ضرورت تسریع تنوع‌بخشی در صنعت گردشگری کرونازده

به گزارش فناوری فرهنگی، در کانون تفکر گردشگری استان یزد عنوان شد: کنشگرهای گردشگری باید راهکارهای موثر در جهت رونق گردشگری کرونازده را جمع‌بندی و گونه‌هایی که صرفه اقتصادی ندارد را به گونه‌ی باصرفه تبدیل کنند تا امکان تسریع تنوع‌بخشی در این صنعت میسر شود.

«هما خورشیدی» معاون گردشگری استان یزد در نشست اخیر کانون تفکر گردشگری دانشگاه یزد با گلایه از عملکرد ضعیف برخی کمیته‌های گردشگری استان در شرایط کرونازدگی صنعت گردشگری، یادآور شد: طبیعت ظرفیتی قابل دسترس و دارای زیرساخت‌هایی مهیا برای رونق و توسعه‌ی گردشگری کرونازده استان یزد است که با توجه به شرایط فعلی، می‌توان بهترین استفاده را از آن داشت.

وی در این رابطه کویرگردی و روستاگردی را از دیگر ظرفیت‌های یزد در شرایط کرونایی دانست و گفت: این ظرفیت‌ها علاوه بر رونق بخشیدن به گردشگری، در ایجاد اشتغال برای جوانان نیز موثر هستند.

خورشیدی از توسعه گردشگری سلامت به منظور تقویت گردشگری داخلی نیز یاد کرد و گفت: براساس آمار تعداد دفترچه‌های بیمه مراجعان گردشگری سلامت در یزد با تعداد گردشگران همه حوزه‌ها  برابری می‌کنند لذا تقویت این بخش از گردشگری، ضروری و سودآور است به شرط آن که با ارائه خدمات موثر و مسئولیت‌پذیری در مقابل تاثیرات این شاخه از گردشگری، آن را رونق دهیم.

نظام نوآوری و فناوری در سند گردشگری

«مهدی باصولی» مشاور سند توسعه استانی گردشگری در دوران پسا کرونا نیز ضمن ارائه توضیحاتی در مورد فرآیند و مراحل تصویب این سند، از در اختیار قرار گرفتن آن به کانون تفکر گردشگری خبر داد و گفت: در بخشی از این سند، موضوع نظام نوآوری و فناوری مورد نظر است که نقش هر سازمان و دانشگاه و فعالان گردشگری در برنامه‌های آن مشخص می‌شود.

وی به محدودیت مالی دولت برای حمایت از برنامه‌های صنعت گردشری نیز اشاره کرد و گفت: خوشبختانه به علت در نظر گرفتن محدودیت مالی دولت، حدود 60 تا 70 درصد برنامه‌های ارائه شده فاقد نیاز مالی به دولت است و می‌توان آنها را با ساز و کارهایی مشخص، اجرایی کرد.

این مسئول در مورد نقش‌آفرینی مشخص دستگاه‌های دولتی در رباطه با این برنامه‌ها، عنوان کرد: دستگاه‌های مانند دادگستری و نیروی انتظامی و سایر ارگان‌ها نیز در قالب این سند دارای وظایفی هستند که در چارچوب آن می‌توانند برای رونق و توسعه این صنعت نقش‌افرینی کنند.

به گفته وی، عمده‌ترین نقش‌آفرینان برنامه‌های سند توسعه گردشگری، فعالان این حوزه هستند چرا که این افراد در تدوین این سند نقش داشته و می‌توانند بخش عمده‌ای از برنامه‌های آن را به مرحله اجرا دراورند.

باصولی از سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی اصلی اجرای این برنامه‌ها یاد کرد و گفت: البته این سند استانی همچنان نیازمند بازنگری است و هر چند که این سند در ابتدای راه است اما به مشارکت و همفکری سایر ارگان‌ها و دستگاه‌ها نیاز دارد.

تسریع تنوع بخشی در صنعت گردشگری

«منصور مهینی زاده» عضو هیات علمی دانشگاه یزد با اشاره به چگونگی اجرای راهکارهای موثر در جهت رونق گردشگری کرونازده، تصریح کرد: کنش‌گرهای گردشگری باید این راهکارها را جمع بندی کنند و گونه‌هایی که صرفه اقتصادی ندارد را به گونه‌ی باصرفه تبدیل کنند چرا که در این صورت امکان تسریع تنوع بخشی در صنعت گردشگری میسر خواهد شد.

وی با بیان این که فعالیت مستقل هر آژانس گردشگری در بازار اقتصاد گردشگری نباید موجب غفلت از گونه‌های ناشناخته و غیراقتصادی شدن آن‌ها شود، گفت: اگر بنگاه‌ها به صورت پراکنده عمل کنند، موفقیتی در تنوع بخشی گونه‌های گردشگری ایجاد نمی‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه به لزوم فعالیت و مدیریت آژانس‌های گردشگری به صورت هلدینگ اشاره کرد و گفت: برخی از بنگاه‌ها باید فعالیت خود را تخصصی کنند تا بتوان گردشگران را به سوی این بنگاه‌ها هدایت کرد.

وی برخی از اخبار مبنی بر رفع کرونا و بهبود گردشگری در کوتاه مدت را غیرواقعی دانست و گفت: باید فعالان گردشگری واقعیت‌ها را دیده و با آن اشنا شوند و امیدهای واهی و اینده نگری‌های غیرواقعی را حذف کنند.

توجه گردشگری به سوی سند امایش

«محمد مهدی شرافت» دبیر کانون تفکر گردشگری استان یزد هم به ضرورت تصویب سند راهبردی و توسعه گردشگری به عنوان سند بالا دستی جامع طراحی جامعه گردشگری تاکید و اظهار کرد: باید سند آمایش نیز به این مسئله پرداخته شود تا دوباره شاهد برنامه‌ریزی برای حضور گردشگران باشیم.

وی مسئله بعدی پس از توجه به گردشگری در سند آمایش را تنوع محصول و برنامه‌ریزی برای رونق گردشگری داخلی عنوان کرد.

«سیدرضا بهادری» رییس کمیته گردشگری پایدار استان نیز به اهمیت تنوع بخشی به گردشگری در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: با نگاهی خوش‌بینانه تا بیش از شش ماه آینده، گردشگری بین‌المللی در یزد محقق خواهد شد و باید برای این مسئله خود را آماده کنیم.

وی طبیعت‌گردی و روستاگردی را از عوامل موثر در توسعه گردشگری دانست و برضرورت فعالیت گسترده و با برنامه بر این صنعت تاکید کرد.

«سعید عطار» رییس کانون تفکر و عضو هیات علمی دانشگاه یزد نیز در این نشسست راجع به مسائل حوزه گردشگری ایراد سخن کرد.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد