فعالیت ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور/اقدامات برای توسعه همکاری فناورانه ایران و قزقیزستان

به گزارش فناوری فرهنگی، دکتر سیاوش ملکی‌فر در اولین رویداد بین‌المللی مجازی ارائه نیازهای فناورانه بین شرکت‌های ایرانی و قرقیزستان، افزود: ایران در ۱۰ سال گذشته قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را با هدف حمایت و پشتیبانی از شرکت‌های فناور مصوب کرد و نتیجه این اقدام فعال شدن بیش از ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور است.

وی با بیان اینکه این شرکت‌ها پتانسیل‌های قابل توجهی در حوزه‌های فناوری به‌ویژه در زمینه‌های زیست فناوری و کشاورزی دارند، خاطر نشان کرد: بر اساس توانمندی‌های ایجادشده این شرکت‌ها آمادگی همکاری فناورانه و اقتصادی با کشورهای دیگر را دارند.

ملکی‌فر با اشاره به راه‌اندازی دفتر صادراتی ایران در بیشکک قرقیزستان، خاطر نشان کرد: این دفتر تلاش می‌کند که همکاری میان دو کشور را تسهیل و تسریع کند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی هدف از برگزاری این وبینار را که به دلیل شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار شد، شناسایی و شناساندن توانمندی‌های شرکت‌های طرفین به یکدیگر نام برد و یادآور شد: برگزاری این نشست نه اولین و نه آخرین نشست میان ایران و قرفیزستان است و امیدواریم چنین نشست‌هایی در سایر حوزه‌ها نیز برگزار شود.

ملکی‌فر اضافه کرد: بر این اساس تلاش خواهیم کرد که از شرکت‌های فناور در جهت تقویت همکاری‌های طرفین حمایت کنیم.

در این وبینار همچنین دکتر خرازی، سفیر ایران در قرقیزستان برگزاری این وبینار را آغازی برای همکاری بیشتر میان دو کشور در حوزه کشاورزی با اتکا به دانش‌های کسب شده در این عرصه دانست و گفت: کشورهای منطقه آسیای مرکزی از جمله کشورهای در اولویت همکاری ایران قرار دارند و روابط ایران با این حوزه علی‌رغم آنکه مدت زیادی از استقلال این کشورها نمی‌گذرد، روابط ریشه‌دار و تاریخی است.

وی با بیان اینکه امروز برای تقویت پیوند ایران با کشورهای آسیای مرکزی و به ویژه قرقیزستان راهکارهای مختلفی وجود دارد، خاطر نشان کرد: یکی از این راهکارها تقویت همکاری‌های اقتصادی و تجاری و تلاش برای استفاده از ظرفیت‌های یکدیگر در بخش‌های مختلف است.

خرازی، با تاکید بر اینکه خوشبختانه در سال‌های قبل شاهد روند افزایشی در همکاری‌های اقتصادی و تجاری میان ایران و قرقیزستان هستیم، اظهار کرد: این روند به گونه‌ای بوده است که در سال ۲۰۱۹ حجم صادرات ۲ کشور به ۶۸ میلیون دلار رسید که افزایش دو برابری داشته است و لازم است در قالب برنامه‌هایی حجم مبادلات دو کشور به سطح قابل قبولی برسد.

سفیر ایران در قرقیزستان با اشاره به امضای قرارداد موقت میان ایران و اتحادیه اوراسیا، با تاکید بر اینکه این قرارداد فرصت مناسب و جهش خوبی برای تجار و تولیدکنندگان دو کشور فراهم کرده است، یادآور شد: آثار و نشانه‌های این جهش در ۷ ماه گذشته به خوبی قابل توجه بوده است، هر چند که به دلیل شیوع ویروس کرونا تا حدودی جلوی این جهش گرفته شد.

خرازی همچنین به امضای موافقت‌نامه‌ای میان ایران و قرقیزستان اشاره کرد و افزود: بر این اساس ۸۶۲ قلم کالا مشمول تعرفه‌های ترجیحی شدند که بخش زیادی از آنها در حوزه دارویی بوده است.

وی با اشاره به توانمندی‌های فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مختلف علمی از جمله کشاورزی و حوزه‌های زیستی، یادآور شد: ولی برخی موانع فراروی این همکاری‌ها است که از جمله آن می‌توان به مواردی چون عدم شناخت درست و کافی از ظرفیت‌های یکدیگر، نبود روابط مستقیم بانکی و مشکلات حوزه حمل‌ونقل اشاره کرد.

منبع:ایسنا

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد