صادرات محصولات فناورانه ایرانی به «کنیا» شتاب می‌گیرد

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، بر اساس توافق صورت گرفته میان وزیر امور خارجه کشور و معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری مقرر شده است که ساختمان قدیمی سفارت ایران در «نایروبی کنیا» به مدت ۵ سال برای ایجاد مرکز تعاملات فناوری و دفاتر صادراتی به شرکت‌های دانش‌بنیان، تعلق گیرد. بر همین اساس نیز هیئتی از معاونت علمی و فناوری به این کشور اعزام شد.

هدف اصلی این سفر، «بازدید از مراکز کسب‌وکارهای نوآورانه این کشور»، «بازدید از ساختمان قدیمی سفارت ایران در نایروبی» و «ارزیابی فنی ساختمان مذکور برای تهیه طرح بازسازی و هزینه‌های مترتب بر آن» بود. این ساختمان تا ابتدای سال آینده راه‌اندازی خواهد شد.

در این ساختمان فضای لازم برای ایجاد نمایشگاه دائمی محصولات ایرانی، فضای کار اشتراکی برای شرکت‌ها، دفاتر اختصاصی، سالن‌های مذاکرات تجاری، سالن سمینار و جلسات خصوصی ایجاد می‌شود. این مرکز زمینه حضور شرکت‌های ایرانی برای توسعه فعالیت‌های صادراتی به شرق آفریقا را بیش از پیش فراهم می‌کند.

مسعود حافظی معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، گفت: طی یک سال گذشته مذاکرات و پیگیری‌های فشرده‌ای با وزارت امور خارجه برای بهره‌برداری از ساختمان مذکور صورت گرفته است. با همراهی مدیران وزارت امور خارجه و پیگیری جدی شخص سفیر ایران در نایروبی، روند بهره‌برداری از این ساختمان شکل جدی‌تری به خود گرفت.

به گفته وی، تیم طراحی و بازسازی این ساختمان تا پایان فروردین‌ماه سال آینده، این ساختمان را با مشارکت کارگزار صادراتی معاونت علمی و فناوری در کنیا بازسازی و آماده بهره‌برداری می‌کند.

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه بیان کرد: با توجه به پتانسیل‌های بالای آفریقا برای عرضه محصولات تکنولوژیک که منافع اقتصادی و صرفه‌جویی‌های انرژی در بر دارد، شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی می‌توانند از این ظرفیت بهره ببرند.

پیش از این با مشارکت فیس بوک، گوگل، اوراکل و بانک جهانی مجموعه هایی نظیر IHUB در کنیا ایجاد شده‌اند که بیش از ۱۷ هزار تیم و استارت اپ را در آفریقا تحت پوشش خود گرفته‌اند و از طریق منتورینگ، ارائه فضای کار اشتراکی و نیز سرمایه‌گذاری روی ایده‌ها و استارت اپ‌های موفق، علاوه بر اشتغال‌زایی، منافع اقتصادی زیادی را نیز از آن خود کرده‌اند.

همچنین مجموعه هایی نظیر Kotra با ایجاد دفاتر برون مرزی خود فعالیت‌های صادرات شرکت‌های کشور خود را بسیار تسهیل و تسریع می‌کنند. دفتر تجاری این مجموعه در نایروبی کنیا، خدمات و سرویس‌های متنوعی به شرکت‌های کره‌ای ارائه می‌دهد که تلاش خواهد شد در صورت تامین مالی مناسب، خدمات مشابه این مجموعه‌ها در اختیار شرکت‌های ایرانی نیز قرار گیرد.

حافظی در ادامه گفت: تغییر رویکردهای سیاسی در بدنه وزارت امور خارجه به رویکردهای اقتصادی، نتیجه گفتمان و دیپلماسی اقتصاد غیرنفتی و مبتنی بر سرمایه‌های انسانی معاون علمی و فناوری طی سالهای گذشته است.

وی افزود: حضور در بازارهای خارجی در شرایط بسته سیاسی، اقتصادی و فشارهای همه جانبه تحریم آمریکا، فضای فعالیت بخش‌ خصوصی را سخت و پرهزینه کرده است. به همین دلیل معاونت علمی و فناوری با ایجاد یک پلتفرم چابک و کم‌هزینه تلاش می‌کند تا حضور شرکت‌های دانش‌بنیان را در بازارهای بین‌المللی تسهیل کند.

معاون دفتر توسعه کسب‌وکار بین‌المللی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به سابقه سال‌های اخیر بخش‌های خصوصی در ایران برای ایجاد شتاب‌دهنده‌ها، گفت: فضای فعالیت کارهای استارت اپی و شرکت‌های نوآور در ایران باید وارد فضای بین‌المللی شود و از ظرفیت‌های این بخش در خارج از ایران نهایت بهره را برد.

وی افزود: همچنین طراحی فضا و مدل فعالیت این پلتفرم به گونه‌ای خواهد بود که تجار و شرکت‌های آفریقایی و شرکت‌های دانش‌بنیان مجذوب فعالیت در این فضا شوند.

بنا به گفته وی، خلق ارزش برای طرفین تعامل در این پلتفرم نیز از طریق مطالعات بازار قبل از حضور شرکت‌ها و از طریق شرکت‌های بازاریابی محلی میسر است تا در نقطه اتصال شرکت‌ها به این پلتفرم در کنیا، منافع اقتصادی حاصل برای ایشان و شریک تجاری کنیایی مشخص باشد.

وی با اشاره به حمایت‌های معاونت توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ریاست مرکز تعاملات بین‌المللی علم و فناوری و نیز سفیر ایران، از شرکت‌های متقاضی برای فعالیت در این زیرساخت دعوت کرد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد