«فورت‌نایت» از اپل شکایت کرد/ فراخوان گیمرها و مقابله با انحصارگر

به گزارش فناوری فرهنگی، به نقل از گاردین، اپل پنج‌شنبه بازی به شدت محبوب «فورت‌نایت» را به خاطر تخطی از قوانین پرداخت‌های داخل اپلیکیشن، از اپ استور خود حذف کرد. این حرکتی است که بحث‌ها درباره انحصار این غول تکنولوژی بر صنعت را داغ‌تر خواهد کرد.

«فورت‌نایت» به این دلیل از اپ استور حذف شد که سیستم پرداخت‌های داخل اپلیکیشن اپل و کارمزد هنگفت ۳۰ درصدی آن را دور زده و از کاربرانش خواسته بود به صورت مستقیم به شرکت اپیک گیمز سازنده بازی پول بدهند.

اپیک گیمز در پاسخ به حذف شدن بازی از اپ استور اعلام کرد که علیه سازنده آی‌فون شکایت می‌کند و از حامیانش خواست به مبارزه علیه اپل بپیوندند. این شرکت همچنین ویدیویی درست کرد که در آن تبلیغ معروف «۱۹۸۴» اپل را به سخره می‌گیرد.

در تبلیغ اصلی که در مراسم سوپربول سال ۱۹۸۴ پخش شده بود، اپل از راه رسیدن کامپیوتر مک‌اینتاش را اعلام کرد و به انتقاد از شرکت‌های بزرگ و قدرتمند مانند آی‌بی‌ام پرداخت. اپیک گیمز حالا در تبلیغ و شکایت خود اشاره کرده که اپل دقیقاً تبدیل به همان نوع شرکت انحصاری شده که زمانی مخالفش بود. اپیک می‌گوید اپل تبدیل به «غولی شده که می‌خواهد کنترل بازارها را به دست بگیرد، رقابت را بلوکه کند و جلوی نوآوری را بگیرد».

اپیک در بیانیه‌ای گفت حذف «فورت‌نایت» از اپل استور جدیدترین مثال از نمایش قدرت اپل برای اعمال محدودیت‌های غیرمنطقی و غیرقانونی است.

اپل بین ۱۵ تا ۳۰ درصد از تمام پرداخت‌هایی که داخل اپلیکیشن‌های ثبت شده در اپ استور انجام می‌شود را برای خود برمی‌دارد.

حرکت دراماتیک اپیک بزرگ‌ترین چالشی است که تا به حال یک شرکت علیه رویه‌های انحصارگرایانه اپل ایجاد کرده است. اپیک با دور زدن قوانین پرداخت اپ استور عملاً می‌خواست ببیند اپل جرات حذف کردن یکی از محبوب‌ترین بازی‌های جهان را دارد یا خیر. «فورت‌نایت» مخصوصاً در میان نوجوانان طرفدار دارد و اپیک در ماه مه اعلام کرد که تعداد بازیکنان به ثبت رسیده این بازی به ۳۵۰ میلیون نفر رسیده است.

اپ استور همچنین یکی از نقاط کلیدی جلسات ضد ادغام در کنگره آمریکا بوده است. اخیراً مدیر عاملان غول‌های تکنولوژی از جمله تیم کوک از اپل، مارک زاکربرگ از فیس‌بوک، سوندار پینچای از گوگل و جف بزوس از آمازون در کنگره حاضر شدند تا به سوال‌های سخت قانون‌گذاران درباره حاکمیت مطلق این شرکت‌ها بر دنیای آنلاین پاسخ بدهند.

خیلی‌ها در حوزه تکنولوژی از حرکت اپیک گیمز حمایت کردند. سخنگوی اسپاتیفای گفت این شرکت «از تصمیم ایستادن مقابل اپل و روشن کردن سوء استفاده این شرکت از موقعیت قدرتمندش حمایت می‌کند».

منبع:مهر

کانال-1-300x74

 

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد