شهرخلاق؛ مفهومی برای شکوفایی فرهنگ و هنر شهر

شهر خلاق بستری برای شکوفایی استعدادهای افراد در زمینه‌های مختلف علمی است. رشد سطح خلاقیت در شهرهای معاصر وابسته به فضاهای شهری و اجتماعی است. باید این فضاها برای عرضه و نمایش خلاقیت‌ها و استعدادهای افراد به جامعه و دیگران توسعه پیدا کنند. در دوره معاصر اطلاعات، کالای قرن نوظهور و خلاقیت به‌عنوان بستر توسعه محسوب می‌شوند. از سوی دیگر توسعه فناوری‌های نوین، فرصت‌ بی‌شماری را برای ایجاد تغییرات، بروز خلاقیت و استعدادهای انسانی، امیال و انگیزش‌ها و… فراهم کرده است که تا حد زیادی جایگزین منابع موجود در فضای شهری شده که به­عنوان مزیت‌های نسبی، از عوامل اصلی در رقابت‌های جهانی محسوب می‌‏‏شود. از دیدگاه خلاقیت، شهری می‎تواند ادامه حیات بدهد که بتواند یکی از قابلیت‎های عمده خود و اصل مزیت‎نسبی خود را پیدا کرده و آن را از طریق جذب افراد مرتبط با آن مزیت توسعه دهد.

بحث اقتصاد جدید که به‌صورت بخشی مهم در مناطق و شهرهای خلاق خودش را نشان می‎دهد، در دهه‎های اخیر مطرح شده که تاثیرات شگرفی را بر مفهوم شهر خلاق می‎گذارد. شهر با استفاده از اصطلاحاتی چون شهر خلاق که بیانگر اهمیت فرهنگ و هنر در بافت شهری است به‏طور فزاینده‎ای مفهوم­سازی شد. از میانه دهه۹۰ میلادی ابتدا در بریتانیا و سپس در آمریکا، مفهوم شهر خلاق به یک الگوی معمول و یک مدل جدید از گرایش به برنامه‎ریزی سیاست‎های شهری تبدیل شده است. ریچارد فلوریدا در سال۲۰۰۲ و در کتاب «creative class» برای اولین‌بار اصطلاحاتی چون مناطق و شهرهای خلاق را مطرح کرد.

از دیدگاه ریچارد فلوریدا، اجزای طبقه خلاق از خلاقیت، ارزش اقتصادی تولید می‎کنند و این خلاقیت  که مبنای وجودی آن‎هاست، می‎تواند به هسته‎ فوق خلاق و مهارت‎های خلاق تقسیم شود. ایده شهر خلاق بیانگر نقش هنر و فرهنگ است.

پنج رکن اصلی شهرهای خلاق مردم، بنگاه‏های اقتصادی، فضاها، پیوندها و چشم‎انداز هستند که توجه به توسعه این مفاهیم برای ایجاد و توسعه شهرهای خلاق در آینده نقشی حیاتی دارد.

از ویژگی‌های عمومی هر شهر خلاق این است که بتواند مکانی جذاب برای کارکردن و زندگی شهروندان، فضایی برای جذب گردشگران، توانمندسازی و شکوفایی بخش‎های مختلف اقتصادی و همچنین مرکزی برای جذب بنگاه‎های مختلف اقتصادی نوظهور باشد.

در  تجزیه و تحلیل خلاقیت‎های شهری چهار اصل انعطاف‎پذیری، ابتکار، خطرپذیری و رهبری به‏عنوان ارکان حقیقی شهر خلاق مورد توجه قرار می‎گیرد که به‌صورت فشرده به‌معنای زیر هستند:  انعطاف‌پذیری؛ توانایی داشتن نگاهی متفاوت به محیط و رفتاری متناسب با آن، ابتکار؛ توانایی به‎کارگیری راه‎حل ابتکاری برای مشکلی دیرین، خطرپذیری؛ توانایی قبول پیامدهای شکست(سومین اصل خلاقیت، خطرپذیری است) و رهبری؛ توانایی یک شخص برای هدایت شهر؛ هر کار خلاقانه‎ای که نیاز به رهبری دارد.

یونسکو شبکه شهرهای خلاق را در اکتبر سال۲۰۰۴ میلادی در صدوهفتادمین مجمع عمومی­اش فعال کرد که هدف آن کمک به بازیابی پتانسیل‎های اقتصادی-اجتماعی و خلاق صنایع فرهنگی است که به‎وسیله هنرمندان محلی برپا می‏شد تا بتوانند یونسکو را در هدف تنوع فرهنگی‏اش موفق کنند. این شبکه شهری از هفت زمینه تشکیل‎شده و هر شهری باتوجه به انرژی و ظرفیتی که به صنعت خلاقانه خاص اختصاص می‎دهد، اولویت خود را انتخاب خواهد کرد که شامل ادبیات، سینما، موسیقی، مهارت و هنر فولکلور، طراحی، هنرهای رسانه‎ای و تغذیه می‎شود.

شبکه شهرهای خلاق یونسکو، چارچوبی جوان دارد و هنوز دوره جنینی خود را طی می‌کند. درواقع ایجاد «شبکه شهرهای خلاق» یکی از برنامه‌های سازمان جهانی یونسکو و در چارچوب رویکرد توسعه پایدار است که از سال۲۰۰۲ برنامه‌ریزی‌های آن آغاز و سال۲۰۰۴ با تائید کشورهای عضو، نهائی شده و به تصویب رسیده است.‌

مهم‎ترین هدف یونسکو از تاسیس شبکه شهرهای خلاق ترویج همکاری‌های بین‌المللی میان شهرهای عضو و تسهیل سرمایه‌گذاری در حوزه خلاقیت به‌عنوان راهبر و توانمند‌ساز توسعه شهری پایدار و ترویج مشارکت اجتماعی و طراوت  فرهنگی  است. خلاقیت در حوزه شهری مفهومی انتزاعی نیست بلکه بیانگر ظهور و تجلی توانایی علمی و عملی مدیران و اندیشمندان شهری از یک سو و بهره‌مندی از ظرفیت موثر و خلاق نخبگان، عامه مردم و نهادهای مردم‌نهاد از سوی دیگر تفسیر می‎شود تا از رهگذر آن بتوان به رشد متوازن و پایدار در همه ابعاد فرهنگی اقتصادی و اجتماعی با تاکید بر روح خلاقیت و کارآفرینی پایدار در شهرهای عضو رسید.

شهرهای مختلف با پیوستن به شبکه شهرهای خلاق، متعهد به همکاری جهت به‌اشتراک‌گذاری بهترین شیوه‌ها برای تقویت مشارکت در زندگی فرهنگی و ادغام فرهنگ در استراتژی‌ها و برنامه‌های توسعه اقتصادی و اجتماعی اقدام می‌کنند.

تاکنون ۱۱۶شهر عضو در هفت بخش مختلف سازماندهی شده‎اند. شهرهایی که به‌عنوان شهر خلاق در یکی از معیارهای هفت‎گانه یونسکو انتخاب شده‎اند باید در راستای عنوان انتخاب شده، راهکارها و شیوه‎های خلاقانه ترویج و اشاعه معیار مورد نظر را که در برنامه شهرهای خلاق یونسکو به آن‌ها اشاره شده است، به‌کارگیرند. همچنین باید به تعهد خود برای به‌اشتراک‎گذاری بهترین فعالیت‏ها پایبند باشند و مشارکت خود را در بخش‎های خصوصی و عمومی گسترش دهند.

منبع:روزنامه صبا

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد