شرایط معرفی نماینده ایران به اسکار ۲۰۲۱/اکران آنلاین کفایت می‌کند

به گزارش فناوری فرهنگی، رائد فریدزاده معاون امور بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی ددرباره آخرین وضعیت معرفی نماینده سینمای ایران به اسکار ۲۰۲۱ بیان کرد: با توجه به اینکه امسال تاریخ برگزاری مراسم اسکار به تعویق افتاده زمانی هم که باید نماینده کشورها برای بخش «بین‌الملل» معرفی شود، تغییر کرده و به تعویق افتاده است. معرفی نماینده هر ساله در اکتبر رخ می‌داد اما حالا این روند دو ماه به تعویق افتاده و در زمان مقرر با تشکیل کمیته و ارزیابی فیلم‌هایی که امکان و صلاحیت حضور را دارند، نماینده ایران را انتخاب می‌کنیم. طبق قواعد فیلم‌هایی که از اکتبر ۲۰۱۹ تا دسامبر ۲۰۲۰ حداقل یک هفته به شکل تجاری اکران شده باشند، توسط کمیته منتخب بررسی می‌شوند.

وی درباره گمانه‌زنی‌های صورت گرفته در محافل رسانه‌ای و طرح نام برخی فیلم‌ها به‌عنوان گزینه قطعی افزود: کارهای مقدماتی برای تشکیل کمیته انتخاب را انجام داده‌ایم چون معمولاً اعضا از سوی خانه سینما معرفی می‌شوند و کمیته متشکل از اعضای خانه سینماست که البته باید از عوامل فیلم‌های مورد بررسی نباشند. با توجه به اینکه هنوز فرصت زیادی برای اعلام این نماینده داریم فعلاً نامه‌نگاری را آغاز کرده‌ایم و هنوز چیزی قطعی نیست. به این صورت که از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی برای معرفی فیلم‌ها و از خانه سینما برای معرفی اعضا، نامه‌نگاری شده است.

معاون بین‌الملل بنیاد سینمایی فارابی درباره محدودیت گزینه‌ها با توجه به وضعیت اکران عمومی فیلم‌ها در سال ۹۹ هم تأکید کرد: هر فیلمی که متقاضی حضور است باید حداقل یک هفته اکران تجاری تا دسامبر ۲۰۲۰ داشته باشد تا بتواند جزو لیست گزینه‌ها باشد. اگر این اتفاق نیفتد برای امسال امکان معرفی آن فیلم وجود ندارد. ما از معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی می‌خواهیم که فیلم‌هایی که تا دسامبر ۲۰۲۰ اکران شده یا ممکن است تا آن تاریخ اکران شوند را به ما معرفی کنند تا ما آن لیست را مبنا قرار دهیم و در کمیته به بحث و بررسی بگذاریم.

فریدزاده اظهار کرد: مدارکی که ارایه می‌دهیم باید نشان دهنده حداقل یک هفته اکران تجاری فیلم‌ها باشد. قاعده جدیدی هم که وجود دارد این است که اگر سینماها در کشوری بسته شده باشند، اکران آنلاین هم لحاظ می‌شود. از همین رو آن دسته از فیلم‌های ما که از ابتدای امسال اکران آنلاین شده‌اند هم می‌توانند جزو گزینه‌های مورد بررسی ما باشند. درواقع پس از معرفی نماینده مدنظر ما باید مدارکی هم ارائه دهیم که در چه برهه‌ای سینماها به دلیل کرونا امکان بازگشایی نداشته‌اند و فیلم‌ها اکران آنلاین شده‌اند.

به گزارش خبرنگار مهر، براساس گمانه‌زنی‌ها در محافل رسانه‌ای دو فیلم «شنای پروانه» به کارگردانی محمد کارت و «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی تاکنون بیشترین شانس را برای نمایندگی سینمای ایران در اسکار ۲۰۲۱ دارند.

منبع: مهرکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد