صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می شود

به گزارش فناوری فرهنگی، فرهاد دلق پوش در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان گیلان، با بیان اینکه می توانیم به عنوان پایلوت در بسیاری از فعالیت های اقتصادی کشور مطرح شویم، اظهار کرد: گیلان از همه زیرساخت ها برخوردار است.

وی زیرساخت های ریلی و دریایی گیلان را مکمل کریدور بین المللی نوستراک دانست و افزود: گیلان بزرگترین مرز ترانزیتی شمال کشور را دارد و مناطق آزاد اقتصادی ما فعال هستند. همسایگی گیلان با استان های تولیدکننده محصولات کشاورزی ظرفیت خوبی برای افزایش صادرات به روسیه و کشورهای حاشیه دریای خزر فراهم کرده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با تاکید بر لزوم صادرات فراورده های بخش کشاورزی، تصریح کرد: در شرایط فعلی کشور، توجه به شمال و ظرفیت های شمال به ویژه در حوزه اوراسیا میتواند کارگشا باشد.

دلق پوش، استقرار صنعت در گیلان را حدود سه دهه دانست و عنوان کرد: اعتقاد بر این بود که استانی سبز مانند گیلان با صنعت منافات دارد، در حالی که اروپا به عنوان قاره سبز حرف اول را در صنعت و تجارت می زند. البته گام های خوبی طی چند سال اخیر در بخش صنعت گیلان برداشته شده است.

وی سهم اشتغال صنعت، معدن و تجارت استان در کل کشور را ۳۴۲ هزار نفر دانست و ادامه داد: در بخش صنعت، ۸۲ هزار نفر در بخش معدن ۱۹۰۰ نفر و در بخش تجارت ۲۵۸ هزار نفر داریم. سهم اشتغال صنعت، معدن و تجارت کشور ۹ میلیون و ۱۹۵ هزار نفر است که دو میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در بخش صنعت، ۱۴۵ هزار نفر در بخش معدن و ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر در بخش تجارت فعال هستند.

این مقام مسئول سهم اشتغال گیلان را ۳.۷ درصد دانست و خاطرنشان کرد: ۲۹۴۸ واحد صنعتی کوچک و بزرگ با حجم سرمایه گذاری ۷۵ هزار و ۹۷۱ میلیارد ریال و اشتغال ۸۲ هزار نفر داریم لذا سهم گیلان نسبت به کل کشور از نظر تعداد واحدهای تولیدی ۳.۵ درصد، از نظر حجم سرمایه گذاری ۲.۵ درصد و از نظر اشتغال ۳.۲ درصد است. همچنین رتبه ۹ در تعداد واحدهای صنعتی و رتبه ۱۵ در حجم سرمایه گذاری صنعتی و رتبه ۱۲ در اشتغال صنعتی را داریم.

رئیس صمت گیلان با اشاره به وضعیت طرح های صنعتی در دست اجرای استان، گفت: گیلان سرمایه گذاری دولتی در بخش صنعت ندارد لذا ۱۳۵۲ طرح صنعتی با سرمایه گذاری ۱۴۹ میلیون و ۷۶۵ هزار میلیون ریال و ۴۷ هزار و ۹۰۵ نفر اشتغال داریم که نشان می دهد استان در مسیر توسعه صنعتی است.

وی گیلان را یک ظرفیت صادراتی بزرگ دانست و اضافه کرد: از صنایع دانش بنیان و صادرات محور حمایت می کنیم. امروز گیلان قطب صنایع سلولزی است و سالانه سه میلیون مترمکعب تولید MDF و HDFدارد و تا پایان سال دو میلیون مترمکعب به این ظرفیت افزوده می شود.

دلق پوش با اشاره به جایگاه گذشته گیلان در صنعت نساجی، خاطرنشان کرد: در دهه ۸۰ به واسطه واردات بی رویه پارچه و لباس صنعت نساجی ما زمین گیر شد.

وی با بیان اینکه در نیمه نخست امسال ۳۳۱ هزار تن صادرات کالا با ارزش ۱۸۲ میلیون دلار داشتیم، اظهار کرد: سال گذشته ۹۲۱ هزار تن صادرات با ارزش ۴۶۵ میلیون دلار داشتیم. در حوزه رونق و رفع موانع تولید نیز در سال گذشته بالغ بر ۷۷۱ میلیارد تومان جذب شد، در حالی که سال ۹۶، با جذب ۸۹۰ میلیارد تومانی مواجه بودیم. گیلان رتبه نخست رسیدگی به مشکلات واحدهای تولیدی و رتبه هفتم پرداخت را در سال ۹۷ کسب کرد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد