فعالیت بی امان “داعش” در شبکه های اجتماعی + تصاویر

نیروهای سایبری “داعش” حتی از استارتباط جمعی و همچنین رسانه ای را برای برانگیختن احساسات و یا اطلاع رسانی سریع را می رساند.

مانور کامل تصاویر، پخش و جهان با شیوه اقدامات این گروه ها گردید.

اما در دیگر روی سکه اتفاقات سه سال اخیر سوریه و انعکاس خشونت های عریان این بحران داخلی، تنها چند لحظه پس از رخ دادن در شبکه های اجتماعی بود. گروه های تروریستی مختلفی که در سوریه فعال بوده و دست به جنایت می زدند هر کدام به نوعی دارای تیم خبری مجزا بودند، تا آنجایی که هر کدام از این گروه ها، اکانت های اختصاصی در شبکه های اجتماعی شناخته شده، داشتند.

اولین تجربه های بازخورد اقدامات این گروه ها در شبکه های اجتماعی در سوریه رقم خورد و می توان اولین اقدام به انتشار فیلم و تصاویر را به جنایت در “حوله” سوریه مربوط دانست که در آن بیش از 200 نفر از مردم این روستا به طرز فجیعی قتل عام شدند. در یکی از فیلم های منتشر شده در شبکه اجتماعی یوتیوب، فیلم بردار جبهه النصره در کنار تروریست های این گروه از تمامی صحنه ها به خوبی تصویر برداری می کند تا آنجا که در یکی از صحنه ها که خانواده ای را در جلوی درب منزل آنها به رگبار می بندند، خود تصویر بردار نیز مسلح بوده و فردی را به قتل می رساند. تکنیک استفاده شده “داعش” و “النصره” در “حوله” ایجاد رعب و وحشت در کل سوریه بود. در این شهر 200 فرد به طرز وجیعی کشته شدند که اغلب کودک بودند.

کودک زخمی شده در شهر حوله که مرمی اسلحه کلاشنیکف از بدنش خارج شده است.

بیشتر تصاویر با کیفیت به دست آمده از تروریست های سوریه توسط خبرگزاری رویترز مخابره شده است. این خبرگزاری ها حتی به اتاق های استراحت این جنگ جوها هم دسترسی داشته و از لحظات استراحت و حتی خواب آنها نیز تصاویر تهیه کرده است. خبرنگار و عکاس روزنامه “تایمز” در توصیف این اقدام عناصر مسلح می گوید: “اینگونه اقدامات وحشیانه فقط در قرون وسطی مشاهده می شد”. این روزنامه در گزارشی از حضور عکاس خود در کنار یکی از این جنایت ها خبر می دهد و تصاویر آن را نیز منتشر می کند.

تصویر منتشر شده در روزنامه “تایمز” در حال بریدن سر سرباز سوری

سیاست این گروه ها در سوریه برای انعکاس هر چه بیشتر جنایات خود، ایجاد رعب و وحشت در افراد حاضر در مناطقی که هنوز به اشغال آنها در نیامده و یا مناطقی که تحت تصرف آنها بوده، می باشد. سیاست ایجاد وحشت به خوبی می توانست اندک مقاومت های انجام شده توسط جریان های ضد آنها را نیز درهم بشکند. نکته جالب این است که فهرست بلند بالایی از اکانت های مسلمانان در شبکه های اجتماعی (فیس بوک،توئیتر، یوتیوب و . . )طی چند سال گذشته به دلیل انتشار صرفا تفکرات آنها بدون هیچ گونه خشونتی، بسته شده است.

فعالیت بی امان “داعش” در شبکه های اجتماعی

این گروه با ایجاد حساب های مختلف کاربری که گاها از یک حساب کابری مادر تغذیه می شود، فعالیت بی امانی را در جهت به نمایش گذاشتن فعالیت های خود ایجاد نموده است. در حالی که شبکه های اجتماعی در اساس نامه های خود، ملزم به حذف اکانت های انتشار دهنده خشونت هستند ولی پس از انتشار گسترده این ویدئوها و تاثیر پذیرفتن مخاطب از آنها اقدام به حذف این ویدئوها از روی سایت های خود می کنند. انتشار گسترده اعدام های دسته جمعی، بریدن سرهای مردم، خوردن اعضای آنان و …که در قوانین شبکه های اجتماعی من جمله تویتر و یوتیوپ و فیس بوک، انتشار خشونت و تهدید علیه دیگران ممنوع است و  حذف نشدن آنها از این سایت ها جای تامل دارد!. این شبکه ها در گذشته اکانت های تبلیغاتی مسلمانان که بدون هیچ گونه خشونتی به تبلیغ اسلام مشغول بوده را حذف می کردند. در یکی از کلیپ های خشن “داعش” که در مرز بین عراق و سوریه اتفاق افتاد، در آن «شاکر وهیب الفهداوی» تروریست تکفیری از رهبران این گروه اقدام به پیاده نمودن چند راننده تریلر اعزامی از سوریه می کند و پس از فهمیدن این موضوع که آنها “شیعه” هستند به طور بی رحمانه ای آنها را به رگبار می بندد، این کلیپ تا مدت ها بر روی یوتیوب موجود بود.
ویدئوی لحظه به رگبار بسته شدن راننده های عراقی توسط “شاکر وهیب”

نیروهای “داعش” در تمامی عملیات های مهم خود مجهز به وسایل پیشرفته فیلم برداری و عکاسی بوده که به محض رصد صحنه مدنظر آن را شکار کنند. تقریبا تمام فرماندهان میانی و ارشد این نیرو به “هندی کم های کوچک” مجهز هستند.
یکی از فرمنادهان “داعش” عراق پس از آتش زدن چند خودرو دوربین “هندی کم سونی” که در گردن این فرد است به وضوح قابل روئیت است

تویئتر در پی اعتراض های مکرر به فعالیت اعضای این گروه های تروریستی که با اکانت های “توئیتر” دست به انتشار اقدامات وحشیانه خود می زدند، تصمیم به حذف هدفمند تنها تعدادی از این حساب های کاربری نمود. شنبه شب چهاردهم ژوئن2014، ده‌ها عکس از نظامیان شیعه عراقی که به شکل بی‌رحمانه‌ای توسط این گروه کشته ‌شده بودند در توییتر منتشر شد.

صحنه‌های فجیع این کشتار دسته‌جمعی به قدری دلخراش بود که بسیاری از رسانه‌ها از انتشار آن‌ خودداری کردند.
لحظه اعدام افسران اترش عراق به دست”داعش”که باعث حذف اکانت این گروه در توئیتر گردید

    یک حساب منتسب به “داعش” که پس از این جنایت از توئیتر حذف شد    

جولان “داعش” در عراق و شبکه های اجتماعی

اما قوی ترین و در عین حال خشن ترین گروه تروریستی در حال جنگ با حکومت مرکزی سوریه، “داعش” بوده است. شاید یکی از مهم‌ترین عوامل قدرت نظامی بالای “داعش” علاوه بر دریافت تسلیحات پیشرفته از طرف‌های منطقه‌ای نظیر عربستان ، به تجارب و سال ها جنگ عراق مربوط می باشد. “داعش” در عراق و در درگیری مستمر با ارتش قدرتمند آمریکا کاملا آبدیده شده و شیوه درگیری با ارتش‌های کلاسیک را به خوبی آموخته است. یک سوم از کشته‌های آمریکا در دوران اشغال عراق در استان الانبار، کانون قدرت “داعش” در عراق جان خود را از دست دادند؛ شاید از همین روست که آمریکا پس از آغاز نبرد ارتش عراق در الانبار گفته است که “داعش” دشمن مشترک عراق و آمریکاست.

نقش “داعش” در بحران سوریه نقش پررنگی است تا آنجا که نفوذ این گروه در کنار سایر گروه‌های سلفی عملا ارتش آزاد سوریه را به حاشیه رانده و به باور برخی تحلیل‌گران عملا “ارتش آزاد” را از میان برداشته است. سازمان ناظر حقوق بشر سوریه در گزارشی که در سال 2013 ارائه کرد ابراز داشت که “داعش” قوی‌ترین گروه شورشی فعال در شمال سوریه است. این گروه از همین رو سعی کرده بود تمام اقدامات تروریستی خود را یا تحت پوشش رسانه های غربی قرار دهد و یا اینکه توسط تصویربرداران خودی این گروه به ثبت برساند و بلافاصله به شبکه های اجتماعی انتقال دهد.

داعش پس از تسخیر تقریبا تمام استان سنی نشین الانبار عراق در زمستان سال گذشته، چند هفته قبل به استعداد هزار خودرو به استان های مرکزی عراق و به قصد تصرف بغداد لشگر کشی نمود. این حمله به قدری برق آسا بود که تعداد زیادی از نیروهای امنیتی عراق نیز به چنگ نیروهای “داعش” افتادند.

این گروه اما آتش تهیه قوی رسانه ای در باب کشور عراق تدارک دیده بود. این مانور سایبری در شبکه های اجتماعی به قدری بود که بدلیل جلوگیری از گسترش عملیات روانی “داعش” و به وقوع پیوستن پروپاگاندای سرویس های امنیتی بیگانه؛ کلیه شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای ارتباطی تعاملی در عراق فیلتر شد.
تصویر صفحه اول فیلترینگ کشور عراق که به دلیل بحران این کشور مسدود گردید

تیم رسانه ای “داعش” در حمله اخیر خود به استان “صلاح الدین” و قبل از آن تصرف موصل، به گونه ای کاملا حرفه ای اقدام به بروز رسانی تمامی اکانت های فعال خود در شبکه های اجتماعی نمود. این به روز رسانی به حدی بود که به طرفداران خود در سراسر دنیا این پیام را می رساند که آنها در حال پیشروی بدون کنترل و محدودیت هستند. گروه “داعش” به موازات سقوط “موصل” اقدام به انتشار نشریه الکترونیکی خود کرد. این نشریه الکترونیکی که اکثر قسمت های آن مربوط به نحوه چگونگی درگیری با نیروهای دولتی “عراق” بوده و در بسیاری از صفحات آن نیز به صحنه های خشن اعدام های خیابانی نیروهای پلیس و امنیتی “عراق” پرداخته شده است، به گونه ای نشان دهنده خوی درندگی “داعشی” ها بوده است.

این نشریه صرفا بر روی برد نظامی این نیرو کار کرده است و به گونه ای نشان داده که گویا ارتش “عراق” توانایی برخورد با تهاجم آنها به شهرهای مختلف “عراق” را ندارد. این نشریه که به احتمال فراوان در جایی غیر از محل درگیری ها یا شاید هم در خارج از “عراق” تهیه می شود، دارای صفحه بندی با کیفیت و با رنگ بندی عالی می باشد.

لوگوی تهیه شده برای این نشریه شبیه به لوگوی خبرگزاری دانشجو می باشد.
نشریه الکترونیکی “داعش” که به محض سقوط موصل منتشر شد

نیروهای سایبری “داعش” حتی از تاالار های گفت و گو که فضای خوبی را برای جذب نیرو و همچنین شبهه زدایی از اقدامات این گروه فراهم می آورد نیز از دست نداده اند، تا جایی که در ذیل صفحه تالار گفت و گوی القاعده به صورت جدی و مستمر حضو دارند. این تالار “گفت و گو “که با هدری از تصویر اسامه بن لادن(رهبر کشته شده القاعده) و همچنین پرچم در حال حرکت “لا اله لا الله” که نماد مخصوص “داعش” بوده است، مزین شده دارای زیر مجموعه های مختلفی است که فعال ترین آنها داعشی ها بوده اند.

تالار گفت و گوی منتسب به القاعده

هدر این تالار گفت و گو که تصویر اسامه بن لادن می باشد

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد