طراحان مدولباس درجه‌بندی می‌شوند

به گزارش فناوری فرهنگی، سیده مرضیه شفاپور دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس، با حضور در پنجمین ورکشاپ مد، مزون‌داری و برندسازی به گفت‌وگو و تبادل نظر با طراحان، مزون‌داران، مدیران عامل برندهای پوشاک کشور و علاقه‌مندان به این حوزه پرداخت.

شفاپور با اشاره به برنامه‌هایی که برای توسعه، رشد و اعتلای مد و لباس کشور دارد، گفت: امیدوارم با همکاری و هم فکری شما فارغ از مسائل سیاسی و با نگاهی تخصصی و حرفه‌ای به حوزه مد و لباس بتوانیم این حوزه را توسعه داده توانمندتر کنیم.

وی مسئله آموزش را از مباحث مهمی برشمرد که بعد از بهمن ماه (اتمام جشنواره فجر) به صورت جدی آن را پیگیری خواهد کرد و افزود: آموزش‌های کوتاه مدت و بلند مدت در دستور کار ما قرار داد. آموزش‌های کوتاه مدت برای افرادی که تجربه عملی در حوزه مد و لباس دارند ولی تحصیلات آکادمیک ندارند، برگزار می‌شود تا با کسب مدرک از این دوره‌ها بتوانیم درجه هنری به این گروه از هنرمندان اعطا کنیم.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در ادامه گفت: آموزش‌های ضمن خدمت هم توسط گروه‌های متخصص به صورت ورکشاپ برگزار می‌شود و مدارک صادر شده برای شرکت‌کنندگان در ارتقای فنی و درجه‌بندی توانمندی هنرمندان تأثیرگذار خواهد بود. تصمیم داریم این امکان را فراهم کنیم که طراحان نیز مانند سایر حرفه‌ها دارای درجه بندی و گرید تخصصی شوند که یکی از شاخص‌های ارتقای این گرید حضور و موفقیت طراحان در جشنواره‌های ملی خواهد بود.

شفاپور یکی دیگر از برنامه‌های خود را برقراری ارتباط حرفه‌ای با خارج از کشور اعلام کرد و گفت: معتقد هستم اگر قرار است در جهان حرفی برای گفتن داشته باشیم باید از توانمندی هنریمان در حوزه مد و لباس استفاده کنیم. تنها هنری که می‌تواند در جهان امروز به حضور قوی ما در جهان منجر شود مد و لباس و استفاده از فرهنگ و پیشینه قوی ایرانی اسلامی در پوشاک است. تعاملاتی شکل گرفته که بر اساس آن طرح‌های برتر جشنواره‌های داخلی در رویدادهای مد کشورهای مختلف به نمایش در بیاید و گروه‌های منتخب خارجی نیز به ایران دعوت شوند تا یک تعامل دوطرفه سودآور در این حوزه ایجاد شود.

وی در واکنش به انتقاد یکی از حاضران که گفت «طراحان ما دستشان بسته است و نمی‌توانند آنگونه که باید طرح‌های خود را ارائه و به نمایش بگذارند»، گفت: من این‌مسئله را قبول دارم اما نکته‌ای که باید گفته شود این است که خود طراحان ما موجب شدند این خلل در کار ایجاد شود. دو سال پیش نمایش زنده لباس (cat walk) اجرا می‌شد اما برخی اقدامات موجب لغو این برنامه‌ها شد.

شفاپور در پایان گفت: ما در یک کشور اسلامی زندگی می‌کنیم و باید تابع قانون و مقررات کشور باشیم. معتقدم طراح می‌تواند از نمایش زنده لباس به‌عنوان یک ابزار استفاده کند. بر همین‌اساس در حال رایزنی در این‌باره و دریافت نظر مراجع تقلید و صاحب‌نظران هستم تا بتوانیم از این ابزار به نحو شایسته و قانون‌مدار استفاده کنیم. که البته نیازمند همراهی قانونمند و قوی شما هستیم.

منبع: مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد