شرکت بازی سازی Rovio چگونه معروف شد؟

بازی انگری بردز نامی آشنا برای تمام کسانی است که تلفن هوشمند دارند. این بازی توسط یک استودیو تازه کار فنلاندی در سال ۲۰۰۹ ساخته شد و ظرف مدت بسیار کوتاه در سراسر جهان علاقه مندان بسیاری پیدا کرد. این بازی و ایده ی آن اولین بار برای گوشی های هوشمند که صفحه ی لمسی داشتند وارد بازار شد و تقریباً اکثر بازی های بعد از آن به نوعی از ایده ی آن نمونه گرفته اند.شرکت سازنده ی بازی انگری بردز توانست به صعود بسیار خوبی از لحاظ مالی دست پیدا کند. سری انگری بردز تا کنون بالغ بر ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون بار دانلود شده است. در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ شرکتRovio  در اوج خود به سر می‌برد و همیشه بازی انگری بردز و ادامه هایش درصدر اپ استور بودند. از نکات بسیار مهم این است که این شرکت از فروش محصولات جانبی انگری بردز مانند کتاب، اسباب بازی، لباس و حتی اسپیکردرآمد قابل توجه ای دارد. تقریباً ۴۰ درصد از درآمد ۲۰۰ میلیون دلاری شرکت Rovio از انگری بردز و محصولات جانبی آن بوده است. این شرکت در سال ۲۰۱۳ با چالشهایی روبه رو شد و برای آن راه کارهایی بسیار خوب اتخاذ کرد. با بررسی پیرامون مشکلات شرکت Rovio و راه حل های آنان می توان به نکات درس آموزی رسید که در شرکتهای داخلی نیز راه گشا خواهد بود. شرکت Rovio در سال ۲۰۱۳ با افت فروش مواجه شد و در سال ۲۰۱۴ این روند کاهشی ادامه پیدا کرد به طوری که در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳، فروش کل شرکت ۹ درصد کاهش داشت و سود خالص شرکت ۷۳ درصد کاهش پیدا کرد یعنی درآمد 5/173یورویی شرکت Rovio در سال ۲۰۱۳ به3/158میلیون یورو (۱۶۹ میلیون دلار ) در سال ۲۰۱۴ و به ۱۴۲ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵ رسید. البته این کاهش فروش و سود در حالی بود که سود به دست آمده از بخش بازی های موبایل در سال ۲۰۱۴ نسبت به سال ۲۰۱۳، ۱۶ درصد افزایش یافته بود و همچنین ضرر عملیاتی Rovio در سال ۲۰۱۵ برابر ۱۳ میلیون یورو بود. بررسی کاهش سود خالص شرکت می تواند نکات بسیار خوبی را برای ما یادآور شود. و اینکه بدانیم شرکتهای خوب هم گاهی با کاهش فروش مواجه می شوند و برای مشکلاتشان راه حل های بسیار مناسبی اتخاذ می کنند.

در همین رابطه سود شرکت Rovio با کاهش ۷۳ درصدی به ۱۰ میلیون یورو (6/10میلیون دلار) رسیده بود و نکته ی بسیار مهم این کاهش فروش مربوط به بخش بازار لوازم جانبی های شرکت بود یعنی فروش لوازم جانبی از1/73میلیون یورو (7/75 میلیون دلار) در سال ۲۰۱۳ به 4/41 میلیون یورو (۴۴ میلیون دلار) در سال 2014 رسیده بود و این نشان دهنده ی اهمیت بازار لوازم جانبی در کنار محصول اصلی است و برای زنده و با طراوت نگه داشتن بازار لوازم جانبی باید همیشه توسط انیمیشن و فیلم یا سریال با مخاطب ارتباط برقرار کرد یعنی کارکترهای معرفی شده در بازی انگری بردز باید توسط انیمیشن و … به موجوداتی زنده تبدیل شوند و در داستانی که به صورت انیمیشن درآمده با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند که این کار دو فایده بسیار مهم از لحاظ درآمد زایی برای شرکت Rovio  دارد نخست فروش خود انیمیشن است که البته این انیمیشن و کارکترهای آن قبلاً توسط بازی انگری بردز به مخاطبان معرفی شده اند و دومین فایده ی آن جان گرفتن بازار لوازم جانبی کارکتر و محصول اصلی است که همانطور بیان شد این بازار نقش بسیار مهمی در فروش و سود خالص شرکت دارد.

درهمین راستا شرکت Rovio  تصمیم به ساخت انیمیشن با کارکترهای انگری بردز کرد که به این ترتیب بتواند از طرفی با فروش فیلم به درآمد قابل توجه ای دست یابد و از طرفی بتواند بازار فروش لوازم جانبی خود را زنده کند. نهایتاً در سال ۲۰۱۶ انیمیشن انگری بردز با بودجه ۷۳ میلیون دلاری توانست فروشی به ارزش ۳۴۷ میلیون دلار داشته باشد که نشان دهنده ی موفقیت آمیز بودن ایده شرکت Rovio می باشد. در واقع می توان مشاهده کرد که در سراسر دنیا شرکتهای بزرگ برای درآمدزایی و ادامه‌ی فعالیت‌های اقتصادی ناچار هستند از تمام پتانسیل ساخت یک کارکتر اعم از انیمیشن، فیلم، سریال، بازی، لباس، نوشت افزار و… بهره ببرند و این روشن کننده ی مسیری برای شرکتهای تازه تأسیس ایران در زمینه ی محصولات فرهنگی می‌باشد که متکی به بودجه دولتی نباشند و با ورود به عرصه لوازم جانبی ، درآمد زایی قابل توجه ای برای ادامه فعالیت های اقتصادی شان داشته باشند.
منابع
1-دیجیاتو
نویسنده: سید میلاد علیزاده

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد