طراحان تور ژاپن به شهداد رفتند / اقدام ژاپنی‌ها برای جذب گردشگر

به گزارش فناوری فرهنگی، ژاپنی‌ها گردشگران منضبط و ثروتمندی بودند که سالهاست حضور آنها در هر کشوری به صنعت گردشگری آن کشور اعتبار می‌دهد به همین دلیل کشورها سعی می‌کنند تا آنها را به سمت خود جذب کنند. ایران نیز با کمک نماینده اطلاع رسانی گردشگری ایران در ژاپن توانست چند روز پیش گروهی از فعالان آژانس‌های گردشگری ژاپن را به ایران دعوت کند تا با جاذبه‌های کرمان آشنا شوند.

از سوی دیگر ژاپنی‌ها نیز درصدد هستند تا گردشگران کشورهای دیگر را به دیدن ژاپن تشویق کنند آنها طرح‌های جالب توجهی دارند یکی از آنها ضمن احترام گذاشتن به گردشگر رعایت حقوق شهروندانشان است. آنها نمی‌خواهند با داشتن حجم زیادی از گردشگر در کشورشان آسایش مردم محلی و محیط زیست شأن را تخریب کنند.

در این باره و درباره موضوعات دیگری از جمله روند ورود گردشگران ژاپنی به ایران، سید عباسعلی امامیه نماینده اطلاع‌رسانی گردشگری ایران در ژاپن به خبرنگار مهر توضیحات بیشتری می‌دهد و می‌گوید: اگرچه تحریم‌های آمریکا باعث شده تا روی صنعت گردشگری و کار ما نیز فشار وارد شود اما توانسته ایم آژانس‌های زیادی را راغب کنیم تا به ایران گردشگر بفرستند. شاید آمار دقیقی از میزان ورود گردشگر ژاپنی به ایران نداشته باشیم در هر حال باید سفارت این آمار را اعلام کند اما باید گفت که بازار ورود گردشگران خارجی فعال است شاید یکی از عوامل کاهش قیمت تورهای ایران باشد. چون قیمت برای مسافر ژاپنی مهم است. از طرف دیگر برداشتن ویزا برای سفر به ایران نیز یکی دیگر از عوامل خواهد بود.

امامیه ادامه می‌دهد: روی میزان فروش تورهای خودم می‌توانم بگویم که بین ۲۵ تا ۳۵ درصد افزایش ورود گردشگر داشته ایم. در زمان برجام با رشد ۳۰۰ درصدی در حوزه تورهای تجاری مواجه شدیم. متأسفانه با لغو برجام این تورها افت زیادی کرد. چون خیلی از افراد روابط تجاری داشتند اما دچار بحران شدند. کار ما هر روز سخت‌تر می‌شود. چون حتی بانک‌های ژاپنی هم به ایران خدمات نمی‌دهند و حساب‌های ارزی کاملاً مسدود است.

وی در ادامه می‌گوید: اکنون تک محصولی کار کردن در آژانس‌های گردشگری هم ضرر است و هم فایده. ما سعی کرده ایم تا در تورهای ورودی و خروجی تنوع داشته باشیم. از آلمان و فرانسه و آسیای جنوب شرقی ورودی داشته ایم که پررنگ بود خروجی مان هم بیشتر به اروپا و ژاپن است. در حوزه تورهای خروجی نیز همه آژانس‌ها دچار بحران شده اند بحث کاهش نرخ ریال تورها را تقریباً تا مرز بیش از دو برابر گران کرد. به عنوان مثال پکیج گران ژاپن ۱۶ میلیون تومان بود که اکنون به ۴۰ میلیون تومان رسیده است. نکته جالب این است که مسافر ژاپن لاکچری است و تغییر قیمت‌ها روی سفر او تأثیری نمی‌گذارد اما مسافرانی که شرایط مالی متوسطی دارند و به مقاصدی مانند مالزی سفر می‌کنند، ریزش کرده اند.

این مدیر آژانس گردشگری درباره سایت ژاپنی‌ها در جذب گردشگر هم می‌گوید: آنها سال گذشته ۲۸ میلیون گردشگر ورودی داشته اند که ۱۵ میلیون آن تنها چینی‌ها بودند. در برنامه دراز مدت گردشگری ژاپن که ۱۴ سال پیش شروع شد، پیش بینی کرده بودند که گردشگران این کشور طی ده سال به ۱۰ میلیون گردشگر برسد اما این رقم سه چهار سال پیش محقق شد و بین ۱۲ تا ۱۴ میلیون گردشگر وارد ژاپن شد. سال گذشته نیز به مرز ۲۸ میلیون نفر رسیدند. آنها در نظر دارند تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۰ میلیون گردشگر داشته باشند و این تعداد را به دلیل مسائل زیست محیطی، ثابت نگه دارند. یکی از نمونه اقداماتی که ژاپنی‌ها انجام می‌دهند تا مردم کشورشان از حضور گردشگران کشورهای دیگر آسیب نبینند این است که می‌دیدند گردشگران از وسایل حمل و نقل عمومی زیاد استفاده می‌کنند و ممکن است شهروندان دچار مشکل شوند به همین دلیل نرخ تاکسی‌ها و وسایل نقلیه دیگر را هم پایین آوردند تا استقبال از آنها بیشتر شود.

امامیه همچنین درباره برگزاری تور آشناسازی برای ژاپنی‌ها که چند وقت پیش برگزار شد هم می‌گوید: پیرو برگزاری جلسه‌ای با حضور همه نمایندگان اطلاع رسانی گردشگری در شهر کرمان و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی داشتیم، متوجه ظرفیت‌های میراث فرهنگی و گردشگری این استان و همکاری مسئولان آن شدم. به همین دلیل پیشنهاد برگزاری یک فم تور را برای طراحان تور در ژاپن دادم. در ژاپن هم سمیناری برگزار کرده و کرمان را معرفی کردم و متوجه علاقه ژاپنی‌ها به این شهر شدم بنابراین همان جا با یکی از شرکت‌های هواپیمایی در ترکیه مذاکره کردم تا اسپانسر این تور شود چون آنها ۶ مسیر به ایران دارند و قرار است پروازهای بیشتری نیز به ژاپن داشته باشند. بنابراین پذیرفتند که اسپانسر باشند. با شرکت‌های هواپیمایی ایرانی و یکی از بهترین هتل‌های کرمان همچنین بخش CIP فرودگاه امام نیز مذاکره کردم تا توانستم این فم تور را برگزار کنم بنابراین ده نفر از طراحان تور گردشگری ژاپن به ایران آمدند که یکی از آنها روزنامه نگار گردشگری بود من معتقدم که برخی از آژانس داران زحمت می کشند و فعالان گردشگری را به ایران می‌آورند از جمله مدیران آژانس‌ها. اما درو اقع این طراحان تور هستند که کار اصلی را انجام می‌دهند و باید آنها با جاذبه‌های کرمان آشنا می‌شدند.

او ادامه می‌دهد: این گروه با همیاری اتاق بازرگانی و اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به این شهر آمدند و از کلوت های شهداد دیدن کردند حتی به اکوکمپ شهداد رفتند. آنها لحظه به لحظه سفرشان را در فضاهای مجازی که در اختیار داشتند اطلاع رسانی کردند چون برای اولین بار بود که به ایران می‌آمدند و آن را دوست داشتند. آنها اگرچه دو سه روز در کرمان بودند اما از موزه‌های مهم تهران نیز در مسیر برگشت دیدن کردند هدف ما این است که متولیان متوجه شوند که ژاپنی‌ها علاقه زیادی برای کار در حوزه سفر به ایران را دارند. برنامه بعدی ما این است که با یکی از شبکه‌های تلویزیونی ژاپن که کارش تنها تبلیغ میراث جهانی کشورهاست صحبت کنم تا ماه جون به ایران بیایند و به مدت یک ماه در ایران بوده و ده روز را تنها به شهداد اختصاص دهند. یک هفته نیز از شهر یزد فیلمبرداری کنند. چون معتقدم که شهداد می‌تواند قطب گردشگری ایران شود.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد