شبکه بازار خلاق اروپا

به گزارش فناوری فرهنگی،شبکه بازار خلاق اروپا یک موسسه غیرانتقاعی است و در سال 2011، به‌منظور ارتباط دادن و کمک به هماهنگی شرکت‌ها و کارآفرینان خلاق، مراکز رشد و مؤسسات توسعه‌ای در سراسر اروپا ایجاد شد.

شبکه بازار خلاق اروپا یک موسسه غیرانتقاعی است و در سال 2011، به‌منظور ارتباط دادن و کمک به هماهنگی شرکت‌ها و کارآفرینان خلاق، مراکز رشد و مؤسسات توسعه‌ای در سراسر اروپا ایجاد شد. مرکز این شبکه در رتردام هلند قرار دارد. هزینه شبکه را سازمان‌های ترویج‌دهنده صنایع خلاق در سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و شهری تأمین می‌نمایند. 18 عضو از 28 عضو اتحادیه اروپا ازجمله آلمان، بریتانیا، هلند، اسلواکی و اسپانیا در این شبکه حضور دارند. هیئت‌مدیره شبکه متشکل از آژانس‌های توسعه خلاق ملی و منطقه‌ای است که برخی از مهم‌ترین آنها عبارتند از: کمیسیون اقتصادی آمستردام، مؤسسه شهر رتردام، انگلیس خلاق، صنایع خلاق اِستریا (ناحیه جنوبی اتریش)، ناحیه خلاق لینز (سومین شهر بزرگ اتریش)، مرکز خلاق بیلبائو (اسپانیا)، مرکز اروپایی اقتصاد خلاق (دورتموند)، موسسه اقتصاد خلاق کوشیتسه (بزرگ‌ترین شهر شرق اسلواکی)، بنیاد تولد نوآوری (سوئد)، بنیاد سرآلوِز (پورتو)، مؤسسه تکنوپورت (لوکزامبورگ).

زمینه استراتژیک

بین‌المللی شدن برای بازارهای خلاق بسیار دشوار است. مرزها در گستره بین‌الملل هزینه‌های زمانی و مالی بالایی را به بار می‌آورد؛ مشکلات به‌واسطه یافتن اطلاعات درست، مشکلات ناشی از بروکراسی، چالش‌های پیش‌رو جهت یافتن مشتریان، رابطان و همکاران نیز به کند شدن روند پیشرفت کمک می‌کنند؛ اما منافع فراوانی در مسیر فعالیت و پیشرفت بین‌المللی وجود دارد که می‌توانند موجبات موفقیت را فراهم کنند. بازارهای داخلی کشورها امکان می‌یابند تا با بازارهای بزرگ و جدید تعامل داشته باشند و نیز به ایده‌ها و رهیافت‌های جدید جهت معاملات و تجارت دسترسی یابند.

اهداف شبکه بازار خلاق اروپا

1.حمایت از کارآفرینان خلاق جهت تعامل و تشریک مساعی با یکدیگر در گستره اروپا و نیز یافتن بازارهای جدیدتر.

2.ترویج و معرفی صنایع فرهنگی و خلاق به دولت‌های کشورهای عضو و نیز مؤسسات اتحادیه اروپا.

3.کمک به توجیه چشم‌انداز اتحادیه اروپا به‌عنوان یک بازار واحد، مؤثر، در دسترس و با ارزش برای کارآفرینان فرهنگی و خلاق.

شبکه بازار خلاق اروپا سه مخاطب عمده را در اختیار دارد. نخست، «کارآفرینان خلاق» که از طریق اتخاذ برنامه‌های مبادله اطلاعات و نیز پیگیری مأموریت‌های تجاری، فرصت‌های مناسب برای آنان جهت فعالیت در قاره اروپا فراهم می‌شود. این شبکه با کسب‌و‌کارها و شرکت‌های نوپا و جدید و نیز شرکت‌های کوچک و متوسط با ظرفیت و قابلیت بالا که عمدتاً از بخش‌های دیجیتالی، رسانه‌ای و طراحی صنایع خلاق هستند، بیشترین همکاری را دارد. با این وجود تعامل با دیگر کسب‌وکارها و بخش‌های فرهنگی و خلاق نیز مدنظر است.

ثانیاً فرصت‌های جدیدی در اختیار مراکز رشد و فضاهای کاری خلاق قرار می‌گیرد تا با دیگر ارائه دهندگان خدمات و همچنین تأمین‌کنندگان مالی و شرکای جدید در پهنه اروپا مرتبط باشند.

ثالثاً آژانس‌های توسعه صنایع خلاق اجازه دسترسی به الگوها و روش‌های موفق سیاست‌گذاری، دسترسی به آخرین سیاست‌گذاری‌ها و نیز سیاست‌گذاران را خواهند داشت. همچنین دسترسی به سیستم تأمین وجه اروپایی با شبکه‌ای مورد اطمینان و نیز کمک به حمایت از کسب‌وکارهایی که با این حوزه در تعامل‌اند تسهیل خواهد شد.

نمونه‌هایی از این برنامه‌ها

برنامه‌های شبکه بازار خلاق اروپا مشتمل است بر رهیافت‌های معمول در حوزه تجارت خلاق، فراهم ساختن مراکز فرود آسان (Easy landing points)، بازارهای دیجیتال، مبادلات دیجیتال و برگزاری جلسات بحث سیاست‌گذاری‌های سالانه. در این بخش دو نمونه را بررسی می‌کنیم:

1.مأموریت‌های تجارت خلاق

موانع رشد: نمایشگاه‌های تجاری می‌تواند فرصت‌های بزرگی برای کارآفرینان خلاق بیافرینند. آنان با حضور در این نمایشگاه‌ها و رویدادهای تجاری به جست‌وجو و ملاقات با مشتریان، همکاران و سرمایه‌گذاران جدید می‌پردازند و از ابداعات و ابتکارات جدید در بخش‌های مربوط به خود مطلع می‌گردند. با این وجود بازاریابی به‌منظور سوددهی، بدون رهیافت ساختارمند و مشخص، به‌منظور بهره‌برداری مناسب از این رویدادها بسیار دشوار خواهد بود. به‌ویژه در مواقعی که این رویدادها در کشورهای جدیدی به اجرا درمی‌آیند.

راه‌حل: مأموریت‌های تجارت خلاق بیشتر حوزه نمایشگاه‌های تجاری را در بر می‌گیرد. یک بلیت رایگان به همراه ملاقات و مباحثه خصوصی آنان با سخنرانان به شرکت‌کنندگان داده می‌شود. در این دیدارها افراد می‌توانند شرکت‌ها و مؤسسات خود را معرفی و به ارائه پیشنهادهای خود بپردازند. با آن‌ها در حوزه انتقال تجربیات شرکت‌ها قرارداد حمایت بسته می‌شود تا فرصت‌های در دسترس در چنین مناسبت‌هایی را به سرمایه مبدل نمایند.

برآمد و نتایج: شبکه بازار خلاق اروپا مأموریت‌های فراوانی را در حوزه تجارت خلاق در همایش‌ها و رخدادهای فرهنگی و نوآورانه اروپا به انجام می‌رساند؛ از رخداد «تکامل رسانه» در مالمو (شهری در جنوبی‌ترین نقطه کشور سوئد و در نزدیکی شهر کپنهاگ دانمارک) تا فستیوال پیک‌نیک در آمستردام. تاکنون بیش از 50 شرکت تجاری خلاق در این رویدادها شرکت کرده‌اند.

2.مراکز فرود آسان

موانع رشد: اتاق‌های بازرگانی در بسیاری از کشورها برای ارتباط هر چه بیشتر بخش‌های صنعتی سنتی با بازارهای خارجی، خدمات مختلفی را به آنها ارائه می‌دهند، اما چنین زیرساخت حمایتی برای نیازهای خاص صنایع فرهنگی و خلاق بسیار کمرنگ است.

راه‌حل: مراکز فرود آسان، فضاهایی را برای اعضای شبکه بازار خلاق اروپا فراهم می‌کند تا از آنها به‌عنوان مکان‌هایی برای جستجوی اطلاعات، ارتباطات و فضاهای کاری استفاده نمایند. به ­علاوه آنان شرکایی را که از نیازمندی‌های بازارهای خلاق آگاهی کافی دارند نیز معرفی می‌کنند.

آثار: حدود 80 مرکز فرود آسان در مراکز خلاق در سرتاسر اروپا با هدف کمک به کسب‌وکارها برای دستیابی به بازارهای جدید و نیز مشتریان و همکاران تازه مشغول به فعالیت هستند.

منبع: اقتصادخلاق

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد