شرط برگزاری آنلاین جشنواره «فجر»/پخش اینترنتی«رستاخیز» منعی ندارد

به گزارش فناوری فرهنگی، اولین نشست رسانه‌ای حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی در سال ۹۹ با همراهی مسعود نجفی مدیر روابط عمومی این سازمان بدون حضور خبرنگاران و از طریق طرح سوالات به‌صورت مکتوب و تلفنی برگزار شد.

این اولین نشست رسانه‌ای حسین انتظامی بعد از همه‌گیری بیماری کووید ۱۹ است که به شکل مجازی از طریق سایت رسمی سازمان سینمایی و صفحه اینستاگرام این سازمان به‌صورت زنده پخش شد.

آخرین نشست رسانه‌ای حسین انتظامی با اصحاب رسانه بیش از یک سال پیش و در تاریخ ۳۰ اردیبهشت سال گذشته برگزار شده بود.

مسعود نجفی در ابتدای این نشست مجازی که طبق اعلام قبلی رأس ساعت ۱۳:۳۰ آغاز شد، ضمن اشاره به مناسبت «روز خبرنگار» برای برگزاری این نشست رسانه‌ای درباره فرآیند برگزاری این نشست رسانه‌ای و ترتیب طرح سوالات شفافی و مکتوب اصحاب رسانه توضیحاتی ارائه کرد.

حسین انتظامی هم در آغاز ضمن تبریک عید سعید غدیر و روز خبرنگار، اشاره کرد که ترجیح می‌دهد بدون ارائه گزارش‌های مرسوم، این نشست با طرح سوالات از سوی اصحاب رسانه آغاز شود.

تصمیم‌گیری درباره جشنواره‌های سینمایی

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به اولین سوال درباره برگزاری جشنواره‌های سینمایی در طول سال ۹۹ با توجه به استمرار شیوع کرونا توضیح داد: ما با پنج دبیر جشنواره‌های سینمایی جلساتی داشته‌ایم و سناریوهای مختلفی را برای برگزاری جشنواره‌ها بررسی کرده‌ایم. یکی از این بخش‌ها هم برگزاری آنلاین است. بخش اصلی جشنواره‌ها جنبه رقابت، بازار، آموزش و… است بنابراین دوستان ما در دبیرخانه‌ها روی مدل‌های مختلف بررسی می‌کنند که یا توجه به وضعیت کرونا ببینیم چقدر از جشنواره را به صورت معمول و چقدر را به صورت مکمل و آنلاین برگزار کنیم.

ما در فناوری‌های نوپدید از جمله وی او دی‌ها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشت‌های متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و جمع بندی توسط آن‌ها مبنای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود وی افزود: حتی در بخش بازار دوستان ما در فارابی تجربیاتی داشته‌اند. جشنواره‌هایی مثل فیلم کوتاه و مستند که فیلمسازان تلاش می‌کنند کارهای‌شان دیده شود شاید بشود مسیری برای دیده شدنشان اندیشید ولی برای جشنواره‌های تجاری که امکان دزدیده شدن آثار وجود دارد، شاید باید به‌دنبال راهکارهای دیگری باشیم.

منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی در نظارت بر فضای مجازی هستیم

انتظامی در پاسخ به سوالی درباره واگذاری صدور مجوز محتوای فضای مجازی از ارشاد به صداوسیما توضیح داد: ما در فناوری‌های نوپدید از جمله وی او دی‌ها نیازمند تعریف جدیدی در حکمرانی فرهنگی در فضای مجازی هستیم که برداشت‌های متفاوت دستگاه‌ها اصلاح شود. مراجع قانونگذاری همچون شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی فضای مجازی در این زمینه تصمیم‌گیر هستند و جمع بندی توسط آن‌ها مبنای عمل همه دستگاه‌ها خواهد بود.

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره واگذاری امتیاز مجوز وی‌اودی‌ها به سازمان صداوسیما و سکوت سازمان سینمایی در این زمینه بیان کرد: باز هم تأکید می‌کنیم. ما منتظر تعیین تکلیف مراجع بالادستی هستیم تا تکلیف دستگاه از جمله وزارت ارشاد را روشن کند.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی دیگر درباره زمزمه‌های انحلال شورای پروانه ساخت هم گفت: وضعیت این است که شورای پروانه ساخت به کار خود ادامه می‌دهد، نوع سیاستگذاری در این چهارچوب به سیاستگذاری‌های وقت برمی‌گردد.

تصمیم‌گیری برای اکران در ستاد کرونای سازمان سینمایی

انتظامی درباره حواشی رخ داده برای انتخابات شورای صنفی نمایش توضیح داد: اتفاقاً این شورا همان‌طور که از نامش معلوم است شورایی صنفی است که همه ذی‌نفعان در امر اکران در آن حضور دارند. پخش‌کنندگان، سینماداران، تهیه‌کنندگان و حوزه ارزشیابی. مطابق تبصره نظام‌نامه اکران در صورتی که یکی از صنوف که به صورت سنتی عضو شورا هستند جامعیت لازم را نداشته باشند و یا نتوانند و نخواهند نماینده‌ای را معرفی کنند، به دلیل متوقف نماندن کار اکران معاونت نظارت فردی را معرفی می‌کند. این مسیر طی شد. یکی از پیشنهاداتی که ما شد این بود که تا زمان رفع شرایط فوق‌العاده ناشی از کرونا، ستاد کرونا که در سازمان سینمایی تشکیل شده است، عهده‌دار تصمیم‌گیری در زمینه اکران باشد، کمااینکه در حال حاضر هم همین روند طی می‌شود.

مجوز عرضه فیلم «رستاخیز» در نمایش خانگی در سال ۹۸ صادر شده و عرضه آن به‌صورت آنلاین یا وی‌اودی از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و تصمیم درباره آن برعهده مالکان است مانند همه فیلم‌های دیگری که مجوز نمایش دارند رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به انتقادی درباره توجه به رسانه‌های رسمی نسبت به رانت اطلاعاتی برخی از کانال‌های مجازی، بر رویکرد سازمان سینمایی برای توجه به فضای رسمی رسانه‌ای تأکید کرد و کیفیت برگزاری این نشست رسانه‌ای را یکی از مصادیق آن عنوان کرد.

تصمیم درباره اکران آنلاین «رستاخیز» با مالکان فیلم است

انتظامی درباره امکان اکران آنلاین فیلم «رستاخیز» گفت: مجوز عرضه این فیلم در نمایش خانگی در سال ۹۸ صادر شده و عرضه آن به‌صورت آنلاین یا وی‌اودی از نظر سازمان سینمایی منعی ندارد و تصمیم درباره آن برعهده مالکان است مانند همه فیلم‌های دیگری که مجوز نمایش دارند اما بنا به صلاحدید مالکان فیلم در این زمینه تصمیم می‌گیرند.

وی تأکید کرد: فارابی تنها یکی از مالکان فیلم رستاخیز است که در مجموع باید مالکان درباره عرضه آن تصمیم‌گیری کنند.

از نظر تعداد فیلم مشکلی برای برگزاری «فجر» نداریم

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره تأثیر شرایط تولید این روزهای سینمای ایران بر امکان برگزاری جشنواره فیلم فجر تأکید کرد: درباره جشنواره فیلم فجر فعلاً بنای ما بر برگزاری است یکی از پیش‌فرض‌های برگزاری هر جشنواره، حضور تعداد لازم و کافی فیلم برای برگزاری است.

وی تأکید کرد: طبق اطلاعاتی که از تولید داریم تولید در جریان است پیش‌بینی ما این است که فیلم به اندازه کافی برای برگزاری جشنواره داریم. یکی از مواردی که به جشنواره شکوه می‌دهد حضور مردم است و باید بررسی کنیم ولی اگر تولید به اندازه کافی نداشته باشیم باید در این مورد بررسی کنیم.

سیاست‌های حمایتی سازمان سینمایی از سینمای فرهنگی

رییس سازمان سینمایی در پاسخ به سوالی انتقادی درباره ساخت فیلم‌های سخیف هم اظهار کرد: سیاست‌ها خودشان را در برنامه‌ها و اقدامات هر دستگاه که مدعی آن است، نشان می‌دهند. اگر سازمان سینمایی ادعا می‌کند توجه من به فیلم‌های فرهنگی است، باید ببینیم این سیاست‌ها در زمینه حمایت‌ها چگونه خود را نشان می‌دهند.

وی افزود: سال گذشته در مرکز گسترش بحث تولید فیلم‌های کم بودجه مطرح شد و امسال هم این موضوع با جدیت پیگیری می‌شود باید به سینماگران جوان کمک شود تولید داشته باشند سیصد میلیون به ده فیلم داده می‌شود و به تدریج نام آن‌ها اعلام می‌شود یا سیاست همین مرکز در اکران فیلم‌های هنر و تجربی از دیگر موارد است. تا این فیلم‌ها دیده شود و… با توجه به اینکه شورای پروانه ساخت دو ماه اول سال تعطیل بود کلاً ده جلسه داشتیم و زمینه ورود تهیه‌کنندگان اول که عمدتاً جوان هستند فراهم شده است.

انتظامی ادامه داد: در انجمن سینمای جوان در سال ۹۸ نسبت به ۹۷ رشد هفت برابری داشته‌ایم. ما این سیاست را داشتیم که ایران تهران نیست. امسال شش هفتم این اعتبار برای فیلمسازان جوان غیرتهرانی به منظور استعدادیابی می‌شود. نظامات اکران را صرفاً این سیاست‌ها تعیین نمی‌کند، می‌شود سیاست‌های محدودکننده برای فیلم‌هایی که جنبه فرهنگی در آن‌ها کمتر است در شوراها دیده شود.

برگزاری آنلاین شاید برای جشنواره فیلم کودک قابل توجیه باشد، چون جنبه تجاری کمتری دارد. اگر نتوانیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم و امنیت آن‌ها تأمین نباشد امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر را نداریم دستیاران کارگردانی که درخواست فیلمسازی‌شان رد شده؛ مجدد اقدام کنند

انتظامی درباره حضور استعدادهای تازه در عرصه‌های مختلف فیلمسازی و حواشی مرتبط با صدور پروانه کارگردانی برای یک چهره اینستاگرامی اظهار کرد: اصرار داریم نوبت‌ها هم منتشر شود چون انضباط بیشتر می‌شود و همه از کارها مطلع می‌شوند و کمک می‌کنند چهره‌های وزین‌تری داشته باشیم ضمن اینکه کمک می‌کنند در شرایط مساوی حق افراد دوباره بررسی شود. من مطلع شدم برخی سوابق دستیار کارگردانی داشته‌اند اما رد شده‌اند از همین جا اعلام می‌کنم دوباره تقاضا بدهند. ما باید سیاست‌هایمان را بر همین اساس تنظیم کنیم و به جوانان بها بدهیم.

امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر وجود دارد؟

وی درباره امکان برگزاری آنلاین جشنواره فیلم فجر اظهار کرد: بخشی از برگزاری جشنواره‌ها به تعداد تولیدات برمی‌گردد، اما در حوزه نمایشی برای فیلم‌های تجاری اگر بخواهیم نمایش آنلاین داشته باشیم امکان حضور این آثار نیست چون به سرقت می‌روند. از همکارانم در ستاد صیانت خواهش کرده‌ام راهکارهایی برای این ماجرا پیدا کنند.

انتظامی تأکید کرد: برگزاری آنلاین شاید برای جشنواره فیلم کودک قابل توجیه باشد، چون جنبه تجاری کمتری دارد. اگر نتوانیم پلتفرم‌هایی داشته باشیم و امنیت آن‌ها تأمین نباشد امکان برگزاری آنلاین جشنواره فجر را نداریم.

انتظامی درباره حمایت‌ها از سینماهای آسیب دیده از کرونا هم گفت: تعداد قابل توجهی از سینما در مالکیت حوزه هنری است و در ناوگان سینمایی قدر قابل توجهی دارند و البته تصمیماتی برای سینماها و مالکان فیلم‌ها در نظر گرفته شده که اعلام هم شد. ما فرقی بین دولتی‌ها و غیردولتی‌ها نگذاشته‌ایم. تجهیز سینماها از دیگر سیاست‌های ما بوده است.

رئیس سازمان سینمایی در ادامه بخشی از سیاست‌های حمایتی این سازمان از سینماها و فیلم‌ها در شرایط کرونایی که پیش‌تر درباره آن اطلاع‌رسانی شده بود، تشریح کرد.

چرا برخی فیلم‌ها گواهی مالکیت ندارد؟

وی درباره ورود سینما به بورس و صدور گواهی مالکیت فیلم‌ها و انتشار فهرست مالکان اظهار کرد: نفس اینکه محصولات فرهنگی و حتی برندها وارد بورس شوند باید مورد استقبال همه قرار بگیرد، چون ظرفیت بیشتری ایجاد می‌کنند و رقابت‌های مثبت ایجاد می‌کند. درباره لیست گواهی هم باید بگویم مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی داده‌اند و این مجوز برای آنها صادر شده نه همه فیلم‌ها.

انتظامی تأکید کرد: تدبیر خوب همکاران ما این بود که اعلام کردند گواهی مالکیت از این به بعد دائمی است. بعضی وقت‌ها مالکیت اثر مربوط به کسانی است اما ممکن است رایت آن‌ها را واگذار کرده باشند که در گواهی‌ها ثبت می‌شود همه آن‌ها بارکد دارند که اعتبار آن‌ها به راحتی قابل راستی‌آزمایی است. بنابراین کسانی که در این لیست نیستند چنانچه تهیه‌کننده یا یکی از مالکان درخواست کنند، سهم هر کدام مشخص می‌شود و وقتی مجموع سهام درست تنظیم شد، گواهی صادر می‌شود. اگر کسی ادعایی دارد می‌تواند مراجعه کند و همکاران ما رسیدگی می‌کنند. اگر کسی بیاید و مدعی شود به طور خودکار گواهی مالکیت باطل می‌شود.

حتی اگر فرض بر این باشد که جشنواره‌هایی برگزار نشود، نمی‌توانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات صورت بگیرد مطابق اسناد جشنواره‌های سال گذشته بخش قابل توجهی از بودجه جشنواره‌ها از حامیان مالی جذب شده و این روال رو به افزایش است و سهم سازمان سینمایی قابل توجه نیست رئیس سازمان سینمایی درباره ایده راه‌اندازی شورای صنفی نمایش آنلاین هم بیان کرد: با توجه به اینکه یکی از ظرفیت‌های اصلی نمایش اکران آنلاین است چیزی شبیه شورای صنفی برای حوزه آنلاین هم می‌توانیم داشته باشیم. نمایندگان پلتفرم‌ها باشند و ترافیک را کنترل کنند و ضوابط را تعریف کنند یکی از گلایه‌های تهیه‌کنندگان این است که آمار قابل راستی آزمایی نیست ولی با «سمفا» می‌شود فروش و بلیت‌ها را به درستی دید و در حوزه آنلاین هم می‌شود چنین موضوعی را دید.

وی در پاسخ به سوالی درباره تأخیر در معرفی دبیر سی‌ونهمین جشنواره فیلم فجر هم توضیح داد: درباره دبیران هم هرکدام از جشنواره‌ها وقتی به زمان برگزاری نزدیک شویم، دبیر آن اعلام می‌شود.

اجازه جابه‌جایی ردیف‌های بودجه‌ای را نداریم

انتظامی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر درباره بودجه سازمان سینمایی و جشنواره‌های برگزار نشده اظهار کرد: مطابق روال دیوانی برای ردیف‌های مختلف قانونا نهادها حق ندارند که اگر اعتباری برای تولید هست برای اکران خرج کنند این یک قاعده است و جابجا کردن ردیف‌ها تخلف است. خیلی وقت‌ها سوءاستفاده مالی نشده بلکه مدیر به تشخیص خود اعتبارات را جا به جا می‌کند.

وی افزود: حتی اگر فرض بر این باشد که جشنواره‌هایی برگزار نشود، نمی‌توانیم بودجه آن را جای دیگر خرج کنیم. مگر اینکه توافقی با دیوان محاسبات صورت بگیرد مطابق اسناد جشنواره‌های سال گذشته بخش قابل توجهی از بودجه جشنواره‌ها از حامیان مالی جذب شده و این روال رو به افزایش است و سهم سازمان سینمایی قابل توجه نیست، ولی امید داریم جشنواره‌ها را برگزار کنیم.

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال دیگری درباره اجرایی نشدن مهمترین دستورکار سمفا در زمینه تقسیم درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها میان سینمادار و صاحبان فیلم توضیح داد: مطابق مصوبه‌ای که ما در ستاد کرونا در سازمان سینمایی داشته‌ایم در شرایط فعلی تمام درآمد حاصل از فیلم به سینمادار می‌رسد. در عین حال آن امکان و فرمول در سمفا دیده شده که انحصار از بین برود.

تخلف در زمینه رعایت پروتکل بهداشتی در تولید فیلم را پیگیری می‌کنیم

انتظامی درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حوزه تولید فیلم‌های سینمایی هم بیان کرد: ستاد کرونا در سینما اوایل امسال پروتکل تولید فیلم را منتشر کرد از یک طرف تاکید داریم جریان تولید به کار خود ادامه بدهد، اگر تولید متوقف شود اکران متوقف می‌شود و… و خیل قابل توجه سینماگران با مشکلات رو به رو می‌شوند. از سوی دیگر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به دلیل مهم بودن جان انسان‌ها مورد تاکید است، این پروتکل‌ها اعلام شده و از تهیه‌کنندگان خواهش کرده‌ایم به این امر توجه کنند و گروه سازنده چنانچه تخلف صورت می‌گیرد می‌توانند به ما اعلام کنند تا رسیدگی صورت بگیرد.

رییس سازمان سینمایی درباره تشدید سانسور فیلم‌ها در اکران آنلاین هم اظهار کرد: ما چند ماه است در جهت مقررات‌زدایی کسانی که پروانه نمایش برای اکران می‌گیرند، دیگر برای نمایش خانگی آثار آنها پروانه جدیدی صادر نمی‌کنیم و اگر ادعایی در زمینه تشدید ممیزی فیلم‌ها برای اکران آنلاین وجود دارد بهتر است به‌صورت مصداقی مطرح شود.

انتظامی درباره فهرست گواهی مالکیت فیلم‌ها و غیبت برخی نام‌ها و آثار در این فهرست گفت: یکی از اهداف انتشار این لیست صرفاً مربوط به فیلم‌هایی است که درخواست گواهی کرده‌اند اگر نام فیلمی نیست یا درخواست نداده یا فعلاً راستی آزمایی نشده است.

تراکم فیلم‌ها در صف اکران موردتوجه‌مان هست

رییس سازمان سینمایی درباره مدیریت اکران در ماه‌های آینده و جلوگیری از تراکم فیلم‌ها در صف اکران پس از عبور از بحران کرونا عنوان کرد: باید متوجه آثار درازمدت اکران باشیم. چون وقتی اکران وجود ندارد و ظرفیت جایگزینی نداریم، خیل تولیدات متعدد ترافیک ایجاد می‌کنند و این موضوع مورد توجه ما بوده است. خوشبختانه ظرفیت نمایش مکمل و بدیل وجود دارد که برای مثال بخشی از فیلم‌ها می‌توانند اکران آنلاین شوند.

وی درباره اصرار بر باز بودن سینماها گفت: اکران آنلاین یک ظرفیت جایگزین است. اصراری که دوستان ما در انجمن سینماداران دارند به خاطر این است که بخشی از نیروی انسانی در این زیرساخت‌ها کار می‌کنند و اگر اکران متوقف شوند در این بخش‌ها آسیب خواهیم داشت، ضمن اینکه مطابق مصوبه ستاد کرونا بازگشایی سینما کاملاً داوطلبانه است. ولی سیاست‌هایی باید داشته باشیم که از اکران آنلاین حمایت کنیم.

انتظامی درباره احتمال نمایش برخی فیلم‌های توقیف شده در شرایط فعلی هم بیان کرد: این به شورای پروانه نمایش برمی‌گردد برخی ممکن است امکان نمایش پیدا کنند و برخی نه.

انتظامی درباره توجه به وضعیت معیشت سینماگرانی به دلیل شرایط پیش رو با بحران‌هایی مواجه شده است، توضیح داد: ما دو سامانه برای اظهارنامه هنرمندان داشتیم و براساس اظهارنامه‌ها قرار شد اعتباری در دو مرحله واریز شود که یک نوبت واریز شد و یک نوبت طی این روزها واریز می‌شود.

سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و سینما نسبت به دهه‌های گذشته کمتر شده است. جمع سرمایه‌گذاری همه دستگاه‌های دولتی حداکثر ۲۰ درصد است در حالی که دو دهه قبل بیشتر بوده و حالا امکان اینکه بخش خصوصی فعال‌تر شود بیشتر شده و از این جهت افق خوبی داریم انتظامی درباره اختلافات در صنوف اظهار کرد: یکی از سیاست‌های عمومی دولت و ارشاد عقب‌نشینی به نفع صنوف است، یعنی جاهایی که می‌شود از ظرفیت صنوف استفاده کنیم مثلاً شورای صنفی نمایش نوعی مقررات گذاری می‌کند که امکان آن در صنوف تعبیه شده است هرچقدر به نفع صنوف عقب نشینی کنیم همراهی و مشارکت بالاتری خواهند داشت و به دوام کار کمک می‌کند دستگاه‌ها موظف هستند در قبال این عقب‌نشینی ساز و کارهایی برای نظارت داشته باشند.

«سمفا» علیه انحصار است

رییس سازمان سینمایی درباره سامانه سمفا و شائبه شکل‌گیری انحصاری تازه در این سامانه بیان کرد: سمفا دو کار ویژه اصلی دارد، یکی از آن‌ها هماهنگ‌کنندگی فروشنده‌های بلیت آنلاین است قبلاً انتقاداتی بود که یک شرکت فقط این امکان را دارد، معتقدیم هر چقدر تعداد زیاد شود امکان رقابت زیاد می‌شود و این به نفع مخاطب است. با وجود اینکه الان دوره رونق نیست ولی بین این سامانه‌ها رقابتی است که این موضوع هدف ماست. ما در دوره‌های گذشته مواردی در شورای صنفی نمایش مطرح می‌شد که به‌راحتی می‌شد فرموله و اجرا شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی‌بر اینکه آیا تصوری از آینده سینمای ایران بدون دخالت دولت در امر فیلمسازی دارید، گفت: سهم دستگاه‌های دولتی در تولید و سینما نسبت به دهه‌های گذشته کمتر شده است. جمع سرمایه‌گذاری همه دستگاه‌های دولتی حداکثر ۲۰ درصد است در حالی که دو دهه قبل بیشتر بوده و حالا امکان اینکه بخش خصوصی فعال‌تر شود بیشتر شده و از این جهت افق خوبی داریم.

انتظامی درباره توجه سازمان سینمایی به سینمای دینی هم بیان کرد: وقتی موضوعات دینی و… را به‌عنوان سیاست‌های تولید اعلام می‌کنیم خود به خود به حضور این فیلم‌ها در جریان تولید و سینما کمک می‌کند. وقتی ما مسیر پروانه ساخت و اولویت‌ها را در حمایت از دیده شدن اینها را طراحی می‌کنیم سیاست‌ها را می‌توان دید. فارابی، مرکز گسترش و… اولویت‌های خود را اعلام کرده‌اند.

وی توضیح داد: هفته پیش جلسه‌ای در خدمت مسئولان فارابی بودم و در جریان کارهای تولیدی و… قرار گرفتم و امیدوارم فیلم‌های خوبی از آب دربیاید.

انتظامی تأکید کرد: تلاش اصلی ما این است که جریان تولید به حرکت دریابید تا فرآیندهای مرتبط با آن به جریان دربیاید. برای آن دسته از فعالان صنفی که آسیب جدی دیده‌اند و قبلاً خوداظهاری کرده‌اند مسیرهای حمایتی را دنبال می‌کنیم صندوق اعتباری هنر هم تدابیری داشته که توسط دست‌اندرکارانش اعلام می‌شود.

رییس سازمان سینمایی بیان کرد: از حدود دو سال پیش کارگروهی توسط وزیر ارشاد طراحی شد برای همه مجوزهایی که در ارشاد صادر می‌شود، هم از زاویه حقوقی و هم از منظر تکالیف مقررات بالادستی. برخی از آن‌ها جنبه خدمت غیرمجوزی داشتند. یعنی داشتن آن‌ها شرط ورود به فعالیت‌های فرهنگی نبود و برخی از آن‌ها نوعی زحمت برای فعالان ایجاد می‌کرد و از خیل انبوه مجوزها به ۳۶ عنوان رسید ضمن اینکه در حال الکترونیکی شدن است که در سازمان سینمایی تماماً الکترونیکی شده است.

مکلفیم در کمتر از ۶ ساعت پرسش رسانه‌ها را پاسخ دهیم

رئیس سازمان سینمایی در پاسخ به سوال انتقادی یکی از رسانه‌ها مبنی‌بر عدم گفتگوی مستقیم و انتقادی با رسانه‌ها بیان کرد: این جلسه خودش نشان می‌دهد که ارتباط مسئولان سینمایی با رسانه‌ها برقرار است. خود دستگاه‌ها باید پیش دستانه اطلاعات را منتشر کنند و خود خبر رانت ایجاد نکند البته خود من وقت ندارم با همه رسانه‌ها صحبت کنم. من خودم خواستگاه رسانه‌ای داشتم و پروتکلی به این منظور در نظر گرفتیم قرار بر این است که هر کدام از رسانه‌ها سوالی داشتند با تماس با آقای نجفی سوال خود را انتقال بدهند و ما مکلف هستیم در ۶ ساعت اداری پاسخ بدهیم البته ما سوال تکراری پاسخ نمی‌دهیم. وظیفه دارم از همکارانم در رسانه‌ها خواهش کنم برای تحقق شعار شفافیت کمک کنند و نقد بی ملاحظه و جدی داشته باشند تا اصلاح سیاست‌ها را داشته باشیم. همین جلسه که با وجود محدودیت‌ها برگزار شد نمونه‌ای از این است که تلاش داریم پاسخگو باشیم.

وی اظهار کرد: اصل فرهنگ سازمانی است. اگر بتوانیم با نگاه راهبردی شفافیت داشته باشیم موضوعات بهتر می‌شود. باید تلاش کنیم با تدابیری این اتفاق بیفتد به خاطر همین از همکاران رسانه‌ای کمک می‌خواهم. معمولاً به جهت فرهنگ سازمانی مسلط بر دستگاه‌های دیوانی نسبت به شفافیت مقاومت‌هایی وجود دارد که باید تلاش کنیم رفع شود شفافیت هزینه دارد و باید این هزینه را به جان بخریم.

توجه به عدالت فرهنگی از تأکیدات وزیر ارشاد است

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: من نباید به عملکرد خودم نمره بدهم و دیگران باید نمره بدهند در هر سازمانی کار جمعی صورت می‌گیرد و در یک رفتار راهبردی به صورت جمعی برنامه‌ریزی می‌شود. آن چیزی که ممکن است برجسته‌تر باشد برای مثال توجه به عدالت فرهنگی است. توجه به استان‌ها از تاکیدات وزیر است. مسیری که همکاران من درباره سینمای امید پیموده‌اند یکی از آنهاست. از جنبه امنیتی هم اصرار دارم زیرساخت‌های فرهنگی و اجتماعی بیشتر شود تا ثبات فرهنگی و اجتماعی ایجاد شود.

وی افزود: یکی از وجوه شفافیت پیش‌بینی‌پذیر است تا افراد قبل از مراجعه به ما بدانند که کارشان به چه نحو است وقتی می‌بینند آدم‌هایی مثل آن‌ها از جنس آن‌ها مجوز گرفته‌اند می‌گویند حق ماست که مجوز بگیریم و این طبیعی است و باید احترام بگذاریم. این خودش سرمایه اجتماعی را افزایش می‌دهد و باعث اعتماد عمومی می‌شود. ظرفیت بالایی از فیلمسازان جوان داریم و حتماً باید با سیاست‌هایی کمک کنیم نسل جدید فیلمسازی ظهور کند. اولویت‌های محتوایی رسماً اعلام و گفته شد چه ویژگی‌هایی باید باشد تا حمایت شوند.

انتظامی افزود: یکی از مشکلات اصلی ما متن و فیلمنامه است، به شرط اینکه به تولید برسند. فیلم کوتاه، مستند و انیمیشن مورد توجه ما بود و می‌شود آن‌ها را در کارنامه ما ببینید برنامه و بودجه به هم وصل است و نمی‌شود حرف انتزاعی زد. مدیری که این چنین باشد به دنبال تغییر و تحول نیست. کرونا باعث شد توجه بیشتری به حوزه‌های فیلمسازی داشته باشیم که نیاز به حوزه‌های میدانی نداشته باشند.

رئیس سازمان سینمایی درباره اینکه در شرایط فعلی آیا تولید پروژه‌های سینمایی بر خلاف مصوبات ستاد ملی کرونا نیست؟ بیان کرد: اصل اول برای همه ما این است که تولید انجام شود و اصل دیگر این است که به سلامتی انسان‌ها توجه شود. سلامتی جزو حقوق اعضای پروژه است و اعضای گروه باید حقوق خود را بدانند و در صورت خطا به ما اعلام کنند تا رسیدگی شود.

وی ادامه داد: ستاد کرونای سازمان سینمایی برای آغاز تولید یک فازبندی در نظر گرفت؛ در فاز اول اعلام شد تنها پروژه‌هایی که تنها چند جلسه از آن‌ها باقی مانده کار را آغاز کنند و بعد اعلام شد فیلم‌هایی که در مرحله پیش تولید هستند کارشان را کلید بزنند. این ملاحظات از سوی ما وجود داشته است.

«سمفا» زبان اجرایی نظام‌نامه اکران است

انتظامی در پاسخ به سوال دیگری درباره سمفا هم توضیح داد: در فرایند اکران چند ذی‌نفع داریم که سینماداران، شرکت‌های پخش و صاحبان فیلم‌ها هستند. سمفا زبان اجرایی نظام نامه اکران است، مواد و مقررات به عنوان الگوریتم به این ماشین خورانده شده است. قبلاً شورای صنفی نمایش حواله صادر می‌کرد اما حالا ماشینی شده است و ذی‌نفعان قرارهای خود را آنجا سامان می‌دهند به لحاظ نرم افزاری چیزی در سمفا طراحی شده که پول چگونه بین ذی‌نفعان تقسیم شود که البته هنوز عملیاتی نشده است.

رییس سازمان سینمایی توضیح داد: ماندگاری برنامه‌ها به این بر می‌گردد که چقدر اجرایش موفق است و بعد این به مطالبه تبدیل می‌شود، مسیری که ارشاد در شفافیت دنبال می‌کند نمی‌شود گفت فقط به عمر این دوره سازمان سینمایی محدود می‌ماند، چون به مطالبه تبدیل شده است. دیدن میزان فروش فیلم‌ها تا چندسال پیش امکان پذیر نبود و جزو نوامیس بود، در حالی که ما معتقدیم باید منتشر شود. اگر برنامه‌هایی که دنبال می‌شود به مطالبه تبدیل شود امکان توقف آن وجود ندارد. یکی از فازهایی که در سمفا دنبال می‌شود این است که ارسال فیلم با شیوه سنتی و هارد نباید و روی سمفا بارگذاری شود و تا چند ماه آینده این برنامه شدنی است.

بنا نیست رقیب نشریات سینمایی خصوصی باشیم

انتظامی درباره توقف انتشار نشریات سینمایی در زیرمجموعه‌های سازمان سینمایی هم گفت: من یک وجه رسانه‌ای هم دارم و رسانه را می‌فهمم مسیری که برای مجلات سازمان سینمایی طی شد مشخص است ما به عنوان دولت و تمام دستگاه‌های دولتی وقتی فعالیت قابل توجه داریم نباید رقیب دیگران شویم. یعنی نباید رقیب بخش خصوصی شویم. همه ادعاهای ما باید بر برنامه منطبق باشد که آن برنامه بر بودجه منطبق است و اگر این‌طور نباشد فقط یک سری حرف‌های انتزاعی زده شده است.

وی تأکید کرد: ما به دوستان گفتیم خودتان کتاب منتشر نکنید، چون عملاً به تعطیلی مجله‌ها و انتشارت دیگر کمک کرده‌اید اگر می‌خواهیم ترویج علم کنیم باید سفارش بدهیم و مجانی روی سایت بگذاریم و از همه بخواهیم این را مجانا توزیع کنند ما قرار نیست رقیب باشیم. لذا در برنامه‌های فارابی و مرکز گسترش آن ردیف هنوز محفوظ است و انتشار هارد کپی ممنوع شده است.

انتظامی درباره سیاست‌های مدنظر سازمان سینمایی برای عبور از بحران کرونا گفت: باید ببینیم تولید و نمایش در عصر جدید یعنی چه و بودجه‌ها به همان سمت هدایت شود اگر مدیرانی باشیم که به شیوه سنتی عمل کنیم و جهان به سمت دیگری برود محکوم به شکست می‌شویم.

وی در پایان درباره بیمه هنرمندان تأکید کرد: بسیاری از هنرمندان بیمه هستند تمهیداتی صندوق اعتباری هنر دارد که اعلام می‌کند فعالانی که امروز جزو صنوف نیستند ولی سابقه دارند پوشش بیمه‌ای گسترده‌تری دارند.

این نشست رسانه‌ای پس از ۲ ساعت و ۳۰ دقیقه با حداقل اختلال در فرآیند برگزاری آنلاین، در ساعت ۱۶ به پایان رسید. حسین انتظامی در این نشست برخلاف اولین نشست رسانه‌ای خود با صراحت به کلیه سوالات و ابهامات مطرح شده از سوی اصحاب رسانه پاسخ گفت.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد