صنایع دستی، تجلی ارزش اقتصادی خلاقیت است

به گزارش فناوری فرهنگی،حجت الله مرادخانی مشاور معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در همایش ملی نساجی سنتی با محوریت «غیاث‌الدین نقشبند یزدی» که صبح امروز بهمن‌ماه ۱۱در یزد  در حال برگزاری است گفت: در قرن بیست و یک آنچه در جوامع و سازمانها به عنوان سرمایه اصلی و عامل موفقیت قلمداد می شود، تنها پول و تکنولوژی نیست. بلکه ایده های جدید و مبتنی بر خلاقیت سرمایه اصلی است.

وی با اشاره بر اهمیت اقتصاد خلاق در توسعه کشور افزود: در حال حاضراقتصاد خلاق به عنوان عرصه ای نوظهور و توانمند شکل گرفت و نقش قابل توجهی در زمینه توسعه کشورهای مختلف ایفا کرده است. تا آنجا که طبق آخرین آمار بانک جهانی بیش از ۵ درصد از تولید ناخالص داخلی کشورهای پیشرفته دنیا به آن اختصاص دارد.

مرادخانی با بیان این مطلب که صنایع دستی در توسعه اقتصاد خلاق بسیار تاثیر گذار است افزود: در ایران از محوری ترین بسترهای شکل گیری و توسعه اقتصاد خلاق و صنایع خلاق،  همانا صنایع دستی غنی و متنوع این مرز و بوم است، تولیداتی که به گونه ای موثر خلاقیت مردم این مرز و بوم را تبدیل به کالایی با ارزش افزوده بالا کرده است.

وی ادامه داد: بی تردید برای پایداری توسعه در عرصه صنایع دستی تحقیق و پژوهش نقش غیرقابل انکاری دارد و همایش ها و هم اندیشی های علمی در این مسیر زمینه ای موثر را فراهم خواهد آورد.

مرادخانی همچنین با تاکید بر لزوم شناخت نقش استاد غیاث الدین نقش بند یزدی در حوزه نساجی سنتی گفت: همایش نساجی سنتی یزد گامی موثر برای شناخت جایگاه غیاث الدین نقشبند یزدی هنرمند پرآوازه صنایع دستی ایران است و همچنین بررسی وضعیت شناختی نساجی سنتی یزد و ظرفیت های اقتصادی و اشتغالی زایی آن است. اقدامی که هم می تواند منجر به توسعه پایدار این هنر-صنعت اصیل استان شود و پیوند ماندگاری میان دانشگاه و عرصه صنایع دستی استان یزد شود.

وی در پایان اضافه کرد: برگزاری همایش های علمی صنایع دستی در ماه های اخیر نتایج پژوهشی و اجرایی تازه ای برای نخستین بار در پی داشته که امیدواریم با اجرای مراحل بعدی این پروژه ملی دستاوردهای کلان تری حاصل شود.

منبع:مهر

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد