فراوانی اجناس خارجی در بازار؛ زهری بر جان صنایع دستی

به گزارش فناوری فرهنگی، ورود بی رویه اجناس تقلبی خارجی از کشورهای خارجی و از طریق معابر رسمی و غیررسمی و خیلی وقت ها به صورت مافیایی بازار صنایع دستی فاخر این سرزمین را بی رونق کرده و کمر هنرمندان کهن این صنایع پر قدمت را خمیده کرده است؛ اغراق نخواهد نبود اگر بگوییم اجناس بی کیفیت خارجی اشک هنرمندان این سرزمین را درآورده است.

پیشکسوتان صنایع دستی برجسته ای چون منبت کاری و ریزه کاری و دیگر هنرهای اصیل، از رونق اقلام خارجی بسیار متاثر شده است.

مردم هم بی تفاوت شده و قدرت تمییز صنایع دستی اصیل و قاچاق و تقلبی را ندارند و یا نمی خواهند بدانند و به همین دلیل ساعت ها جلوی فروشندگان همین اجناس خارجی صف کشیده و ضربه سنگینی به صنایع دستی استان زده اند.

سکوت تلخ جامعه، دستگاه ها، نهادها و چشم بستن آنها بر این داشته های ارزشمند چوب حراج به صنایع دستی فاخر استان زده و حکم مرگ این صنایع فاخر را امضا می کنند و دیری نخواهد رسید دیگر نشانی از ریزه کاری، منبت و هنرهای دیگر دراین دیار وجود نخواهد داشت.

خرید و فروش اقلام تقلبی خارجی؛ زبان دوطرفه فعالان صنایع دستی و مردم

دارنده ۲ نشان ملی، منبت کار و ریزه کار برجسته آذربایجان‌غربی اظهار داشت: اجناس خارجی که به شیوه های مختلف وارد بازار می شوند و خرید قابل توجه مردم از این اقلام ارزان و انبوه، موجب زیان ۲ طرفه شهروندان و فعالان صنایع دستی می شود.

“حمید بهجت” ادامه داد: مردم بدسلیقه شده و قدرت تمییز خود را از دست داده اند؛ آنها نیز به جای انتخاب صحیح و توجه به کیفیت فریب ظاهر اجناس خارجی را خورده و خانه های خود را با این اجناس پر می کنند.

وی اضافه کرد: جالب اینکه این اجناس به دلیل بی کیفیت بودن پس از مدتی کارایی خود را از دست داده و باعث می شوند خریداران دوباره از این اجناس خریداری کنند.

این  منبت کار و ریزه کار برجسته آذربایجان‌غربی اظهارداشت: این در حالی است که مردم به جای صرف هزینه دوباره می توانستند صنایع دستی فاخر استان را خریداری کرده و علاوه بر کمک به هنرمندان، منزل خود را با اثری فاخر زینت دهند.

“بهجت” بیان کرد: ارگان های دولتی هرساله بودجه ای را برای خرید هدایا تعیین می کنند بنابراین با این مبلغ به جای خرید اجناس خارجی و پربار کردن بازار آنها می توانند مستقیم به محل فعالیت هنرمندان رفته و صنایع دستی مورد نیاز خود را انتخاب کرده و خریداری کنند و با این کار گام بزرگی در حمایت از صنایع دستی استان بردارند درحالی که آنچه مشاهده می کنتیم برعکس است.

وی ادامه داد: حتی در نمایشگاه های دایمی شهر نیز اجناس خارجی تقلبی بیشترین سهم را به خود اختصاص داده اند و تنها ۱۰ درصدش مربوط به ارومیه است.

وی اظهار داشت: صنایع دستی نظیر ریزه کاری و منبت کاری قدمتی ۱۰۰ ساله دارند و روزگاری خانه های مردم این دیار را مزین می کردند ولی امروز جولان اجناس خارجی غبار فراموشی به روی این صنایع پاشیده است.

وی افزود: حرکت پرشتاب اجناس خارجی در بازار و بی تفاوتی مردم و جامعه به صنایع دستی اصیل و کهن این دیار باعث شده از ۲۰۰ کارگاه صنایع دستی تنها  ۳۰ کارگاه باقی بماند و ماهم تنها بخاطر دغدغه ای که داریم، تلاش می کنیم و باقی مانده ایم.

اجناس بی کیفیت خارجی  هنرمندان را آزار می دهد

دیگر هنرمند ریزه کار ارومیه ای نیز اظهار داشت: وفور اجناس بی کیفیت خارجی بسیاری از هنرمندان را آزار می دهد و واسطه ها اجناس خارجی را با قیمت های ارزان به جای صنایع دستی به مردم می فروشند و این وضعیت امید هنرمندان را به یاس تبدیل می کند.

علی محمدنژاد ادامه داد: از مسوولان انتظار می رود جلوی ورود اجناس تقلبی خارجی به کشور را گرفته و بیش از پیش هنرمندان صنایع دستی استان را مورد حمایت قرار دهند.

وی افزود: ورود بی رویه اجناس خارجی بی کیفیت بنام صنایع دستی از پاکستان، چین و هند و عرضه آنها دربازار با قیمت پایین  باعث رکود و تعطیلی کارگاه های ریزه کاری و منبت کاری و دیگر صنایع دستی شده است.

خودنمایی اقلام خارجی بی‌کیفیت در بازار آزاردهنده است

هنرمند دیگری از جنوب استان که در حوزه گلیم بافی و تولید عروسک و اسباب بازی سنتی فعالیت می کند گفت: متولیان امر باید ارتباطی عمیق بین مردم و هنرمندان ایجاد کرده و با این روش جلوی حرکت صعودی اجناس خارجی را بگیرند.

سهیلا محمودی ادامه داد: امروز اگر سری به بازارهای استان و حتی نمایشگاه های کوچک بزنیم، آنچه بیشتر خودنمایی می کند عروسک های خارجی است؛ کافی است به آرم عروسک نگاه کرده و نام کشور تولید کننده را که بیشتر چین است؛ مشاهده کنید در حالی که در همین بازارها و نمایشگاه ها تولیدات هنرمندان استان انگشت شمار است.

وی که در گلیم بافی و فرش بافی هم فعالیت چندین ساله دارد، گفت: برخی کشورها اقدام به کپی برداری از نقشه های گلیم و قالی ایرانی کرده و تولیدات بی کیفت به  ظاهر شکیل را از طریق معابر رسمی و غیررسمی و واسطه ها وارد بازار استان کرده و نبض بازار صنایعی دستی را به دست می گیرند.

وی افزود: هنرمندانی که درسال های اخیر قربانی اجناس تقلبی خارجی شده و کارگاه هایشان تعطیل و تولیداتشان بدون خریدار مانده، کم نیستند؛ فرش ماشینی تولید خارجی جای فرش دستباف استان را گرفت و به جای رونق تولید این استان تولید کنندگان اجناس خارجی صاحب منافع شدند.

فرهنگسازی بین خانواده ها بهترین راهکار حمایت از صنایع دستی داخلی

معاون صنایع دستی میراث فرهنگی و گردشگری آذربایجان‌غربی هم گفت: مشکل مهم هنرمندان صنایع دستی، فروش بوده و حل این مشکل نیازمند همراهی مردم ، جامعه و توجه آنان به صنایع دستی است.

افسانه رنجبر قاسمی اظهارداشت: خرید صنایع دستی نیازمند فرهنگ سازی است و اگر مردم هدایای خود را از میان صنایع دستی انتخاب کنند، بدون شک بخش بزرگی از مشکل هنرمندان حل می شود.

وی به فروش اجناس خارجی در بازار صنایع دستی اشاره کرد و گفت: اجناس بی کیفیت  خارجی به نام صنایع دستی با ظاهری زیبا و قیمتی ارزان عرضه می شود  و توجه مردم را به خود جلب می کند که باید در این خصوص، مردم نیز هوشیاری لازم را داشته و از تولید داخل حمایت کنند.

۴۰ نوع صنایع دستی توسط هنرمندان آذربایجان‌غربی تولید می شود، هنرهای چوب همانند صنایع چوب منبت کاری و ریزه کاری در مرکز استان، قالی بافی و نساجی درجنوب استان، تراش سنگ در شمال از جمله هنرهای بومی این استان به شمار می رود.

همچنین نساجی سنتی، سفال و سرامیک، پوشاک سنتی،صنایع دستی فلزی و روی شیشه و دیگر پیشه های سنتی وابسته به صنایع دستی از جمله رنگرزی گیاهی و نخ ریسی سنتی از دیگر صنایع دستی فعال دراستان محسوب می شود.

 

منبع:ایرنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد