صنایع فرهنگی باید به کمک اقتصاد کشور بیاید

به گزارش فناوری فرهنگی، ششمین نمایشگاه نوشت افزار «ایران نوشت»  بیست و سوم مرداد ماه با حضور محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش، سعید حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار، فاضل نظری مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان، حجت الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، همسر شهید باغبانی و سیاح طاهری در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد.

در افتتاحیه این نمایشگاه حجت الاسلام مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی ضمن عرض خوشحالی حضورش در این مراسم به مسائل راهبردی نوشت افزار اشاره کرد و گفت: ویژگی نمایشگاه امسال نوشت افزار این است که با همت و مدیریت افرادی در وزارت آموزش و پرورش و با تلاش و پشتکار مجمع نوشت افزار برگزار می شود. ما آمادگی داریم در کمیسیون فرهنگی مجلس اقداماتی فراهم شود تا در جریان مسائل، مشکلات و خدمات وزارت آموزش و پرورش قرار بگیریم.

وی در ادامه افزود: مجمع نوشت افزار و این نمایشگاه از چند جهت قابل تامل است که یکی از این موارد اقتصاد فرهنگ است که یکی از موضوعاتی که برای کمیسیون فرهنگی مهم است توجه به اقتصاد فرهنگی خواهد بود و مجدد این امر از دو جهت مهم است. سبک مورد نیاز کالای مردم که این حق آنان است، کالای فرهنگی برای آنان وجود داشته باشد که این کالای فرهنگی کتاب، فرهنگ دینی، سینما، تئاتر و نوشت افزار است.

حجت السلام مازنی با اشاره به تامین نیازهای فرهنگی جامعه عنوان کرد: زمانی که سخن از تولید می کنیم فرهنگ تولید در ذهن خطور می کند و اگر صحبت از تولیدات داریم کیفیت در ذهن ایجاد می شود. همین طور مصرف هم در این مقوله وجود دارد. باید ببینیم در حوزه اشغال زایی تا چه اندازه توانستیم برای مردم کار تولید کنیم و جامعه ما باید توقع کارآفرینی داشته باشد و این امر جزو مقولات فرهنگی ماست.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: فرهنگ و صنایع فرهنگی باید به کمک اقتصاد کشور بیاید نه اینکه جامعه ما به دنبال یارانه باشند و به درآمد نفتی فکر کنند؛ در نتیجه نوشت افزار در اقتصاد در جامعه موثر است. زیرا همه ایرانیان به این محصول فرهنگی نیاز دارند اگر همه مردم در محافل هنری، تئاتر، موسیقایی، سینمایی، شرکت نکنند اما به نوشت افزار نیاز دارند پس تقاضا در این حوزه وجود دارد و تولیدکنندگان باید به این تقاضا پاسخ دهند.

به گفته وی، نوشت افزارها با تصاویر جذاب از کاراکترهای خارجی تولید می‌شوند که بسیاری از آثار به لحاظ اخلاقی بار منفی دارد. تولیدکنندگان داخلی باید با طراحی قائده‌مند محصولات نوشت‌افزار را معقول و قاعده‌مندی را تولید کنند.

وی با اشاره به تصویرسازی انیمیشن‌های ایرانی و عروسک هایی همچون جناب خان توضیح داد: این عروسک‌ها که در میان کودکان جایگاه خوبی دارند می توانند فرهنگ ایرانی را اشاعه دهند و جوانان ما باید محمدحسین فهمیده‌ها را بشناسند. امسال سال حمایت از کالای ایرانی است و باید با همگرایی این امر را جلو ببریم. امیدوارم صدا و سیما در معرفی این نمایشگاه سنگ تمام بگذارد تا خدمتی به معلمان و دانش آموزان جامعه داشته باشد.

حسینی: نوشت افزار وارداتی از مواد بازیافتی تولید می شود

حسینی مدیرعامل مجمع نوشت افزار در ادامه نمایشگاه گفت: شروع برگزاری نمایشگاه و اهمیت نوشت افزار نشان می‌دهد که مردم جامعه به سمت کالای ایرانی سوق پیدا کرده است. با توجه به اینکه چهار هزار میلیارد هزینه تولید نوشت افزار در سال را داریم این امر به اشتغالزایی بسیار کمک می‌کند.

وی ادامه داد: نوشت افزار کارکرد رسانه ای دارند اما متاسفانه زیاد به آن نپرداخته‌ایم. همین طور محصولات وارداتی که از مواد بازیافت تولید می‌شود در کشور از لحاظ سلامتی به کودکان ما ضرر می‌رساند. از همین رو باید به دنبال نوشت افزار ایرانی و استاندارد برای کودکان‌مان باشیم.

سیاح طاهری همسر شهید بیان کرد: با استفاده از کالاهای ایرانی باید قهرمان های خودمان را به کودکان مان بشناسانیم تا شهید طاهری ها که با مقاومت و سختی‌ها برای فرهنگ مملکت جان خود را فدا کردند تا کودکان و نوجوانان با آنها آشنا شوند.

در این برنامه از تولیدکنندگان انیمیشن «فیلشاه»، حامد جعفری و هادی محمدیان، از عوامل فیلم «خوب گوش کن» رها حسن زاده و حسین امانی و همچنین از نوجوان ۱۴ ساله مشهدی امیرعباس برکچیان تقدیر شد.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد