شفاف نبودن تکلیف انیمیشن‌ها؛ وعده‌هایی که یک به یک حذف شد

به گزارش فناوری فرهنگی،این روزها که انیمیشن‌های متقاضی شرکت در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر دچار سردرگمی شده‌اند مروری داریم بر صحبت‌های محمد حیدری دبیر جشنواره در اولین نشست خبری‌اش در تاریخ ۱۲ دی ماه؛ «حیدری در ادامه نشست رسانه‌ای خود از افزوده شدن بخش انیمیشن به سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر خبر داد و یادآور شد: با توجه به تاکیدات ریاست سازمان سینمایی در جهت حمایت از آثار انیمیشن و توسعه و رشد این نوع آثار و همچنین جشنواره فیلم فجر، بخشی را به آثار تولید شده در این بخش اختصاص داده ایم.

وی با بیان اینکه ۷ فیلم انیمیشن در این بخش حضور دارند، توضیح داد: سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر در راستای حمایت از آثار انیمیشن بخشی را به این آثار اختصاص داده و فیلم‌های حاضر در این بخش با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

حیدری تاکید کرد: سازوکار داوری و جزئیات این بخش در روزهای آتی از طریق روابط عمومی جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.» البته این ساز و کار هرگز اعلام نشد.

و اما مروری داریم بر صحبت محمد حیدری دبیر جشنواره در تاریخ ۶ بهمن در دومین نشست خبری اش؛ «حیدری درباره حضور بخش انیمیشن در جشنواره تاکید کرد: امسال بخش مجزایی برای انیمیشن در جشنواره سی و چهارم نداریم؛ در فراخوان جشنواره انیمیشن پیش بینی نشده بود اما برای حمایت از این بخش نوپا در سینمای ایران ۸ اثر رسیده به دبیرخانه جشنواره را در چند سینمای مردمی نمایش خواهیم داد و این آثار در برج میلاد نمایش ندارند و در سینماهای مردمی اکران‌هایی خواهند داشت.

وی تصریح کرد: در صورت شایستگی، این امکان وجود دارد که جایزه ویژه ای از سوی ستاد برگزاری به یکی از این ۸ اثر به عنوان انیمیشن برتر اهدا شود.»

این اظهارات بیش از همه جامعه انیمیشن و ۸ فیلمسازی که با آثارشان متقاضی حضور در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند نگران و ناراحت کرده است تا جایی که این ۸ فیلمساز در تلاش هستند نگرانی ها و خواسته های خود را با دبیر جشنواره در میان بگذارند.

آنچه بیش از همه مورد اعتراض این انیماتورها است حذف نمایش فیلم‌ها و همچنین نشست نقد و بررسی این آثار در برج میلاد و با حضور اهالی رسانه و منتقدان است.

در حال حاضر چند نمایش در پردیس‌های آزادی، کوروش و چهارسو برای این آثار در نظر گرفته شده و حال باید دید با این اقدام دیرهنگام آیا همین نمایش‌ در سینماهای مردمی هم مورد اقبال قرار خواهد گرفت یا خیر؛ مردمی که از دو هفته پیش بلیت‌های بخش مختلف جشنواره را پیش‌خرید کرده و بلیت‌های خود را هفته پیش تحویل گرفته‌اند و حال باید بلیت‌ انیمیشن‌ها را از گیشه بخرند.

از دیگر نکاتی که از روز اول طرح بحث حضور انیمیشن‌ها در فجر امسال، شفاف نشده بود نوع جایزه‌ای است که قرار است به این آثار اهدا شود. انیماتورها خواستار دریافت سیمرغ هستند و حتی معتقدند باید امکان رقابت برای دریافت سیمرغ در بخش‌های فنی را به طور برابر با بخش سودای سیمرغ داشته باشند.

گرچه کار انتخاب و داوری انیمیشن‌ها در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر برعهده انجمن سینمایی فیلمسازان انیمیشن ایران (آسیفا) است ولی ۸ فیلمساز حاضر در فجر خواستار این هستند هیات داوران بخش سودای سیمرغ هم آثار آنها را دیده و نظر بدهند.

فارغ از اینکه این خواسته‌ها در این فرصت عملی است یا خیر و آیا اصلا منطقی است یا خیر، آنچه مسلم است رفتار دست‌اندرکاران سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر با انیمیشن‌ها شفاف نیست و با توجه به اینکه این هنر – صنعت در سینمای ایران نوپا و نیازمند حمایت معنوی است انتظار می‌رفت طبق همان وعده‌های اولیه رفتار مهربانانه‌تر و البته حرفه‌ای تر با آنها می‌شد.

حذف نمایش انیمیشن‌ها در برج میلاد عملا فرصت نقد و بررسی را از آنها سلب می‌کند و شرایط را برای اهالی رسانه و منتقدان هم سخت می‌کند که باید در جایی غیر از برج میلاد به تماشای این آثار بنشینند و به نظر می‌رسد طبق تجربه، کمتر خبرنگار و منتقدی فرصتی برای رفتن به سینماهای مردمی پیدا کند تا این ۸ انیمیشن را ببیند.

اگر این روزها همه به تجربه موفق انیمیشن «شاهزاده روم» در سال گذشته اشاره می‌کنند دلیلش این است که این فیلم در برج میلاد به نمایش درآمد و نوشتن مطالب مختلف درباره آن کمک کرد که مخاطبان عادی نیز در زمان اکران برای دیدن این اثر مشتاق شوند و درنهایت اکران موفق و فروش خوب آن هم خونی تازه در رگ‌های صنعت انیمیشن کشورمان تزریق کرد هم به اقتصاد سینمای ایران کمک کرد.

انیمیشن های «فهرست مقدس» با نام قبلی بازگشت، «ناسور»، «آیه‌های بی قراری»، «در مسیر باران»، «بازمانده»، «قلب خورشید»، «نبرد خلیج فارس ۲» و «کله آهنی» آثار متقاضی شرکت در سی و چهارمین جشنواره فیلم فجر هستند.

منبع: قطره

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد