شرکت‌های سنتی در تقابل با دانش‌ بنیان‌ها شکست می‌خورند

به گزارش فناوری فرهنگی، سورنا ستاری در جلسه هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران گفت:‌ من اعتقاد دارم که ما در بسیاری از جاها اشتباه عمل کرده‌ایم، در حوزه تاریخ علم،‌ دانشمندان بزرگی داشته‌ایم و آیا در آن زمان‌ها در حوزه آموزش و پژوهش هزینه‌ شده است که آن افراد و آن اتفاقات به وجود آمده است.

وی اظهار داشت: بودجه کشور سه پایه دارد، دفاع،‌آموزش و بهداشت که بخش عمده‌ای از بودجه صرف این بخش‌ها می‌شود ضمن اینکه بیش از 30 میلیون جوان و 4 و نیم میلیون دانشجو در کشور وجود دارد که چنین چیزی در هیچ کجای جهان پیدا نمی‌شود. اما جای سؤال وجود دارد که چرا نمی‌توانیم آنچنان که باید حوزه‌های دانش بنیان را در کشور پیاده سازی کنیم.

* باید اکوسیستم اقتصاد را اصلاح کنیم؛ پول عامل سوم و چهارم هم نیست

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور گفت:‌ما باید اکوسیستم را درست کنیم. نیروی انسانی فوق‌العاده و دانشگاه‌های فوق‌العاده در اختیار داریم اما اکوسیستم لازم را نداریم.

ستاری اظهار داشت:‌ ما در اقتصاد نفتی فکر می‌کنیم همه چیز با پول حل می‌شود البته بخشی از کارها به پول نیاز دارد اما پول آیتم سوم و چهارم هم نیست.

وی با اشاره به اینکه ما در چند جا در پژوهش‌ها با مشکل مواجه هستیم، گفت:‌ پژوهشگاه‌هایی در کشور وجود دارد که ظرف دو تا سه سال بیش از هزار میلیارد تومان در آن خرج شده است حتی در روزهای اول برخی از وزرا به من می‌گفتند وقت خود را صرف این پژوهشگاه‌ها نکن.

*پژوهشی که دولت در آن سرمایه‌گذاری کند حاصلی ندارد

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور  افزود:‌ ما در پژوهش یک چیز را فراموش کرده‌ایم و آن سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است. ما فکر می‌کردیم دولت باید در پژوهش سرمایه‌گذاری کند. دولت باید سرمایه‌گذاری کند ولی بخش خصوصی باید چند برابر آن را سرمایه گذاری کند. پژوهشی که دولت در آن سرمایه‌گذاری کند هیچ چیزی از آن حاصل نمی‌شود.

ستاری گفت:‌ ما فکر کرده‌ایم حل مشکل پژوهش خریدن دستگاه‌های آزمایش است. بعضی از نگرانی‌ها نسبت به این حوزه اشتباه بوده است.

وی  گفت: ما نیروی خلاق و نوآور می‌خواهیم که بخش خصوصی روی آن سرمایه‌گذاری کرده باشد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور  اظهار داشت:‌ ما از دانشگاه انتظار محصول داریم در حالی که این انتظار اشتباه است. از هیچ دانشگاهی در هیچ کجای دنیا محصولی بیرون نمی‌آید و هیچ دانشگاهی در دنیا خودرو و واکسن نمی‌سازد.

ستاری با بیان اینکه به دولت هم گفته‌ام که کار دانشگاه تولید محصول نیست، بیان داشت: ممکن است بعضی از دانشگاه‌های بزرگ محصول تولید کنند ولی محصول آنها به واسطه اساتیدی است که دارای شرکت‌ هستند و هلدینگ‌های بزرگی را ایجاد کرده‌اند.

* پول دولت روی آرزوهای دانشگاه سقف می‌زند

وی بیان داشت:دانشگاه‌ها باید بدانند با پول دولت سقف پرش آنها مشخص است و وقتی همه چیز دانشگاه پول دولت باشد آن دانشگاه مانند کارمندی است که سقف آرزوهایش معادل حقوقی است که از دولت می‌گیرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار داشت: هیچ گاه محصولی از دانشگاهی بیرون نمی‌آید بلکه برای تولید یک محصول از دانشگاه باید اکوسیستم آن را فراهم کنیم و اکوسیستم آن همان شرکت‌های دانش بنیان است.

ستاری بیان داشت: سیستم شرکت‌های دانش‌بنیان از هیچ شروع شد و اکنون این شرکت‌ها توانسته‌اند خودشان را نشان دهند و حتی در اتاق 13 عضو دارند که این امر نشان می‌دهد این شرکت‌ها هم مانند شرکت‌هایی که در دنیا به شرکت‌های بزرگی تبدیل شده‌اند، در آینده توسعه خواهند یافت.

* خام‌فروشی فقط در نفت خلاصه نمی‌شود

وی بیان داشت: آنچه در اقتصاد دانش بنیان مطرح است ارزش افزوده است. کشور با خام فروشی کاری نمی‌تواند انجام دهد. البته در خام فروشی فقط بحث فروش نفت مطرح نیست، فروش زعفران و مواد معدنی هم می‌تواند خام فروشی باشد، چنانچه کشوری که 96 درصد زعفران را تولید می‌کند ارزش صادرات آن 500 میلیون دلار است در حالی که حجم مبادلات مالی این محصول در دنیا 9 میلیارد دلار است.

رئیس بنیاد ملی نخبگان افزود:‌ ما باید دانشگاه هایی داشته باشیم که دانشجویان در آن از همان ابتدا بدانند که آینده خود را چگونه می‌توانند بسازند و این موضوع باید به فرهنگ تبدیل شود.

ستاری با بیان اینکه ما فکر می‌کردیم صنعت یعنی نصب یک خط تولید که از خارج وارد کشور شود، گفت:‌ اسم این کار صنعت نیست بلکه این کار ایجاد یک کارخانه است و یک کارخانه نیازمند افراد متخصص نیست.

وی گفت:‌صنعت جایی است که ما در آن طراحی می‌کنیم. بنابراین اگر می‌خواهیم افراد تحصیل کرده در شرکت‌ها جذب کنیم باید در صنعت این اتفاقات بیفتد.

رئیس بنیاد ملی نخبگان با اشاره به اینکه ما فکر می‌کنیم در کشور مرغ تولید می‌کنیم، گفت: این در حالی است که فلان نژاد جوجه را وارد می‌کنیم و به دنبال آن باید غذا و داروهای آن را وارد کنیم و این زنجیره مثل خط تولیدی است که از خارج وارد شده است.

ستاری اظهار داشت: رشد اقتصادی از جیب کارآفرینی بیرون می‌آید که پول آن کارآفرینی را خودش سرمایه‌گذاری کرده باشد و اگر این موضوع را به عنوان یک اصل قبول کنیم آن وقت باید به دنبال ایجاد اکوسیستمی برویم که باعث می‌شود این اتفاق به وقوع بپیوندد.

وی افزود:‌یکی از مکان‌هایی که باعث این اتفاق می‌شود پارک‌های علم و فناوری است مانند پارک پردیسان که سال گذشته فروش شرکت‌های آن حدود 8 تا 9 هزار میلیارد تومان بود و این در حالی است که سرمایه‌گذاری دولت به بخش خصوصی در آن جا نسبت 8 به یک است که نسبت خوبی محسوب می‌شود.

* شرکت‌های سنتی در تقابل با شرکت‌های دانش بنیان و استارتآپ‌ها شکست می‌خورند

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه به تقابل اقتصاد سنتی با  شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ ها اشاره کرد و گفت:‌شرکت‌های سنتی در تقابل با دانش بنیان‌ها و استارت آپ‌ها شکست می‌خورند ویک درصد شانس هم ندارد. زیرا این شرکت‌ها در زمین دیگری بازی می‌کنند.

ستاری به بحث تاکسی‌های اینترنتی اشاره کرد و گفت برخی‌ فکر می‌کردند که تنها نرم‌افزار این کار در ایجاد این پروژه مؤثر بوده و به فرد و ایده‌ای که پشت این قضیه بوده فکر نمی‌کردند و فکر می‌کردند مانند آن را می‌توانند به وجود آورند.

وی بیان داشت: در حوزه آی‌تی بیش از دو هزار ایده جدید مطرح کرده‌ایم که می‌توان از آن استفاده کرد.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور در ادامه خطاب به اعضای هیأت نمایندگان که بیشتر آنها فعالیت سنتی دارند، گفت:‌ شما در تقابل با نسل جدید شکست می‌خورید و راه جلوگیری از این شکست این است که شما در این بخش سرمایه‌گذاری کنید. به عنوان مثال همین اتفاقی که در حمل و نقل افتاده است و حضور استارت آپ‌ها در این موضوع می‌توان در حمل و نقل بخش‌های دیگر هم بیفتد که جای سرمایه‌گذاری دارد.

ستاری گفت: روزی هزاران میلیارد در این کشور تراکنش اینترنتی اتفاق می‌افتد و همین موضوع باعث شد که بانک‌ها اقدام به خرید فین تک کنند.

وی اظهار داشت: وظیفه ما به عنوان دولت در اکوسیستم جدید تسهیل ورود بخش خصوصی است. اقتصاد نفتی دولتی چاق دارد. منظورم از دولت، حکومت است. تعداد قوانین متناقض در آن زیاد است و هر کاری می‌کنیم صدای کسی درمی‌آید.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور اظهار داشت: وظیفه ما مبارزه با تفکرات سنتی است و برای تغییر در اقتصاد باید پشت این جوانه‌ها ایستاد.

ستاری با بیان اینکه در مورد تاکسی‌های اینترنتی حرف‌ها زیاد بود و حتی گفتند وابسته هستند اما آن حرف‌ها تمام شد، گفت: با مخالفت با این جریان کسی سود نمی‌برد. آنها می‌برند و ما هم محکم پشت آنها ایستاده‌ایم و امیدواریم با کمک شما این کارها را تسریع کنیم. ضمن اینکه اولویت اول ما سرمایه‌گذاری و کار روی حوزه تکنولوژی است.

منبع:فارس

 

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد