در ایران فعالیت میکنند باید قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.بسیاری از اینها در ایران منافع اقتصادی دارند در حالی که هیچ تعهدی به کشور ما ندارند و مالیات نمیپردازند و نسبت به بیمه افرادی که برایشان کار میکنند عمل نمی کنند . بعضی از پلتفرم های خارجی هم مطالبی را عرضه می کنند که با فرهنگ ما مغایرت دارد که مقدار عمده اش هم اخلاقی است در تاریخ بشر هم این اصول وجود داشته و همه به آن اعتقاد داشتند.ما هم مثل بسیاری کشورها قواعدی را دنبال میکنیم و متناسب با سن و دانش افراد باید اینترنت متناسب قرار دهیم و این را در حال پیاده سازی هستم البته نواقصی هم داریم و به دنبال رفع آن هستیم.

منبع:العالم

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد