شیوع کرونا و افزایش فروش کتاب در بازارهای آمریکا و انگلستان

به گزارش فناوری فرهنگی، گزارش «یک‌هفته با کتاب» این هفته ۱۳ خبر را در خود جا داده و ۳ خبر از گزارش هفته پیش، کمتر دارد. این گزارش ۴ خبر خارجی و بین‌المللی دارد که از نظر ارزش خبری، اهمیت نسبتاً بیشتری از اخبار داخلی گزارش دارند.

اما نکته مشابه گزارش این هفته با هفته پیش، بودن ۲ خبر درگذشت در آن است. به‌این‌ترتیب گزارش این هفته هم مانند گزارش هفته گذشته، ۲ خبر از درگذشت اهالی چاپ و نشر کشور را در خود جا داده است.

گزارش این هفته با خبری از برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب توسط وزارت ارشاد شروع می‌شود. دومین و سومین خبر هم مربوط به درگذشت یکی از پیشکسوتان چاپ و نشر و یکی از شاعران کاشانی کشور است. در این گزارش همچنین ۲ خبر از کتابخانه ملی مرور می‌شود که یکی مربوط به تعطیلی آن به‌خاطر کرونا و دیگر مربوط به اهدای کتاب است. خبر بعدی مربوط به نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و تدوین استاندارد کتابخانه‌هاست و پس از آن هم، ۳ خبر از آغاز جشنواره قصه‌گویی کودکان روستایی و عشایر، انتشار فراخوان برای تولیدات مکتوب درباره کودتای ۳ اسفند و معرفی منبع یکی از مسابقات کتابخوانی کشور مرور می‌شود.

«یک‌هفته با کتاب» این هفته ۴ خبر خارجی دارد که ۲ خبرشان درباره فروش کتاب در آمریکا و انگلستانِ این روزهاست. این دو خبر نشان می‌دهند کرونا باعث رونق فروش کتاب در این کشورها شده است. ۲ خبر دیگر هم درباره برندگان جایزه کتاب جورج اورول و انتشار کتاب جیم کری بازیگر هالیوود است.

در ادامه مشروح گزارش را از نظر می‌گذرانیم؛

برگزاری نمایشگاه مجازی کتاب توسط وزارت ارشاد

ایوب دهقانکار مدیرعامل موسسه فراگیر وزارت ارشاد، این هفته در گفتگویی که با برنامه تقاطع فرهنگ رادیو گفتگو داشت، از برپایی نمایشگاه کتاب مجازی در سال جاری خبر داد و تاکید کرد این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.

وی در این برنامه گفت: تلاش داریم نمایشگاه مجازی برپا شود و از تجربیات تیم فنی برای شکل گیری این رویداد مجازی بهره برده‌ایم. در سال ۹۹ حتماً یک نمایشگاه مجازی خواهیم داشت اما این رویداد جایگزین نمایشگاه کتاب تهران نخواهد بود.

درگذشت یکی از پیشکسوتان چاپ و نشر کشور

موسی علمی از اعضای خاندان علمی، مدیر کتابفروشی علمی و از دست‌اندرکاران نشرهای علم، علمی و سخن، صبح سه‌شنبه ۲۴ تیر در اثر بیماری درگذشت. او فرزند محمدعلی علمی بزرگترین پسر محمداسماعیل علمی و بنیانگذار شرکت تضامنی چاپ علمی بود که همراه با برادرانش ۸ انتشارات و چندین کتابفروشی را اداره می‌کردند.

درگذشت یکی از شاعران آیینی کشور

علی شریف کاشانی شاعر آیینی کشور هم این هفته درگذشت. وی متولد سال ۱۳۰۸ بود.

تعطیل‌شدن کتابخانه ملی

پیرو ابلاغیه استانداری تهران، برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، تالارهای کتابخانه ملی از چهارشنبه ۲۵ تیرماه تا جمعه ۳ مردادماه به مدت ۱۰ روز تعطیل اعلام شدند. این اتفاق در حالی می‌افتد که کتابخانه ملی پس از تعطیلی به‌خاطر کرونا، طی یک‌فرایند سه مرحله‌ای بازگشایی شده بود.

اهدای کتاب‌های کتابخانه ملی به مدارس مهربانی

خبر دیگرِ این هفته از کتابخانه ملی این بود که سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران بیش از هزار جلد کتاب در حوزه‌های گوناگونی چون کودک و نوجوان، کمک درسی، آموزش و… را به مدارس مهربانی پارس اهدا کرد. این مدارس، تحت نظارت موسسه نیکوکاری کنشگران توسعه پارس در استان‌های تهران، سیستان و بلوچستان، یزد و گلستان فعالیت می‌کنند و در حال حاضر بیش از یک هزار و ۵۰۰ دانش آموز از خانواده‌های کم برخوردار و بی سرپرست در آنها به تحصیل اشتغال دارند.

پایان تدوین استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران

این هفته همچنین اعلام شد نگارش و تدوین «استاندارد کتابخانه‌های عمومی ایران» توسط انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران، با همکاری سازمان‌های مرتبط با کتابخانه‌های عمومی و شبه‌عمومی به پایان رسیده است. تولید این کتاب به سفارش و نظارت علمی و عالی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بوده است.

آغاز جشنواره قصه‌گویی کودکان روستایی و عشایر

اولین‌جشنواره قصه‌گویی کودکان روستایی و عشایر با عنوان «قصه‌گوی صبا» با هدف ترویج فرهنگ قصه‌گویی و ارتقای دانش اقتصادی کودکان روستایی و عشایر، از روز دوشنبه ۲۳ تیر آغاز به کار کرد.

انتشار فراخوان برای تولید مکتوبات درباره کودتای رضاخان

مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت این هفته با انتشار فراخوانی از صاحبان قلم دعوت کرد همزمان با یکصدمین سال کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ که رضاخان پهلوی با حمایت بریتانیا، رژیم پهلوی را در این مستقر کرد، درباره این واقعه تاریخی دست به تولید داستان و آثار غیرداستانی بزنند.

معرفی منبع سومین مسابقه کتابخوانی هشت‌بهشت

معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی تهران در راستای برگزاری مجموعه مسابقات کتابخوانی دانشجویی هشت‌بهشت، برای سومین دوره این رویداد رمان کلاسیک «بینوایان» اثر ویکتورهوگو را برای مطالعه دانشجویان دانشگاه‌های استان‌های تهران و البرز انتخاب کرد.

معرفی برندگان جایزه جورج اورول

دو برنده جایزه جورج اورول سال ۲۰۲۰ که به آثار سیاسی اهدا می‌شود، این هفته معرفی شدند. به‌این‌ترتیب، در بخش کتاب‌های سیاسی غیرداستانی کیت کلانچی برای نوشتن کتابی با عنوان «کودکانی که من آموزششان دادم و آنچه آنها به من آموختند» و در بخش داستانی نیز کالسون وایت‌هد برای کتاب «پسران نیکل» به‌عنوان برنده انتخاب شد.

نویسنده‌شدن جیم کری

جیم کری بازیگر و نقاش به‌تازگی با همراهی دینا واچونِ نویسنده، رمانی با عنوان «خاطرات و اطلاعات نادرست» منتشر کرده که در نگارش آن، از جزییاتی از زندگی و مسیر حرفه‌ای کاری خود استفاده کرده تا داستانی خیالی درباره آخرالزمان و تولد دوباره در هالیوود تعریف کند. این رمان هفته گذشته چاپ شد.

بالا رفتن فروش کتاب در آمریکا

طبق خبری که ابتدای این هفته منتشر شد، در حالی که شیوع کرونا در آمریکا اقتصاد این کشور را با مشکلات جدی روبه رو کرده است، بازار نشر این کشور در مقایسه با ۶ ماه نخست سال ۲۰۱۹ رشدی ۲.۸ درصدی را تجربه کرد. آمار رسمی نشان می‌دهد ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ فروش کتاب برابر ۳۲۲.۱ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ که برابر ۳۱۳.۵ میلیون دلار بود، این رشد را ثبت کرده است.

رونق بازار کتاب بریتانیا

این هفته همچنین در خبر دیگری اعلام شد در حالی‌که هنوز در بخش‌هایی از بریتانیا کتاب‌فروشی‌ها دوباره شروع به کار نکرده‌اند، اما فروش کتاب در مغازه‌هایی که پس از شیوع کرونا کارشان را از سر گرفته‌اند، فوق‌العاده بوده است.

به‌این‌ترتیب، در هفته اخیر کتاب‌فروشی‌های بریتانیا ۳.۸ میلیون نسخه کتاب چاپی فروختند و مردمی که مدت‌ها در بریتانیا در قرنطینه بودند با بازگشایی کار کتاب‌فروشی‌ها استقبال زیادی از بازار کتاب به عمل آوردند؛ به‌ویژه به سراغ رمان‌های جنایی و پلیسی رفتند. در سه هفته‌ای که از بازگشایی کتاب‌فروشی‌ها می‌گذرد، رونق کتاب باورنکردنی بوده و بازار کتاب روزگار سالمی را از ۱۵ ژوئن تاکنون سپری کرده است.

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد