ضرورت آسیب‌شناسی محتوای انیمیشن‌ها

به گزارش پایگاه فناوری فرهنگی، محمدعلی صفورا، عضو هیات علمی گروه سینما و انیمیشن دانشگاه تربیت مدرس و مسئول کارگروه مضمون و محتوای دومین همایش ملی انیمیشن ایران در گفت‌وگو با خبرنگار بخش سینمایی ایسنا با توجه به اهمیت محتوا و مضامین در رسانه‌های تصویری گفت: یکی از بحث‌های بسیار مهم در رسانه، مساله‌ی محتواست؛ در حقیقت رسانه می‌آید تا با ارائه‌ی محتوا و مضامین مختلف که می‌تواند شامل مسائل تربیتی، آموزشی، سرگرم‌کننده و… باشد بر روی مخاطب خود تاثیر بگذارد.

او با اشاره به نقش کارگروه مضمون و محتوا در بررسی مشکلات انیمیشن ایران، ادامه داد: محتوا در کنار فرم بخش مهمی از رسانه هستند و باتوجه به این که ما پس از سالیان سال همچنان مشکلات عدیده‌ای مانند به تکرار افتادن یا نبودن موارد زیادی در بخش محتوا داریم، قرار است در کارگروه مضمون و محتوای این همایش، آن‌ها را بررسی کنیم.

این استادیار دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: علاوه بر آن قرار است در این کارگروه یک آسیب‌شناسی تخصصی از جنبه‌ی فنی و تکنیکی در ارتباط به محتوا هم انجام دهیم. از آنجا که انیمیشن ایران در بخش تکنیکی و فنی پیشرفت زیادی داشته است، اما می‌خواهیم ببینیم که آیا از وجوه محتوایی و موضوعی هم این پیشرفت حاصل شده‌است؟ و همینطور آیا موضوعات فیلم‌های انیمیشن ما (تجربی، سینمایی، تلویزیونی) موضوعات مورد نیاز مخاطب بوده‌ است؟ چه گفتمان‌هایی مطرح و چه گفتمان‌هایی غایب بوده‌اند؟

این انیماتور با تاکید بر اهمیت بخش «صنعت» انیمیشن گفت: امروزه در کنار اهمیت بخش فرهنگی، بخش «صنعتی» انیمیشن نیز از بخش‌های بسیار مهم است؛ زیرا که اگر ما نتوانیم به صنعت تبدیل شویم، از چرخه‌ی صادرات و تولیداتی که منجر به صادرات به کشورهای دیگری می شود عقب می‌مانیم و اصلی‌ترین بخش هر رسانه (که بخش صنعتش باشد) را از دست می‌دهیم.

صفورا ادامه داد: در این راه آسیب شناسی هایی انجام می‌دهیم تا ببینیم چه موضوعاتی را باید به گونه‌ای مطرح کنیم تا منجر به تولیداتی شود که علاوه بر ‌آن که مشتق از فرهنگ خودمان است، برای همه‌ی دنیا هم بتواند جذاب باشد. این موضوعی‌ست که قرار است در بخش انیمیشن صنعتی از منظر محتوا به آن پرداخت شود.

مسئول کارگروه مضمون و محتوای دومین همایش ملی انیمیشن ایران در بخش دیگری از سخنانش گفت: برگزاری هر همایشی بر اساس اهداف از پیش تعیین شده و نیازهای آن جامعه‌ی مدنظر طراحی می‌شود. جامعه‌ی انیمیشن ما هم مدت‌ها بود که به یکسری از موضوعات نظری و مباحث مربوط به «تولید» نیاز داشت. پس سیاست گذاری طوری پیش رفت که در بحث کلیات انیمیشن در ایران آسیب شناسی‌ای صورت بگیرد.

او با اشاره به اهداف کارگروه مضمون و محتوا ادامه داد: بحث های دانشگاهی و آکادمیک در حوزه های مختلف انیمیشن هم به بخش «تولید» و هم به بخش مدیریت و سیاست‌گذاری» کمک می‌کند. ارائه‌ی راهکارهایی برای بخش تولید، سیاست گذاری و مدیریت، ضمن آسیب‌شناسی آن‌ها از اهداف تعیین شده برای این کارگروه است.

صفورا همچنان گفت: کارگروه‌ها به گونه‌ای طراحی شده است که بتواند تمامی مسائل انیمیشن را هم در بخش «آموزش» و هم در بخش «محتوا و مضمون» و هم بحث «تولید و تعامل با رسانه های مختلف» و… که در این همایش مطرح می‌شود را، پوشش دهد.

این دانش‌آموخته‌ی کارگردانی انیمیشن در ادامه با اشاره به اهمیت صنعت انیمیشن در دنیا، تصریح کرد: امروزه انیمیشن رسانه‌ای به شدت جدی و مطرح در تمام دنیاست که کاربرد بسیار وسیعی هم دارد. صنعت انیمیشن همچنین چرخه‌ی اقتصادی بزرگی را در کنار مسائل فرهنگی‌ای که مطرح می‌کند، به وجود می‌آورد.

کارگردان انیمیشن «شهید بروجردی» با توجه به جایگاه ایران در صنعت انیمیشن سازی گفت: خوشبختانه در کشور ما در طی ۲۰ سال گذشته پیشرفت‌های خوبی داشته‌است و ما توانسته‌ایم در بخش‌هایی به بسیاری از استانداردها برسیم اما باید بدانیم که همچنان ضعف‌هایی داریم که این همایش قرار است به بررسی این ضعف‌ها بپردازد تا بعد از آن نتایج حاصله به بخش تولید هم منتقل ‌شود.

محمدعلی صفورا در پایان اظهار امیدواری کرد: پس از اتمام این همایش‌ها مدیران نتایج حاصله را بررسی کنند و این روند رو به رشد را متوجه شوند. درست است که در این دو، سه سال گذشته صنایع ما رکودهایی داشتند ولی صنعت انیمیشن مان به دلایل مشکلات اقتصادی و نگاه مدیریتی رکود بدتری را شاهد بوده است.

دومین همایش ملی انیمیشن ایران به همت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان سینمایی کشور و با همراهی آسیفای ایران، انجمن سینمای جوانان ایران، مدرسه ملی سینمای ایران، دانشکده صداوسیما، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه هنر و سازمان منطقه آزاد کیش از ۱۰ تا ۱۳ شهریورماه در جزیره‌ی کیش برگزار می‌شود.

منبع: سینما تجربی

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد