صنایع‌دستی بازوی توانمند اقتصاد مقاومتی است

به گزارش فناوری فرهنگی، یحیی رحمتی  با بیان اینکه یکی از خصوصیات صنایع‌دستی این است که مواد اولیه آن از یک محدوده محل جغرافیای تولید اثر به وجود می‌آید و به همین خاطر آسیب‌پذیری پایینی دارد، افزود: صنایع‌دستی در نوسانات و تکان‌های اقتصادی آسیب کمتری می‌بیند، چون مواد اولیه آن بومی است. از طرفی فناوری صنایع‌دستی نیز فناوری بومی به‌شمار می‌رود، یعنی از لحاظ فناوری وابسته به مکان دیگری نیست.

وی اظهار کرد: صنایع‌دستی را باید جزو بخش‌هایی دانست که به طور موثر کمک‌حال و بازوی توانمند اقتصاد مقاومتی در برهه‌های مختلف بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان گفت: در سال ۹۲ تعداد ۷۶ باب مغازه صنایع‌دستی در زنجان داشتیم که امروز این تعداد به ۳۸۷ مغازه رسیده است.

رحمتی با اشاره به اینکه فروش صنایع‌دستی مس زنجان در سایر شهرها با برندی دیگر، هم حسن است و هم در صورت مدیریت نشدن عیب، افزود: بعضی از شهرها حتی اگر می‌خواهند مس خود را خوب بفروشند به اسم مس زنجان به فروش می‌رسانند و این نشان از اعتمادسازی است که صنعتگران زنجانی هم از بابت کیفیت تولید و هم از جهت خلوص مواد در بازار به‌وجود آورده‌اند.

وی ادامه داد: ولی اگر جنس نامرغوب به اسم زنجان به فروش برسد، ضربه‌ای که به این صنعت وارد می‌کند، غیرقابل جبران خواهد بود، به همین خاطر بحث برندسازی از رویکردهای اصلی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان در حوزه صنایع‌دستی به‌شمار می‌رود و در همین راستا سال گذشته به سمت طراحی برند حرکت کردیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان  همچنین با اشاره به اینکه در سال ۹۲ تعداد ۷۶ باب مغازه صنایع‌دستی در زنجان داشتیم که امروز این تعداد به ۳۸۷ مغازه رسیده است، گفت: این بدان معنی است که این صنعت در معیشت شهر و اقتصاد شهری تاثیر مستقیم دارد، به تعبیری دیگر می‌توان به صراحت اظهار کرد که تکه‌های پازل صنایع‌دستی با پازل گردشگری تکمیل می‌شود؛ چرا که محصولات عرضه شده در مغازه‌های صنایع‌دستی فقط برای شهر زنجان نیست و به طور حتم مراجعه‌کننده خارجی هم داریم که نسبتا هم راضی‌کننده است.

رحمتی با بیان اینکه در حال حاضر ۱۰ هزار صنعتگر شناسنامه دار در حدود  ۲ هزار و ۶۹۰ کارگاه انفرادی و ۳۶ کارگاه گروهی کار تولیدی انجام می‌دهند، گفت: مس رکورددار تولید و فروش دریک سال گذشته  در استان بوده است و پس از مس چاقو  در رده دوم قرار دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان زنجان بابیان اینکه وضعیت تولید و فروش صنایع‌دستی در استان در مقایسه با کشور مناسب است، افزود: سال ۹۶، سال طلایی مس و چاقوی زنجان بود و این روند در عید نوروز ۹۷ نسبت فروش مس به چاقو ۶۰ به ۴۰ بود و در حال حاضر هزار و ۳۰۰ نفر از فعالان صنایع دستی استان زنجان بیمه هستند.

رحمتی در خصوص جایگاه صنعت مس زنجان نیز یادآور شد: در حال حاضر مس زنجان رتبه اول تولیدات صنایع‌دستی فلزی را در کشور به خود اختصاص داده است. از طرفی ملیله نیز جزو رشته‌های صنایع‌دستی اشتغال‌زا است ولی کمی در حوزه بازار با مشکل مواجه هستیم که جا دارد بیشتر در این زمینه کار کنیم که آن هم مربوط به بحث تطابق محصولات با نیاز مشتری است. چاروق هم به دلیل تزئینی بودن، هنوز نتوانسته است به جایگاه واقعی خود دست یابد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد