طراحی ابزارهایی برای ارزیابی اخبار فضای مجازی

به گزارش فناوری فرهنگی،محمدجواد آذری جهرمی، درباره شایعات در فضای مجازی، گفت: ترویج شایعه و اخبار دروغ یکی از آفت‌های نظام انتقال سینه به سینه و فضای مجازی است، در دین ما نیز علما برای تشخیص سره یا ناسره بودن روایات از مجموعه علوم مانند علم رجال، علم انساب و علم کلام استفاده می‌کردند، با استفاده از این روش فرد موثق و غیرموثق شناسایی می‌شود که مجموعه این بستر در دنیای امروز را سواد رسانه‌ای می‌گویند. اگرچه کم فروشی اینترنت توسط برخی اپراتورها اتفاق ناگواری است اما ما بدون لکنت زبان این موضوع را با مردم در میان گذاشتیم. این موضوع می‌توانست شایعه‌هایی بسیاری ایجاد کند.

وی افزود: زمانی که ما سینه به سینه شدن اخبار را پذیرفتیم، زمانی که شبکه اجتماعی را به عنوان مرجع خبری پذیرفتیم، چنین ظرفیت‌هایی را در آن ایجاد کنیم. در پژوهشگاه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای کمک به سواد رسانه‌ای، سامانه‌ای در حال طراحی است که این سامانه بتواند صحت و راستی اخبار را ارزیابی کند و مشخص کند آیا منبع این خبر موثق است؟

ضرورت طراحی ابزارهایی برای سنجش و ارزیابی اخبار فضای مجازی

وی با اشاره به راهکار مقابله با شایعه‌ها، اظهار کرد: باید ابزارهایی در اختیار مردم قرار گیرد که قدرت آن‌ها برای سنجش و ارزیابی اخبار افزایش یابد، برای تحقق این مهم باید مجموعه‌هایی شکل گیرد که اخبار را بررسی و صحت آنها را به مردم گزارش دهند.

بنا بر اعلام سایت خانه ملت، وزیر ارتباطات، با اشاره به راهکار لازم برای مقابله با شایعه‌های مربوط به عملکرد نظام، حاکمیت و دولت در عرصه کاری، خاطرنشان کرد: بهترین شیوه این است که ما فعالانه برخورد کنیم؛ یعنی اگر قرار است اتفاقی رخ دهد، نگذاریم دیگران ابتدا مسائل را بازگو کنند بلکه خودمان با صداقت و درستی مطالب را با مردم در میان بگذاریم.

سکوت‌های بی‌جا به بازار شایعات دامن می‌زند

آذری جهرمی، ادامه داد: اگرچه کم فروشی اینترنت توسط برخی اپراتورها اتفاق ناگواری است اما این موضوع را با مردم در میان گذاشتیم. این موضوع می‌توانست شایعه‌هایی بسیاری ایجاد کند. در برخی موارد سکوت‌های بی‌جا باعث دامن زدن به شایعات می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، در پاسخ به این پرسش که آخرین شایعه‌ای که درباره خودتان شنید چه بوده است، گفت: هر روز شایعه وجود دارد و اولی و آخری ندارد.

منبع: ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد