شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌های نوآور در بحران‌ها نقش کلیدی دارند

به گزارش فناوری فرهنگی، رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر گفت: نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی را در بحران‌های فراگیر کشور دارند، به‌طوری که شاهدیم دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان بعضاً دستگاه‌هایی را اختراع می‌کنند که وابستگی ما را به کشورهای خارجی قطع می‌کنند.

هادی معماریان در جلسه بررسی وضعیت مهارت‌آموزی افزود: با وجود اینکه توسعه پایدار نیازمند دستیابی به المان‌های آن توسعه در سند توسعه پایدار سازمان ملل متحد است اما توسعه‌ای را که تاکنون پیش رو گرفته‌ایم منجر به بسیاری از مشکلات در کشور و دنیا شده است.

وی عنوان کرد: به جز مشکلات زیست‌محیطی یکی از مهمترین مشکلاتی که در رسیدن به توسعه پایدار داریم و المان‌های آن توسعه را رعایت نکردیم عدم اشتغال دانش‌آموختگان و عدم مهارت در سطح جامعه تحصیل‌کرده است.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر تصریح کرد: در این زمینه نوآوران و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش کلیدی را در بحران‌های فراگیر کشور دارند، بعضاً دانش‌آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در شرکت‌های دانش‌بنیان دستگاه‌هایی را اختراع می‌کنند که نیاز و وابستگی ما را به کشورهای خارجی قطع می‌کنند.

وی با بیان اینکه در روند توسعه مهارت افزایی برای جامعه به عنوان یک عنصر کلیدی در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: مهارت افزایی، اشتغال و نوآوری از مهمترین اهداف توسعه پایدار هستند.

معماریان گفت: در مرکز آموزش عالی کاشمر اگرچه دانشگاه کوچک در حال توسعه هستیم، اما در سطح منطقه به این اهداف طی دو تا سه سال اخیر نگاه خاصی داشتیم به‌طوری که در این زمینه تاکنون چندین کار انجام شده که مهمترین آن تعریف اکوسیستم فن‎آوری، نوآوری و کارآفرینی در مجموعه مرکز آموزش عالی کاشمر است.

وی یادآور شد؛ برای رسیدن به این اکوسیستم چند عنصر را تعریف کردیم که باید در برنامه ۵ ساله سند راهبردی مرکز آموزش عالی کاشمر به آن برسیم، در این برنامه ۵ ساله برای رسیدن به اهداف چند عنصر تعریف شده که مرکز نوآوری و رشد، دفتر کارآفرینی و ارتباط صنعت با جامعه، دفتر مشاوره شغلی و مهارت افزایی و مرکز آموزش‌های آزاد و مجازی از آن جمله است.

وی با تأکید بر اینکه در این راستا نیازمند همکاری‌های بسیار گسترده‌تر با فنی و حرفه‌ای شهرستان هستیم، تهیه سند تحول مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان را از دیگر اقدامات انجام شده دانست و عنوان کرد: در این سند ۵ کارکرد تعریف شده که شامل آموزش مهارت‌های اجتماعی و فردی، مهارت‌های تخصصی و فنی و حرفه‌ای، کسب‌وکارهای کوچک، آموزش کسب‌وکار اینترنتی و نوآوری و خلاقیت می‌شود.

معماریان اظهار کرد: مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز که از سال ۹۸ تحت حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفته هم‌اکنون ۹ هسته نوآور در آن فعالیت و کار می‌کنند، طی چند روز اخیر در مرکز نوآوری و شتاب‌دهی ترشیز و در راستای جهاد علمی در مقابله با کرونا دستگاه‌های ضدعفونی کننده اتوماتیک پدالی و دستی هوشمند و تونل ضدعفونی کننده ساخته و تحویل دستگاه‌ها و سازمان‌های مختلفی شده است.

رئیس مرکز آموزش عالی کاشمر افزود: با توجه به اینکه مراحل اولیه تونل ضدعفونی کننده انجام شده تلاش می‌شود که آن را به کنکور سراسری برسانیم، مرکز نوآوری فرصت خوبی برای حمایت از ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوین است.

وی یادآور شد؛ ظرفیت آموزش عالی شهرستان در خدمت توسعه مهارت افزایی و اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان خواهد بود.

استفاده ۱۰۲ نفر از آموزش‌های مهارتی

در این جلسه رئیس فنی و حرفه‌ای کاشمر رسالت سازمان را توانمندسازی و ارتقاء مهارت افراد دانست و افزود: در این خصوص هدف‌های ۱۵ گانه تعریف شده است.

ابوالفضل خبازی گفت: سال گذشته در مراکز ثابت و سیار شهری خواهران و برادران ۹۷۷ نفر معادل ۱۵۴ هزار نفر ساعت از آموزش‌های مهارتی استفاده کرده‌اند که رویکرد رشته‌های برادران فنی، کشاورزی، فناوری اطلاعات و خواهران با رویکرد مشاغل خانگی بوده است.

وی تصریح کرد: کارآموزی در محیط واقعی کار از دیگر تعهدات سازمان فنی و حرفه‌ای بوده که در این خصوص تعهد سال گذشته ۱۰۹ نفر اعلام شد، اما عملکرد شهرستان ۱۱۰ نفر بوده و ۱۰۰ درصد تعهد در قالب ۲۱ کارگاه در رشته‌های تأسیسات، پوشاک، صنایع‌دستی هنری، صنایع غذایی و دام و طیور و …. انجام شد. همچنین تعهد امسال نیز ۱۱۰ نفر اعلام شده که بین ۱۰ دستگاه اجرایی توزیع شده است.

رئیس فنی و حرفه‌ای کاشمر طرح ایران مهارت را از دیگر تعهدات سازمان در راستای ترویج فرهنگ کارآفرینی برای مقطع متوسطه اول دانست و مطرح کرد: شهرستان کاشمر توانست در این بخش رتبه اول را کسب کند به‌طوری که ۸۵۶ نفر با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی شهرستان توانستند از این طرح استفاده کنند.

وی گفت: در آموزش روستائیان به عنوان دیگر وظایف ذاتی سازمان که استان خراسان رضوی رتبه اول را در سطح کشور داشته و ۵۰۰۰ نفر از آموزش‌های مهارتی روستایی توانستند استفاده کنند در شهرستان نیز سال گذشته ۱۴۴ نفر معادل ۲۸ هزار نفر ساعت در رشته‌های کشاورزی، صنایع پوشاک، صنایع غذایی و… در ۶ روستا مورد آموزش قرار گرفتند.

خبازی عنوان کرد: تعهد دیگر سازمان نیز در حوزه قرارگاه مهارت‌آموزی بوده که مهارت‌آموزی به سربازان وظیفه جزء رسالت این قرارگاه قرار دارد، سال قبل ۴۸ نفر از سربازان آموزش‌های لازم را فرا گرفتند و امسال نیز ۷۵ نفر در قالب محیط کار واقعی و آموزش در سامانه ثبت‎نام شده است.

وی بیان کرد: حوزه دیگری که سازمان ورود کرده آسیب‌های اجتماعی و معتادان بهبود یافته و آموزش در ندامتگاه‌ها است که سال گذشته ۶۲ نفر در قالب کمپ‌های ترک اعتیاد و معتادان بهبود یافته توانستند از آموزش‌های مهارتی استفاده کنند.

خبازی در ادامه مهارت‌آموزی در حوزه دانشجویان و توانمندسازی دانشجویان را از جمله دغدغه‌های مسئولان دانست و گفت: بر اساس تفاهم‌نامه‌هایی که سال قبل با دانشگاه‌های شهرستان داشتیم ۱۰۲ نفر از آموزش‌های مهارتی در رشته‌های کشاورزی، فناوری اطلاعات، و عمران استفاده کردند.

وی افزود: در سطح شهرستان ۴۰ آموزشگاه آزاد داریم که در رشته‌های فناوری اطلاعات، امور مالی، صنایع پوشاک، مراقبت زیبایی، دوخت‌های سنتی، خدمات تغذیه‌ای، صنایع‌دستی بافت، الکترونیک، گردشگری و هتل داری مشغول فعالیت هستند و سال گذشته ۱۷۵۶ نفر در بخش خصوصی آموزش دیدند.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد