فناوری جذاب سینماهای جهان عامل افزایش مخاطب

زیباترین و مدرن ترین سینماهای جهان

تماشای فیلم جزو سرگرمی‌های محبوب میلیون‌ها نفر است و بدون شک تماشای فیلم مورد علاقه در یک سالن سینمای مجهز و با کیفیت، لذتی چند برابر خواهد داشت. اما نقش طراحی و فضاسازی سالن‌های سینما و ابتکارات صورت گرفته در آنها، تا چه حد در جذب مخاطب تأثیرگذار است؟

آنچه مسلم است تاثیر سالن سینما به عنوان یک زیرساخت فرهنگی در چرخه اقتصادی این حوزه نقشی غیر قابل کتمان دارد و به این دلیل بررسی عوامل موثر در بهبود وضعیت این شاخص و شناخت زمینه هایی برای افزایش تعداد مخاطبان می تواند در اولویت کاری سینمای کشور قرار گیرد. در واقع سالن های سینمایی مطلوب، زیربنای رسیدن به سینمای استاندارد است.

باید در نظر داشته باشیم که سالن سینما نخستین محل تبادل محصول سینمایی با مخاطب هدف (مصرف کننده) است. برای نیل به اهداف فرهنگی سینما، ابتدا باید این محیط از قابلیت لازم برای ارتباط با مخاطب برخوردار باشد (اهداف اقتصادی ) تا زمینه تحقق اهداف بعدی حوزه سینما فراهم شود. یعنی رسیدن به صنعت سینمای ملی, تنها به مدد ایجاد کانال ارتباطی مناسب بین مخاطب و محصول سینمایی محقق می شود.

با این شرایط باید به تعریفی فرهنگی (فارغ از تعریف فیزیکی) از سالن نمایش فیلم برسیم، محصول عرضه شده در سالن سینما، یعنی فیلم، محصولی فرهنگی است و سینما باید از تشخص لازم برای حفظ شان هنرمند و مخاطب برخوردار باشد و این همان سینمایی است که می تواند الگوی مناسبی در جهت بهبود وضعیت سالن های نامناسب و ساخت سالن های جدید باشد. در چرخه اقتصادی سینما باید به موارد تولید – توزیع – نمایش (سالن سینما) توجه داشت، در واقع این حلقه ها از هم تفکیک ناپذیرند.

اولین سالن سینمایی ایران در سال 1279 تأسیس شد و امروز بالغ‌ بر 310 سالن سینمایی در کشور فعال هستند، اما متاسفانه به گفته رضا سعیدی پور (مدیر پردیس سینمای آزادی تهران)، بیش از 50 درصد فروش فیلم‌های ایرانی در کل سینماهای کشور در پنج پردیس سینمایی کشور بوده است.

سینما1

این آمار می‌تواند گویای همه‌چیز باشد. زمانی که 50 درصد فروش کل سینمای ایران، از پردیس‌ها باشد نشان از استقبال چشمگیر مردم از این پردیس‌ها دارد، چرا که در این پردیس‌ها مخاطب، هر آنچه را که مورد نیازش باشد، دارد. در واقع مخاطب می‌تواند طی مدت ‌زمانی، به یک مجموعه برسد که هر آنچه را که از یک محیط فرهنگی انتظار و طلب دارد در دسترس داشته باشد.

اگر سالن از نظر نور، صدا، صحنه و تمام آیتم‌های یک سالن سینمایی استاندارد برخوردار باشد و فیلم‌های خوب نیز در سالن‌های آن نمایش داده شود، مردم بسیار بیشتر تمایل به حضور در سینما را دارند تا حضور در یک سالن کوچک تک منظوره!! واینگونه چرخه اقتصادی و فرهنگی سینما به گردش خواهد افتاد.

سینما 2

در این پردیس‌ها، همچنین این امکان وجود دارد که اعضای یک خانواده با داشتن سنین متفاوت و سلایق گوناگون، هرکدام به‌طور مجزا نیازهای فرهنگی و تفریحی خود را در یک ‌زمان برآورده نمایند. با توجه به این امکان می‌توان گفت درواقع مهم‌ترین خاصیت این پردیس‌ها چندگانگی امکان نمایش و فعالیت فرهنگی، تفریحی و فراغتی است.

در گذشته چیزی که ترویج داده می‌شد و فروخته می‌شد، تجربه‌ی مواجهه با ماشین بود. “آپاراتوس سینما”. برنامه‌های پخش شده در “گراند کافی” با عنوان “سینما توگراف” معرفی می‌شدند و با وصفی درباره‌ی سینما‌توگراف دنبال می‌شد. این تکنولوژی بود که روز به روز با ایجاد کردن امکانات و تجهیزات مدرن و پیشرفته، چه در خصوص ابزارهای فیلمبرداری و چه در خصوص سالنهای نمایش باعث جذابتر شدن فیلمها و به سینما کشاندن مخاطب می شد.  البته  سر دیگر طیف، محتواهای جذاب و قوی است که تکمیل کننده جذب مخاطب می شود.

در مجموع جهت پر رونق تر شدن این صنعت به جهت اقتصادی و جریان سازی آن از نظر فرهنگی باید به عواملی که باعث جذب مخاطب می شود توجه ویژه کرد. بصورت کلی بسیاری از عوامل مانند محتوای خوب و مناسب سلیقه و فرهنگ جامعه، بکارگیری فناوریهای نوین در صحنه های فیلم (استفاده از جلوه های ویژه جذاب)، استفاده از بازیگران توانمند می تواند تاثیرات زیادی در رونق گرفتن این صنعت داشته باشد که در مطالب بعدی گروه سینمایی وبگاه فناوری فرهنگی سعی در بررسی موشکافانه هر یک از عوامل خواهد شد اما عامل زیربنایی و مهمی مانند ساختن سالن های سینمای جذاب و مدرن نیز می تواند بسیار اهمیت داشته باشد که در ذیل مواردی از این سالن های سینمای مجهز شده به فناوری روز دنیا را مشاهده می کنید.

سینما3

سالن سینمای فاکس، دیترویت

سینما5

داکوفست، کوزوو

سینما6

سینمایی در پاریس

سینما8

الکتریک سینما، ناتینگ هیل

سینما7

سینمایی در پاریس

سینما 9

آرنا، کرواسی

سینما55

سالن سینمای ماتادرو، مادرید اسپانیا

سینما0

سالن سینمای جواهر، بیرجپورت

سینما 888

سالن سینمای سای فای داین، استودیوی دیزنی در هالیوود

سینما344

سالن سینمای اورانیا نشنال فیلم، بوداپست

سینما998

جشنواره فیلم مستند خلاق، مقدونیه

نویسنده : ندا روشنی

منابع :

tabnakbato.ir

sourehcinema.ir

tejaratonline.ir

honaronline.ir

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد