صنعت مد و لباس در اقتصاد خلاق

به گزارش فناوری فرهنگی، در دهه 80 و 90 میلادی، بیش از 14 میلیون نفر در صنعت مد و طراحی لباس مشغول به کار بوده اند و این رقم در حد فاصل سال های 2010 تا 2020، از مرز 60 میلیون نفر گذشته است. طبق گزارشات، گردش مالی بازار جهانی فشن به حدود سه هزار میلیارد دلار رسیده است که دو درصد از کل تولید ناخالص در جهان را شامل می‌شود. طبیعی است که ارزش صنعت مد در بخش زنان به مراتب بیشتر از سایر بخش های این حوزه باشد. پس از آن صنعت مد و پوشاک در بخش مردان، رتبه ی دوم را در اختیار دارد و تجارت کالاهای لاکچری فشن و بازار البسه کودکان در رتبه های بعدی.

این آمار و ارقام گویای اهمیت و جذابیت طراحی و تولید لباس و اکسسوری، در صنایع بسیاری از کشورها شده است. طبق آمارهای موجود، در شروع قرن بیست و یکم ۲۶.۵ میلیون نفر در صنعت مد و پوشاک مشغول به کار بوده اند که این تعداد در دو دهه ی بعد از آن به حدود سه برابر رسیده است.

در این میان برند های فست فشن از یک سو و برندهای لاکچری از سوی دیگر سهم قابل توجهی ازگردش مالی سالیانه مد و لباس در جهان را به خود اختصاص داده اند.

یکی از بزرگترین هلدینگ های عرصه‌ی مد و لباس در جهان ایندیتکس است که می توان از برندهای آن مانند زارا به عنوان پرفروشترین برند های فست فشن نام برد. این شرکت به غیر از زارا، برندهایی هم چون پال اند بیر، ماسیما دوتی و برشکا را در زیر مجموعه هلدینگ خود دارد. درآمد این ابر برند اسپانیایی در سال های اخیر، به حدود 30 میلیارد دلار رسیده است.این رقم برای شرکتی که درحوزه‌ی فست فشن فعالیت می‌کند نشان دهنده‌ی آن است که سایر کمپانی‌ها و هلدینگ‌های فعال در عرصه‌ی مد و لباس از فست فشن تا لاکچری چه نقشی را در این چرخه‌ی مالی ایفا می‌کنند.

نکته‌ی دیگری که می‌توان از بعد صنعتی و جغرافیایی مد و لباس در نظر داشت، این است که بزرگترین کمپانی‌های فعال در صنعت و تجارت مد، اروپایی وآمریکایی هستند اما چند کشور بزرگ آسیایی گوی سبقت را درعرصه‌ی تولید و صادرات پوشاک  ربوده اند. از بین همه‌ این کشورها، چین، عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده پوشاک در جهان را به خود اختصاص داده است. پس از چین، هند، دومین جایگاه را در میزان تولید و صادرات کسب کرده است. کشورهای ایتالیا، ترکیه و بنگلادش از دیگر تولید کنندگان و صادرکنندگان مطرح عرصه ی پوشاک محسوب می‌شوند.

دلیل اصلی تولید محصولات بسیاری از برند های مطرح جهان در کشورهای آسیایی قیمت تمام شده به مراتب کم‌تر در کشورهای اروپایی ست که به دلایل متعددی از جمله هزینه‌ای  کارگر و مواد اولیه مصرفی وابسته است و در نتیجه آن نزدیک به نیمی ازعرضه بازار پوشاک در سراسر جهان به کشورهای آسیایی تولید کننده پوشاک تعلق دارد.

البته سال 2020، سال متفاوتی برای تمامی صنایع از جمله صنعت مد و پوشاک بود. چرا که با آغاز اپیدمی کرونا در اوایل سال میلادی جاری در جهان و تعطیلی بسیاری از شرکت‌ها، کارخانجات، مراکز خرید و فروشگاه‌ها شاهد رکود کم سابقه و شاید بی‌سابقه‌ای در بازارهای جهانی بوده‌اند.

فروش آنلاین محصولات مد و لباس در کنار بازگشایی مجدد مشاغل و مراکز تجاری پس از قرنطینه‌های گسترده می‌تواند به خروج از رکود این صنعت کمک کند. با این حال باید منتظر بود تا عواقب ناشی از این رکود و تعطیلی‌ها را نه تنها در ادامه سال جاری بلکه در سال‌های بعد نیز مشاهده کنیم.

*مهدی محمودی کارشناس صنعت مد و لباس

منبع: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوریکانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد